Kulinarnie Mocni: czy pandemia nauczyła Polaków niemarnowania żywności?

Czy pandemia nauczyła nas racjonalnego gospodarowania żywnością oraz zmieniała nasze zachowania w kuchni? Odpowiedź na to pytanie poznamy w ramach 6. edycji projektu „Kulinarnie Mocni”. KAMIS wraz z Bankami Żywności po raz kolejny będą edukować Polaków w zakresie niemarnowania jedzenia.
O autorze
1 min czytania 2020-09-29

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy McCormick (właściciel marki KAMIS) i Polskiej Federacji Banków Żywności, w ostatnim półroczu zwyczaje odnośnie zakupów spożywczych zmieniło 27% badanych, a te związane z dietą i gotowaniem prawie co piąta osoba (19%). Wzrósł też odsetek osób gotujących w domu. Aż 69% ankietowanych odpowiedziało, że robi to częściej niż przed ogłoszeniem pandemii, a 46% osób zadeklarowało, że do jedzenia podchodzi w zdrowszy i bardziej świadomy sposób. Niemal połowa respondentów (47%) przyznała, że zrobiła znacznie większe zakupy „na zapas”, jeden na czterech badanych sięgnął po potrawy, których wcześniej nie zdarzało mu się przygotowywać, a jeden na pięciu po wypieki, których nigdy nie robił. Niewątpliwie w tym czasie przybyło pasjonatów gotowania i pieczenia. Aż 29% osób przyznało również, że zdarzyło im się zrobić zbyt duże zakupy, przez co byli zmuszeni do wyrzucenia niektórych produktów spożywczych, jak owoce i warzywa, pieczywo czy nabiał.

– Wyniki naszych badań pokazują, że lockdown znacznie zmienił nasze nawyki, również te w kuchni. Robimy teraz zakupy rzadziej, ale w większych ilościach. Przez to zdarza nam się kupić czegoś za dużo i w efekcie wyrzucić to do kosza. To dlatego w tym roku szczególnie chcemy pokazać Polakom, jak mogą temu zapobiegać, jak kreatywnie wykorzystać resztki, które im zostały np. z obiadu, i jak ogólnie prowadzić bardziej zrównoważony tryb życia. Z okazji 6. urodzin programu „Kulinarnie Mocni” chcemy dać im praktyczne porady na temat racjonalnego zarządzania żywnością – mówi Łukasz Śliwiński, CEE marketing director w McCormick & Company.

Nowa forma warsztatów

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Badanie pokazało również, że dzięki pandemii 16% osób chce bardziej dbać o relacje z innymi i utrzymywać bliższy kontakt z rodziną. Podczas izolacji jeszcze bardziej doceniliśmy wspólny czas spędzony z najbliższymi i dostrzegliśmy, że gotowanie to świetna zabawa oraz doskonały sposób na dzielenie się pasją, nawet na odległość np. przez videokomunikatory. W tym roku pierwsze warsztaty w ramach programu „Kulinarnie Mocni” będą miały właśnie formę online! Start corocznej inicjatywy wyznaczony na 29 września nie jest przypadkowy, bo właśnie tego dnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia. Ma on na celu zwrócenie uwagi na ogromną skalę tego zjawiska na świecie i pokazanie, że zapobieganie marnotrawieniu żywności to jeden z najskuteczniejszych sposobów walki ze zmianami klimatu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing