W 2017 roku już blisko 195 tys. Polaków zarabiało miesięcznie powyżej 20 tys. zł brutto, z czego miesięczne dochody powyżej 50 tys. zł osiągało 50 tys. osób. Największa liczba bardzo bogatych Polaków zamieszkuje województwa mazowieckie, wielkopolskie i śląskie. Do blisko 62 tys. zwiększyła się liczba Polaków należących do kategorii HNWI, czyli posiadających majątek netto powyżej 1 mln dolarów. Wraz ze wzrostem bogactwa Polaków, stale rozwija się też rynek dóbr luksusowych, którego szacunkowa wartość w 2018 roku wzrośnie o blisko 14% r/r i osiągnie poziom prawie 24 mld złotych.
W 2017 roku liczba dobrze zarabiających Polaków wzrosła o 157 tysięcy (15% r/r). W ubiegłym roku było blisko 1,2 mln dobrze zarabiających osób, czyli uzyskujących miesięczny dochód powyżej 7,1 tys. zł brutto. Jak wynika z dziewiątej edycji raportu KPMG na temat rynku dóbr luksusowych w Polsce, w 2018 roku szacunkowe, łączne dochody brutto już ponad 1,3 mln dobrze zarabiających Polaków wyniosą 284 mld zł.
Zobacz również
Szczególnie istotnymi klientami dla producentów i dystrybutorów dóbr luksusowych są osoby bogate, zarabiające minimum 20 tys. zł brutto miesięcznie oraz bardzo bogate, z dochodami powyżej 50 tys. zł brutto. W 2017 roku w Polsce mieszkało ponad 194 tys. bogatych osób zarabiających łącznie ponad 125 mld zł z czego 50 tys. bardzo bogatych z łącznymi dochodami na poziomie ponad 72 mld zł.
– Rozwój gospodarczy i rosnące pensje przekładają się na dynamiczny wzrost liczby dobrze zarabiających Polaków. Szacujemy, że w 2018 roku liczba takich osób zwiększy się do 1,3 mln osób. Dodatkowo w ciągu najbliższych 4 lat takich osób będzie już 1,6 mln, a ich łączny dochód wyniesie ponad 381 mld zł. Wzrost zaobserwowaliśmy również w przypadku Polaków posiadających majątek netto powyżej 1 mln dolarów. W 2018 roku w Polsce było 61,6 tys. takich osób – o 4,6 tysięcy więcej niż w 2017 roku. W związku z wprowadzeniem nowego podatku dla zarabiających rocznie powyżej 1 mln zł, warto wspomnieć, że w 2017 roku w Polsce takie dochody uzyskiwało ponad 23 tys. osób. Zdecydowana większość podatników w tej grupie, bo aż 21,3 tys. stanowili przedsiębiorcy lub samozatrudnieni, którzy płacą 19% podatek liniowy – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.
Ponad 60 tys. Polaków posiada majątek powyżej 1 mln dolarów
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Kategoria HNWI (ang. high net worth individuals) oznacza grupę najbogatszych osób, posiadających majątek netto przekraczający 1 mln dolarów. W 2018 roku liczba Polaków zaliczających się do kategorii HNWI wzrosła o 4,6 tys. osób i wynosi obecnie blisko 62 tys. Największy odsetek HNWI w Polsce (88%) stanowią osoby z majątkiem do 5 mln dolarów. Aktywa o wartości powyżej 50 mln dolarów posiada 359 osób z czego zaledwie 17 Polaków może pochwalić się majątkiem o wartości większej niż 500 mln dolarów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Na tle innych europejskich krajów Polska charakteryzuje się niewielką liczbą obywateli należących do kategorii HNWI – zaledwie 0,16% populacji Polski posiada majątek netto powyżej 1 mln dolarów. Przykładowo w Wielkiej Brytanii i Niemczech jest ponad 2 mln HNWI, a we Włoszech blisko 1,4 mln co wyraźnie świadczy o tym, że w Polsce wyższa klasa średnia, niemal zupełnie unicestwiona przez rozbiory, wojny i gospodarkę centralnie sterowaną dopiero się tworzy – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.
Całkowita wartość majątku zgromadzonego przez Polaków na koniec II kwartału 2018 roku wyniosła 1 990 mld zł. Największą część aktywów gospodarstw domowych w Polsce stanowią niezmiennie depozyty (782 mld zł) oraz inwestycje (513 mld zł). Warto zaznaczyć, że w ciągu roku, o 10,4% wzrosły oszczędności Polaków trzymane w gotówce, których wartość na koniec II kwartału 2018 roku osiągnęła 190 mld zł.
Mazowsze skupia największą liczbę najbogatszych Polaków
Biorąc pod uwagę, że Warszawa stanowi biznesowe centrum kraju, a PKB per capita na Mazowszu ważone parytetem siły nabywczej od kilku lat przekracza 100% średniej unijnej, nie powinno dziwić, że region ten zamieszkuje największa liczba bogatych oraz bardzo bogatych Polaków. W 2017 roku Mazowsze zamieszkiwało blisko 56 tys. osób zarabiających powyżej 20 tys. zł brutto miesięcznie. Z kolei dochody powyżej 50 tys. zł uzyskiwało ponad 12 tys. mieszkańców województwa mazowieckiego, a powyżej 1 mln zł zarobiło blisko 6 tys. podatników.
Drugie miejsce pod względem liczby bardzo bogatych Polaków zajmuje województwo wielkopolskie – w zeszłym roku ponad 50 tys. zł brutto miesięcznie zarabiało 5,5 tys. osób. Na trzecim miejscu znalazło się województwo śląskie, zamieszkiwane przez 5,3 tys. bardzo bogatych Polaków.
Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce rośnie nieprzerwanie od lat
Według szacunków KPMG wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce po raz kolejny wzrośnie i wyniesie blisko 24 mld zł w 2018 roku. Prognozy na kolejne lata są również optymistyczne – zgodnie z szacunkami KPMG do 2023 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce może osiągnąć wartość przekraczającą 39 mld zł.
– Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w 2018 roku szacowana jest na 23,9 mld zł, a więc o 13,8% więcej niż w zeszłym roku. Spodziewamy się, że rosnący trend na rynku dóbr luksusowych utrzyma się w kolejnych latach. Głównymi czynnikami wzrostu będzie rosnąca zamożność społeczeństwa, zwiększająca się liczba osób zamożnych oraz zmiany w stylu życia, skutkujące większą popularnością produktów premium i luksusowych, których posiadanie pozwala osobom zamożnym realizować marzenia i cieszyć się życiem – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.
Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce niezmiennie od lat pozostają samochody marek premium oraz luksusowe, które stanowiły 13,5% rejestracji wszystkich samochodów osobowych w trzech kwartałach br. Wartość tego segmentu w tym roku szacowana jest na kwotę 15,5 mld zł. Prognozowana w całym 2018 roku liczba rejestracji nowych aut marek premium wyniesie 76,3 tys. sztuk, a marek luksusowych 251 sztuk, wobec 189 luksusowych samochodów zarejestrowanych w 2017 roku. Segment samochodów luksusowych i premium zanotował największy wzrost wynoszący 17% r/r.
Coraz popularniejsza luksusowa biżuteria i zegarki
Drugim największym segmentem rynku dóbr luksusowych jest segment luksusowej odzieży i akcesoriów. Jego wartość szacowana jest na prawie 2,9 mld zł, co oznacza wzrost o 7,2% w stosunku do 2017 roku. Luksusowa odzież i akcesoria, stanowi zaledwie 7% całego rynku odzieży w Polsce – czyli 3-krotnie mniej niż luksusowa odzież we Włoszech lub Francji. Według prognoz średnioroczny wzrost tej kategorii w latach 2018-2023 wyniesie 7,2%, a szacowana wartość rynku w Polsce w 2023 roku przekroczy 4 mld zł.
Pomimo dość wysokiego wzrostu na poziomie 9,7% r/r i wartości blisko 1,2 mld zł w 2018 roku, segment luksusowych alkoholi stanowi niewielką część (niecałe 2%) całego rynku alkoholi, którego wartość szacowana jest na 62,5 mld złotych.
– Na uwagę zasługuje rynek luksusowej biżuterii i zegarków, który jest drugim po rynku samochodów premium i luksusowych pod względem dynamiki wzrostu. Zgodnie z szacunkami, wartość rynku luksusowej biżuterii i zegarków wzrośnie o 10,2% r/r, osiągając poziom 723 mln zł w 2018 roku. Do 2023 roku wartość tego sektora wg szacunków wyniesie 1,2 mld zł i będzie wyższa o 70% w porównaniu z 2018 rokiem. Rynek luksusowej biżuterii i zegarków to w 2/3 biżuteria, z czego niemal 70% to biżuteria damska. 80% luksusowych zegarków stanowią zegarki męskie – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.
Rynek luksusowych kosmetyków i perfum podobnie, jak segment luksusowej biżuterii i zegarków, stanowi dość niewielki segment rynku dóbr luksusowych, ale odznacza się coraz większą dynamiką wzrostu. Według szacunków wartość rynku luksusowych kosmetyków i perfum wyniesie w 2018 roku 650 mln zł. Największy udział w tej kategorii mają perfumy, które stanowią prawie 60% całego rynku luksusowych kosmetyków i perfum. W najbliższym czasie wartość tej kategorii będzie nadal rosnąć. Średnioroczne tempo wzrostu w latach 2018–2023 wyniesie 6,2%, a rynek osiągnie szacowaną wartość 877 mln zł w 2023 roku. Pomimo coraz większego popytu na te produkty polski rynek, w porównaniu z największymi europejskimi krajami, jest wciąż niewielki. Przykładowo wartość segmentu we Francji jest około 17 razy większa – co wskazuje na potencjał rozwoju segmentu luksusowych kosmetyków i perfum w Polsce.
Pełny raport znajduje się na stronie.