Rozwój nowych technologii i postępująca automatyzacja dotknęły praktycznie każdej branży. Coraz więcej czynności, wykonywanych do tej pory przez ludzi, zaczyna wykonywać sztuczna inteligencja. Dotyczy to w dużym stopniu komunikacji na linii firma-konsument, dlatego od jakiegoś czasu w wielu miejscach obsługują nas boty.
I tak jak chatboty są rozwiązaniem, które jest cenione przez konsumentów (dzięki nim możemy w szybki sposób uzyskać niezbędne informacje np. na stronie producenta), tak dużo bardziej mieszane uczucia mamy w związku z botami, które obsługują infolinie. Konsultanta, który do tej pory dzwonił z ofertą zakupienia np. fotowoltaiki, zastapił teraz robot – zadaje te same pytania i przedstawia ofertę w taki sposób, że czasem trudno jest się zorientować, że mamy do czynienia z tzw. „robocalls”.
Zobacz również
– Można zauważyć wzrost otrzymywanych niechcianych połączeń, których coraz większą część stanowią oszustwa. Alarmuje o tym policja, CERT Polska i firmy, pod które podszywają się oszuści – mówiła Aleksandra Kopciuch z Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń.
Zdaje się jednak, że już wkrótce pożegnamy się z irytującymi telefonami od robotów. Sejm przyjął rządową nowelizację ustawy o prawach konsumenta – zaakceptowano poprawkę posłanki Marceliny Zawiszy dotyczy właśnie robocalls, czyli półautomatycznych systemów do prowadzenia rozmów telefonicznych, używanych do reklamowania produktów i usług.
Sukces! Przez Sejm przeszła poprawka naszej posłanki, Marcelina Zawisza! Poprawka dotyczy tzw. robocalls, czyli półautomatycznych systemów do prowadzenia rozmów telefonicznych, używanych do reklamowania produktów i usług. Rozmówcy często wydaje się, że rozmawia z telemarketerem, jednak w rzeczywistości dzwoni do niego maszyna. Jak wyjaśnia posłanka, metoda ta bardzo często jest stosowana do wyłudzeń i oszustw. Ofiarami najczęściej są seniorzy – czytamy na profilu partii Razem na Facebooku.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Robocalle będą od teraz traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji. Zakaz automatycznych połączeń będzie dotyczyć nie tylko marketingu bezpośredniego, ale również niezamówionej informacji handlowej. Robocalle staną się także czynem nieuczciwej konkurencji.
– Do tej pory państwo nie było w stanie skutecznie walczyć z tą nieuczciwą praktyką. Sprawą zajmował się Urząd Komunikacji Elektronicznej, ale jak dotąd tylko dwie sprawy zakończyły się uiszczeniem kar – mówi Zawisza.
PS