Logo Czarnobyla ewoluuje wraz z zanikaniem promieniowania

Logo Czarnobyla ewoluuje wraz z zanikaniem promieniowania
Ukraińska agencja kreatywna opracowała logotyp dla Czarnobylskiej Strefy Wykluczenia, aby zachować pamięć o miejscu katastrofy. Logo, które co roku przybiera inny kształt, pojawia się na kolekcjonerskich produktach dostępnych dla zwiedzających strefę.
O autorze
1 min czytania 2021-09-24

W 2019 roku dwudziestu grafików pracujących dla ukraińskiej agencji projektowej Banda skontaktowało się z jedną z agencji rządowych, zajmującą się ochroną obszaru Czarnobylskiej Strefy Wykluczenia i zaproponowało stworzenie niepowtarzalnego logotypu Czarnobyla. Graficy kijowskiej agencji, po odwiedzeniu terenu dawnej elektrowni jądrowej, zainspirowali się jej historią i postanowili stworzyć koncepcję nowej marki Strefy Wykluczenia.

Agencja stworzyła więc logo, które ewoluuje wraz z biegiem lat, nawiązując do zmniejszającego się w Czarnobylu promieniowania. Logo przedstawia zmieniającą się czarną bryłę, inspirowaną kształtem ośmiokątnego reaktora RBMK widocznego z lotu ptaka.

Zaprojektowane logotypy nawiązują do lat 1986–2064, czyli do okresu od momentu wybuchu reaktora jądrowego aż do planowanego całkowitego rozbioru elektrowni i oczyszczenia terenu z resztek odpadów nuklearnych. W efekcie projekt obejmuje 78 różnych logotypów, które z każdym rokiem przybierają inny kształt. Począwszy od pełnego czarnego ośmiokąta z roku wybuchu aż do białej plamy nawiązującej do całkowitego zaniku promieniowania.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Projekt miał na celu zwrócenie uwagi na historię ukraińskiej elektrowni i zwiększenie świadomości na temat długotrwałych efektów ludzkiego błędu. Pomysł agencji Banda, która podjęła współpracę z Państwową Agencją Ukrainy ds. Zarządzania Strefą Wykluczenia i Państwową Agencją Turystyki, wiąże się także z przemyślanymi działaniami marketingowymi. Czarnobylską Strefę Wykluczenia co roku odwiedzają grupy turystów z całego świata, którzy zakupują pamiątki związane z miejscem katastrofy. Logo pojawiło się na koszulkach, bawełnianych torbach czy monetach, które stały się produktami kolekcjonerskimi.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


fot.: banda.agency

Agencja Other Land studio i Orient Web Development stworzyły także specjalną stronę internetową chornobyl.today, aby w jednym miejscu gromadzić najważniejsze fakty i materiały edukacyjne dotyczące elektrowni w Czarnobylu. Strona i powiązane z nią konta w mediach społecznościowych dostarczają także informacji na temat – dla wielu kontrowersyjnych – organizowanych na teren Zony wycieczek turystycznych.

PS
Czarnobyl co roku przyciąga turystów z całego świata. Ukraina promuje czarnobylską strefę wykluczenia m.in. podczas międzynarodowych targów turystycznych jako miejsce, które stanowi oficjalną atrakcję turystyczną kraju.