W dniach 15-19 marca 2021 roku kilkaset osób miało okazję zdobyć nową wiedzę i umiejętności, a to za sprawą organizowanej przez Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji UJ CM konferencji – „Marketing w farmacji”. Ze względu na sytuację epidemiczną całość wydarzenia została przeprowadzona online, co pozwoliło na nadanie specyficznej formy – każdego dnia, w godzinach popołudniowych, odbywały się trzy dwudziestominutowe wykłady, a następnie godzinne warsztaty.
Każdy z dni był skoncentrowany na innym obszarze, co pozwoliło na uzyskanie szerokiego, uwzględniającego wiele kwestii, spojrzenia na marketing.
Zobacz również
W poniedziałkowy wieczór o relacjach opowiedział Paweł Tkaczyk w swoim wykładzie „Marketing w farmacji to… budowanie relacji”, gdzie zasugerował ciekawą koncepcję rozmowy z pacjentami. Pani Anna Rogala opowiedziała jak „Zrozumieć pacjenta, czyli behawioralna odsłona marketingu” oraz przeprowadziła wieczorne warsztaty dla uczestników. Nie zabrakło też wystąpienia Marcina Krajmasa – „Rosnące znaczenie mediów społecznościowych w komunikacji kierowanej do HCP”, dzięki czemu uczestnicy już wiedzą jak skutecznie wykorzystać social media.
Wtorkową sesję rozpoczął Krzysztof Pytel wykładem „Kształtowanie wizerunku apteki – jak mnie widzą, tak o mnie mówią”. Następnie głos zabrał Mateusz Szamałek – „Usługi farmaceutyczne w aptece z perspektywy zarządzania jakością” oraz Karol Popis mówiąc o „Standardzie obsługi pacjenta elementem marketingu aptecznego”. Prelegenci przekazali słuchaczom skuteczne narzędzia zwiększające konkurencyjność aptek, zagadnienie to rozszerzył Krzysztof Pytel prowadząc warsztat na temat zarządzania ceną.
17 marca był dniem skupionym na tym jak promować leki. Magdalena Bojko opowiedziała o – „Marketingu Rx vs. OTC – podobieństwa i różnice”. Tomasz Chleby niejako kontynuował temat w swoim wystąpieniu „Zarządzanie cyklem życia produktów OTC” oraz poprowadził warsztat na temat podstaw marketingu na rynku farmaceutycznym. Tego dnia odbył się też wykład Damiana Janiszewskiego, który uzmysłowił nam jak zmienił się rynek przez pandemię COVID-19.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Kolejnego dnia prelegenci zabrali uczestników do Internetu, gdzie o szczegółach działania e-aptek i źródle ich dochodów, już podczas warsztatu, opowiedział Grzegorz Głowiak. „Jak skutecznie wykorzystywać nowoczesne kanały komunikacyjne w farmacji” wytłumaczyła Marta Domańska. Nie zabrakło również Łukasza Waligórskiego ze swoją prezentacją – „Media branżowe dla farmaceutów jako narzędzie marketingowe”, gdzie podkreślił rolę jaką pełnią wspomniane media.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ostatni dzień wydarzenia rozwiał wiele wątpliwości z pracą marketingu farmaceutycznym. Mariusz Popin przedstawił sylwetkę idealnego kandydata – jakie musi mieć kompetencje i jakie będą wobec niego oczekiwania. Temat „Życie w marketingu – i co dalej” przybliżył Janusz Krupa. Ciekawe spostrzeżenia dorzucił Piotr Maciejewski w wykładzie „Marketing w aptekach, czyli jak działać w sytuacji stałego ograniczenia możliwości promocji aptek”. Warsztat zamykający całe wydarzenie nosił tytuł „Praca w marketingu farmaceutycznym z perspektywy praktyka” i poprowadzony został przez Beatę Krysiak z firmy Soft Communication, dzięki czemu uczestnicy mieli możliwość zdobycia voucher’u na wybrane szkolenie, odbywające się wiosną tego roku.
„Marketing w farmacji” jest unikalnym wydarzeniem ogólnopolskim, które wzbudziło wiele zainteresowania ze strony uczestników. Ich kompetencje z pewnością zostały poszerzone, a nurtujące pytania uzyskały odpowiedź. Liczne grono, zarówno studentów jak i pracowników aptek, biorące udział w codziennych sesjach wykładowych wskazuje na potrzebę organizacji tego typu konferencji.
NowyMarketing był patronem medialnym wydarzenia.