Jedną z firm, która zdecydowała się wypróbować potencjał serwisu Pinterest, jest Nissan. W lipcu, w ramach promocji nowego modelu samochodu, marka poszukiwała tam „MicraAttitude”. Kampania i sam konkurs miały charakter ogólnoeuropejski. Zobaczymy, jak działania wyglądały w Polsce.
Poniżej kulisy i cel działań Nissana.
Zobacz również
1. Zorganizowany w 16 krajach Europy konkurs, opierający się na koncepcie #MicraAttitude, koordynowany był przez centralę Nissan Europe w Paryżu. Dotyczył nowego modelu Nissana Micra i skierowany był do kobiet.
2. Zadaniem uczestniczek było stworzenie na swoim profilu na Pintereście własnej tablicy z hashtagiem #MicraAttitude i dodanie określonej liczby zdjęć wyrażających własną osobowość, charakter, zainteresowania – w odniesieniu do #MicraAttitude. W każdym kraju rozpowszechniać konkurs i jako pierwsza stworzyć tablicę na własnym profilu miała tzw. „pinfluencerka”, która w zamian za zaangażowanie otrzymała gadżety firmowe lub samochód na weekend. W Polsce z racji rozpoczęcia konkursu w nieco późniejszym terminie, „pinfluencerki” nie było.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3. Wytyczne odnośnie zdjęć zamieszczone były na profilu Nissan Europe na Pintereście w formie grafiki. Polska, podobnie jak wiele innych krajów, nie ma osobnego profilu w tym serwisie. Aby wziąć udział w konkursie, należało przypiąć do własnej tablicy od 8 do 15 zdjęć opatrzonych tagiem #MicraAttitude oraz #Polska. W międzyczasie centrala zdecydowała się zdjąć to ograniczenie, co wywołało pewną dyskusję wśród uczestniczek. Decyzja miała na celu umożliwienie udziału w zabawie osobom, które zamieściły więcej zdjęć, jednak w takim przypadku jury brało pod uwagę tylko 15 pierwszych fotografii.
4. Konkurs był promowany na Facebooku (posty sponsorowane). Trwał 6 tygodni i został zakończony 21 lipca, przy czym data rozpoczęcia w poszczególnych krajach była różna – Polska przyłączyła się stosunkowo późno, na początku lipca.
5. Głównym tego powodem po polskiej stronie było wiele wątpliwości nt. dołączenia się do kampanii. Głównie na tle efektywności. Na finalną decyzję o przeprowadzeniu akcji w Polsce wpłynęło uzasadnienie centrali Nissana, że głównym celem konkursu jest nie tyle wysokie ROI, co podkreślenie hasła przewodniego Nissana „Innovation that excites” i pokazanie innowacyjności marki oraz jej otwartości na nowe technologie.
6. Mimo obaw, na tle innych krajów europejskich Polska wypadła zaskakująco dobrze: zgłoszonych zostało ok. 20 tablic, w konkursie udział wziął także mężczyzna – i co ciekawe, to jego tablica była jedną z lepszych. W każdym kraju wygrywały 3 osoby wybierane przez jury, w skład którego wchodzili regionalni przedstawiciele Nissana i agencji oraz „pinfluencerka”. W Polsce wybrano 3 dziewczyny (zrobiła to agencja węgierska, która obsługuje Nissana Central & Eastern Europe), które otrzymały tzw. „surprise pack”, w którym znajdował się aparat fotograficzny oraz MP3 firmy Sony. Decyzją polskiego oddziału Nissana, który miał własne faworytki, rozdano także nagrody pocieszenia (3 paczki z gadżetami firmowymi). Polska znalazła się w pierwszej 5-ce, jeśli chodzi o liczbę uczestniczek. Top 3 to UK, Portugalia i Węgry. Skalę akcji w Europie można zobaczyć na poniższej infografice:
Autor: Joanna Waś-Smyrgała, Social Media Manager, Nissan