Oczywiście to, na co należy zwracać uwagę, zależy od tego, jakie narzędzie AI wykorzystujemy, w jakim zakresie etc.
Ochrona danych osobowych
Jednym z kluczowych obszarów, w których należy zachować szczególną ostrożność, jest ochrona danych osobowych. Podmiot wykorzystujący narzędzia AI w relacjach z klientami musi wziąć pod uwagę następujące kwestie (tutaj też, w zależności od tego czy będą przetwarzane dane klientów, czy jego klientów – tj. klientów końcowych – wówczas poniższe obowiązki będą najprawdopodobniej po stronie klienta).
Zobacz również
Podstawa prawna przetwarzania
- Upewnij się, że przetwarzanie danych klientów ma legalną podstawę, np. zgodę klienta lub konieczność realizacji umowy (art. 6 RODO). Zautomatyzowane podejmowanie decyzji, w tym profilowanie (wywołujące skutki prawne po stronie podmiotu danych) wymaga uprzedniej, wyraźnej zgody.
Transparentność i informacja
- Informuj klientów w jasny sposób o tym, jakie dane są zbierane, jak są przetwarzane i w jakim celu (art. 13 i 14 RODO). W politykach prywatności i klauzulach informacyjnych uwzględnij stosowanie narzędzi AI oraz ewentualnych dostawców danych.
Minimalizacja danych
- Gromadź i przetwarzaj wyłącznie dane niezbędne do realizacji celu, unikając nadmiarowego przetwarzania (art. 5 ust. 1 lit.c RODO).
Prawa klientów
- Zapewnij klientom prawo dostępu, poprawiania, usuwania, przenoszenia danych i sprzeciwu wobec profilowania lub automatycznego podejmowania decyzji.
Umowy z dostawcami AI
- Zawrzyj umowy powierzenia przetwarzania danych z dostawcami systemów AI, jasno określając ich obowiązki (art. 28 RODO).
Bezpieczeństwo i ocena ryzyka
- Wdrażaj techniczne i organizacyjne środki ochrony danych. Dokonaj analizy ryzyka związane z procesami przetwarzania wykorzystującymi AI.
- W przypadku wysokiego ryzyka dla praw klientów przeprowadzaj ocenę skutków dla ochrony danych (DPIA, art. 35 RODO).
Edukacja i szkolenia pracowników
- Ważnym elementem ochrony danych jest odpowiednie przeszkolenie pracowników, którzy mają dostęp do informacji o klientach.
Prawa autorskie
W kontekście korzystania z narzędzi AI i praw autorskich tak naprawdę może pojawić się nie tylko pytanie o to, kto posiada prawa do treści wygenerowanych przez AI, ale również np. to, czy narzędzie AI korzysta z materiałów, które są chronione prawem autorskim.
W kontekście korzystania z narzędzi AI i praw autorskich kluczowe jest zrozumienie, że generalnie zgodnie z naszym prawem twórcą może być wyłącznie człowiek. Treści wygenerowane przez AI, które są pozbawione tego twórczego wkładu człowieka, nie mogą więc być chronione prawem autorskim jako utwory. Odmiennie mogłaby co prawda wyglądać sytuacja, gdyby ostateczna forma rezultatu wygenerowanego przez AI wynikała z twórczej ingerencji człowieka (poprzez szczególnie kreatywny wkład). Jako że ten temat wymaga jednak szerszego omówienia – zachęcamy ponownie do zapoznania się z artykułem „Ochrona własności intelektualnej w kontekście AI w marketingu”.
Kluczowe zatem jest:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- wskazanie w umowach z klientami, że niektóre elementy dostarczanych efektów mogą być wygenerowane przez AI i w tym zakresie nie ma przeniesienia praw,
- każdorazowe sprawdzanie, czy generowane treści są w pełni oryginalne, by uniknąć ryzyka naruszenia cudzych praw,
- sprawdzenie licencji wykorzystywanych narzędzi AI, na co pozwalają w zakresie efektów, co klient lub agencja może dalej robić z tymi efektami, czy może wprowadzać zmiany, czy tylko na własny użytek, czy również komercyjny itp.,
- każdorazowe zmodyfikowanie rezultatu wygenerowane przez narzędzie AI na tyle, żeby został zapewniony ten twórczy wkład człowieka, nie zapominając przy tym o dokumentowaniu całości procesu.
Przejrzystość działań
Klienci muszą wiedzieć, że w ich projektach wykorzystywane są narzędzia AI. Jasna komunikacja to podstawa. Dobre praktyki w zakresie AI obejmują:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- informowanie klientów o wykorzystaniu AI, jak również odpowiednim oznaczaniu treści generowanych przez AI,
- weryfikację czy AI nie wprowadza w błąd, unikanie manipulacji itp.,
- komunikację z klientem, informuj klientów, że korzystasz z AI, oraz wyjaśnij, w jaki sposób wspiera ich współpracę z Twoją firmą.
Etyka i odpowiedzialność
AI może generować treści, które są nieodpowiednie lub niezgodne z oczekiwaniami klienta, wobec tego:
- monitoruj wyniki – zawsze sprawdzaj treści wygenerowane przez AI pod kątem ich zgodności z briefem i wartościami marki klienta,
- unikaj dyskryminacji – upewnij się, że treści tworzone przez AI nie wprowadzają stereotypów ani nie dyskryminują określonych grup etc.
Współpraca z dostawcami narzędzi AI
Choć agencje marketingowe nie tworzą samodzielnie narzędzi AI, to współpracują z ich dostawcami. Wobec tego:
- wybieraj zaufanych dostawców – upewnij się, że narzędzia spełniają wymagania prawne i etyczne,
- audyt narzędzi – regularnie sprawdzaj, czy narzędzia AI są zgodne z przepisami i czy ich działanie nie budzi wątpliwości.
Właśnie dlatego, żeby ułatwić sobie odpowiednio wcześnie planowanie odpowiednich działań w zakresie identyfikacji ryzyk i zarządzania nimi, zachęcamy dodatkowo do pobrania checklisty Zgodnego z prawem korzystania z AI: https://lawmore.pl/checklistaai/.