TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Kosmetyki Społecznego Wpływu: kampania, która pokazuje, jak język kształtuje nasze podejście do zdrowia psychicznego

Kosmetyki Społecznego Wpływu: kampania, która pokazuje, jak język kształtuje nasze podejście do zdrowia psychicznego
Hydrolat na raniące przekonania albo serum aktywujące empatię to tylko niektóre z Kosmetyków Społecznego Wpływu – akcji stworzonej przez Fundację Wielogłosu. Jej celem jest zwrócenie uwagi na to, jak zmiana języka wpływa na postrzeganie tematu zdrowia psychicznego.
O autorze
2 min czytania 2024-11-26

Kosmetyki Społecznego Wpływu to akcja realizowana w ramach projektu „Piękni i empatyczni” przez Fundację Wielogłosu, aby zwrócić uwagę na siłę języka w kształtowaniu społecznych postaw wobec zdrowia psychicznego.

W ramach działań instytucja nawiązała kontakt się z 200 polskimi parlamentarzystami, aby podkreślić znaczenie odpowiedzialnego języka w debacie publicznej. Wśród Kosmetyków Społecznego Wpływu znalazły się m.in. hydrolat na raniące przekonania czy serum aktywujące empatię. Każdy z nich to symboliczna próba zmiany narracji, aby obalić szkodliwe stereotypy i zamiast tego promować życzliwość.

Jak przekonują pomysłodawcy akcji, język to potężne narzędzie – może być zarówno budulcem mostów zrozumienia, jak i destruktorem społecznych więzi. Słowa takie jak „wariat” czy „psychol” tworzą mur pomiędzy osobami zdrowymi a tymi, które doświadczają problemów psychicznych. Język ma moc kształtowania naszego myślenie i postawy wobec innych ludzi. Zmiana słownictwa może więc mieć realny wpływ na społeczne postrzeganie zdrowia psychicznego.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Hydrolat na raniące przekonania i krem wzmacniający życzliwość

Kosmetyki Społecznego Wpływu to seria produktów z przesłaniem na opakowaniu, które wpływają zarówno na piękno zewnętrzne, jak i na to, co nosimy w środku. W skład serii wchodzą: hydrolat na raniące przekonania – wspomagający oczyszczanie się z toksycznych myśli, serum aktywujące empatię – mające na celu pobudzanie współczucia i otwartości na innych, krem wzmacniający życzliwość – który odżywia życzliwość zarówno wobec siebie, jak i innych oraz płyn do demakijażu stereotypów – mający pomóc w zmywaniu z nas warstw uprzedzeń i zniekształconych przekonań. Produkty te mają przypominać, że słowa ranią, uprzedzenia hamują rozwój, a stereotypy zniekształcają rzeczywistość. Kosmetyki te są dostępne bezpłatnie na stronie internetowej wewnątrz.pl, ponieważ życzliwość i empatia nie mają ceny. Jedna osoba może zamówić jeden kosmetyk z serii.

Język kształtuje rzeczywistość

– Język, którego używają media oraz osoby opiniotwórcze, takie jak politycy, dziennikarze czy choćby influencerzy, ma ogromne znaczenie w kształtowaniu społecznych postaw wobec zdrowia psychicznego. Słowa mają moc zarówno wspierania, jak i krzywdzenia. Negatywne, stygmatyzujące określenia, używane w debacie publicznej, mogą prowadzić do wykluczenia osób doświadczających kryzysów psychicznych, potęgując ich poczucie wstydu i izolacji. Z kolei inkluzywny i wspierający język nie tylko buduje mosty zrozumienia, ale także motywuje do poszukiwania pomocy i sprzyja zdrowieniu. Musimy sobie uświadomić, że wypowiedzi osób publicznych kształtują normy społeczne – dlatego odpowiedzialne podejście do języka może znacząco przyczynić się do obniżenia stygmatyzacji i wzmacniania solidarności społecznej. To szczególnie ważne w kontekście zdrowia psychicznego, ponieważ problemy w tej sferze mogą nieoczekiwanie spotkać każdego z nas lub naszych bliskich – podkreśla Martyna Jarząb, prezes zarządu Fundacji Wielogłosu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kampania przekonuje, że słowa, które wybieramy, mają wpływ na sposób, w jaki traktujemy innych oraz na to, jak sami czujemy się w społeczeństwie. Język inkluzywny to krok do stworzenia przestrzeni, w której każdy będzie czuł się zrozumiany i akceptowany. Efekty społeczne mogą być wymierne – zmniejszenie poziomu stygmatyzacji, większe wsparcie dla osób w kryzysie psychicznym, a także większa otwartość na rozmowy dotyczące zdrowia psychicznego.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kampania społeczna i jej wpływ na język

Motorem do powstania kampanii Kosmetyki Społecznego Wpływu były badania opinii publicznej, które latem 2024 roku zrealizowała Fundacja Wielogłosu. Według nich 75% Polaków używa słów takich jak „schizol”, „psychol”, „świr” czy „wariat” w odniesieniu do osób z doświadczeniem kryzysu psychicznego. Tyle samo pytanych ma świadomość, że takie słowa ranią, stygmatyzują i mają pejoratywny wydźwięk. Akcja ma również za zadanie podkreślić rolę Asystentów Zdrowienia, czyli osób, które same przeszły przez kryzys psychiczny i teraz pomagają innym.

Kampania #KosmetykiSpołecznegoWpływu jest realizowana w ramach projektu „Piękni i empatyczni”. To inicjatywa, mająca na celu destygmatyzację i zmianę odbioru osób doświadczających kryzysu psychicznego, która została dofinansowana ze środków PFRON w ramach konkursu „Możemy więcej”.

Zdjęcie główne: mat. pras.

PS Zdanie też można zaprojektować

PS2 Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]