Raport – kto i jak najskuteczniej walczy z ubóstwem menstruacyjnym?
Początkiem współpracy pomiędzy Kulczyk Foundation i Founders Pledge jest publikacja raportu „Krwawy problem. Ubóstwo menstruacyjne: dlaczego i jak musimy je zakończyć” („A bloody problem: Period poverty – why we need to end it and how to do it”). To pierwsze na świecie opracowanie poświęcone analizie sektora zdrowia i higieny menstruacyjnej (Menstrual Health and Hygiene – MHH) oraz efektywności programów pomocowych mających przeciwdziałać ubóstwu menstruacyjnemu. Problem ten polega na ograniczeniu z powodów ekonomicznych dostępu do odpowiednich produktów higienicznych (tamponów czy podpasek), ale także np. do edukacji związanej z okresem. Szacuje się, że spośród 1,9 mld osób menstruujących na świecie, ok. 500 mln nie może w pełni dbać o higienę podczas okresu. Raport Kulczyk Foundation i Founders Pledge wskazuje, że na walkę z tym problemem przeznacza się jedynie od 10 do 100 mln dolarów rocznie, podczas gdy tylko w samych Stanach Zjednoczonych na działania dobroczynne co roku wydawane jest ok. 450 mld dolarów. Jak dotąd, sektorowi MHH brakowało bazy dowodowej. Z tego powodu podmioty niosące pomoc w tej sferze nie dysponowały porównywalnymi danymi, określającymi pełny poziom ubóstwa menstruacyjnego na świecie. Wynika to z faktu, iż zjawisko to zaczęto badać dopiero na początku XXI wieku. Problem ten jest obecny również w Polsce – jak wynika z wyników badań na temat postrzegania okresu w naszym kraju, opublikowanych niedawno przez Kulczyk Foundation, co piątej Polce zdarza się nie mieć środków na zakup odpowiednich środków higienicznych.
Zobacz również
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
-
#PrzeglądTygodnia [18.10-24.10.24]: „eksperyment” OFF Radia Kraków, studenci przeciw SHEIN, papierzak szkaradny w kampanii Lasów Państwowych
-
#PolecajkiNM cz. 28: Kreatywność w biznesie, różne twarze polskiego gracza, historia firmy Atlas
Powstanie wspomnianego opracowania jest ważnym wydarzeniem dla organizacji przeciwdziałających ubóstwu menstruacyjnemu. Raport łączy teorię z praktyką, umożliwiając wypracowanie kryteriów oceniania, a co za tym idzie, również finansowania, podmiotów aktywnych w tej sferze. Wskazuje także na fakt, że sektor zdrowia i higieny związanej z okresem ma wpływ na sytuację całych społeczeństw, ma swoje odbicie w ekonomii, czy edukacji. Poprawa w tej sferze wymaga więc kompleksowego i systemowego podejścia. Autorzy raportu przeanalizowali działalność 80 organizacji przeciwdziałających zjawisku ubóstwa menstruacyjnego. Wybrano 8 z nich jako przykłady podmiotów niosących pomoc w sposób najbardziej efektywny. Działają one wyjątkowo skutecznie wspierając kobiety w kwestii MHH i wykorzystują narzędzia umożliwiające ewaluację i monitoring działań.
– Dostęp do środków higieny menstruacyjnej to podstawowe prawo człowieka. Bez niego kobiety i dziewczynki nie mogą żyć z godnością. To oburzające, że dziewczęta na całym świecie nie mają szans na lepszą edukację, a kobiety na pójście do pracy bo są zbyt biedne, aby mieć okres. Zbyt długo zaniedbywano działania na rzecz rozwiązania tego problemu. Jestem dumna z tego, że rozpoczęliśmy współpracę z Founders Pledge. Wspólnie postawiliśmy pierwszy krok w kierunku zrozumienia, jak w najszybszy możliwy sposób poprawić sytuację osób cierpiących z powodu ubóstwa menstruacyjnego. Międzynarodowa społeczność musi się zjednoczyć i podjąć skoordynowaną aktywność na rzecz kobiet i dziewcząt, które każdego miesiąca muszą wybierać czy kupić jedzenie, czy podpaski. Zachęcam każdego zainteresowanego do dołączenia do nas i wspólnego działania na rzecz rozwiązania tego problemu – podkreśla Dominika Kulczyk.
Foundry i Founders Pledge
#PolecajkiNM cz. 28: Kreatywność w biznesie, różne twarze polskiego gracza, historia firmy Atlas
Foundry skupia światowych wizjonerów biznesu i przedsiębiorczości, którzy jednocześnie prowadzą działalność charytatywną. W jej skład wchodzą zarówno indywidualni filantropi, jak i ich rodzinne fundacje dobroczynne. Członkami Foundry są, m.in. Eric i Wendy Schmidt (Eric był prezesem Google’a w latach 2001-2011), Niklas Adalberth (współzałożyciel banku Klarna, wartego 5,5 mld dolarów), Christian Angermayer (założyciel Apeiron Financial Services), Vikrant i Surbhi Bhargava (Vikrant był współzałożycielem platformy PartyGaming), Curtis i Shirley Chambers (Curtis był dyrektorem technicznym Ubera w latach 2010-2017), Taavet i Silvia Hinrikus (Taavet był współzałożycielem platformy Transferwise i dyrektorem ds. strategii w Skype), czy Jaan Tallin (współzałożyciel Skype’a i Kazza). Członkostwo w tej grupie zapewnia dostęp do unikalnej wspólnoty wiedzy i doświadczeń największych międzynarodowych filantropów oraz narzędzi umożliwiających najbardziej efektywne niesienie pomocy na całym świecie. Dominika Kulczyk jest pierwszą osobą z Europy Środkowo-Wschodniej, która dołączyła do Foundry.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Foundry jest częścią Founders Pledge – międzynarodowej organizacji non-profit założonej w 2015 r., skupiającej przedsiębiorców prowadzących działalność filantropijną. Członkowie Founders Pledge zobowiązują się przeznaczyć na cele dobroczynne określoną kwotę. Eksperci tej organizacji pomagają im w tworzeniu strategii działalności charytatywnej i efektywnej realizacji programów pomocowych, wspierając ich swoją wiedzą i doświadczeniem. Obecnie inicjatywa liczy już ponad 1450 członków z 35 krajów, którzy zobowiązali się przekazać na działalność dobroczynną ponad 3 mld dolarów.
– Jednym z najważniejszych pierwszych posunięć w walce z ubóstwem menstruacyjnym jest ustalenie, jakie są tego najefektywniejsze metody i wskazanie organizacji, które się nimi posługują. Takie informacje są w naszym raporcie. Pomoże on darczyńcom i rządom poszczególnych państw przeciwdziałać temu problemowi lepiej niż kiedykolwiek – zaznacza David Goldberg, współzałożyciel i szef Founders Pledge.