TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Kto limuzyną, kto pickupem? Jak Polacy postrzegają kandydatów w wyborach prezydenckich [BADANIE]

Kto limuzyną, kto pickupem? Jak Polacy postrzegają kandydatów w wyborach prezydenckich [BADANIE]
Agencja On Board Think Kong przedstawia wyniki badania opinii społecznej, przygotowanego we współpracy z SW Research, w którym Polacy porównywali kandydatów w wyborach prezydenckich do kategorii samochodów.
O autorze
1 min czytania 2025-04-24

W przeprowadzonej ankiecie poproszono uczestników o wskazanie, z jakim typem auta (od luksusowych sedanów aż po rodzinne, hybrydowe kombi) najbardziej kojarzy im się każdy z kandydatów.

Najważniejsze wnioski z badania

  • Magdalena Biejat najczęściej kojarzona jest z miniaturowym autem miejskim (16%). Zdaniem badanych, jej wizerunek łączy w sobie zwinność, prostotę i niskie koszty eksploatacji.

  • Grzegorz Braun (15%), Marek Jakubiak (12%) i Adrian Zandberg (12%) najczęściej postrzegani są jako robocze pickupy – symbol praktyczności, ale także paliwożerności.

  • W przypadku Szymona Hołowni (12%) dominujące skojarzenie to rodzinne, hybrydowe kombi, łączące wygodę z ekologicznym podejściem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Karol Nawrocki najczęściej przywodzi na myśl służbowe kombi z dieslem – praktyczne i niedrogie w utrzymaniu.

  • Sławomir Mentzen zdaniem respondentów najbardziej przypomina egzotyczną limuzynę (11%), wyróżniającą się efektownym wyglądem i komfortem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Krzysztof Stanowski kojarzy się głównie z szybkim, sportowym coupe (11%), czyli autem dynamicznym, pełnym werwy i zadziorności.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Rafał Trzaskowski otrzymał najwięcej skojarzeń z luksusowym sedanem (12%), czyli prestiżem i elegancją na drodze.

Na czym polegało badanie

Uczestnikom zaprezentowano listę różnorodnych typów samochodów – od kompaktów i miniaturowych aut miejskich, przez sportowe coupe, aż po robocze pickupy i samochody elektryczne. Poproszono ich o przyporządkowanie kandydatów w wyborach prezydenckich do najbardziej pasujących kategorii aut. Metoda badawcza pozwoliła na uchwycenie pierwszych, najbardziej naturalnych skojarzeń.

Dlaczego samochody

Samochody – podobnie jak politycy – budzą emocje, a jednocześnie mogą stanowić metaforę wartości i funkcji, które pełnią. Dzięki temu obrazowe porównania, takie jak „luksusowy sedan” czy „egzotyczna limuzyna”, w przystępny sposób pokazują wizerunkowe różnice między kandydatami.

– Wybory prezydenckie to czas, w którym wyborcy poszukują cech bliskich ich priorytetom i wartościom. Porównanie kandydatów do konkretnych typów samochodów to nasz pomysł na nietypowe i angażujące zbadanie wizerunków, które funkcjonują w świadomości Polaków. Takie zestawienie ujawnia w skrócie kluczowe atrybuty kandydatów – od pragmatyzmu i dynamiki, aż po elegancję czy dbałość o środowisko – tłumaczy ekspert On Board Think Kong.

Metodyka badania

Badanie zostało przygotowane przez zespół agencji komunikacji marketingowej On Board Think Kong (OBTK) i na zlecenie agencji zrealizowane przez firmę badawczą SW Research. Badanie wykonano w dniach 25-26 marca 2025 roku metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej próbie 827 osób w wieku 18+, zgodnie z rozkładem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.