Magdalena Cedro-Czubaj (OKNOPLAST): Nie chcemy być i nie jesteśmy nudną firmą „od okien”

Magdalena Cedro-Czubaj (OKNOPLAST): Nie chcemy być i nie jesteśmy nudną firmą „od okien”
O działaniach marketingowych, niezwykłych premierach produktów, istotnych czynnikach wpływających na konsumenta oraz priorytetach na 2016 rok opowiada Magdalena Cedro-Czubaj, Dyrektor Marketingu, OKNOPLAST.
O autorze
7 min czytania 2016-06-02

Jak nowe technologie wpływają na Wasz marketing? Które są wg Pani najciekawsze do wykorzystania w marketingu?

Staramy się korzystać z najnowszych zdobyczy technologicznych i innowacyjnych narzędzi, co widoczne jest w sposobie, w jakim opowiadamy o naszych produktach. Najnowsze autorskie okno PIXEL dostarcza 22 proc. więcej światła, a dodatkowo ma bardzo designerski kształt wpisujący się w najnowsze minimalistyczne trendy. Premierowa prezentacja tego produktu odbyła się w formie mappingu 360 stopni, podczas którego goście zostali przeniesieni do centrum designu i to dosłownie zostali „otoczeni” spektakularnym obrazem. Również nasza prezentacja na targach w Norymberdze była bardzo technologiczna. Centralnym punktem stoiska był ogromny ekran multimedialny z prezentacją o firmie. Dodatkowym smaczkiem było użycie hologramowego logo OKNOPLAST, które zachwycało uczestników spotkania w Polskiej Ambasadzie w Rzymie. Bardzo lubimy wykorzystywać takie ciekawe, pobudzające wyobraźnię narzędzia. Nie chcemy być i nie jesteśmy nudną firmą „od okien”.

Które z przeprowadzonych przez Państwa niestandardowych kampanii uznałaby Pani za najbardziej udane?

Od jakiegoś czasu staramy się zaskakiwać naszych klientów działaniami komunikacyjnymi, które nie są standardowe w naszej branży. Pierwszym mocnym elementem była nasza zeszłoroczna konferencja prasowa, na której zaprezentowaliśmy okno PROLUX. Wybór miejsca – Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie – oraz forma prezentacji – test okna przy pomocy zabytkowego samolotu – okazały się strzałem w dziesiątkę. Pokazaliśmy, że nasze okno to nie jest nudny materiał budowlany, ale inspirujący, wywołujący emocje i pobudzający wyobraźnie, nieszablonowy produkt, który ma być zarówno dobry jakościowo, jak i to prostu piękny. Sukces tego przedsięwzięcia można było ocenić nie tylko na podstawie reakcji uczestników spotkania, ale również ilości odsłon relacji z przebiegu testu oraz publikacji, które się po tym spotkaniu okazały.

W swoich produktach stawiamy na technologię, design i światło. Świetnym tego przykładem jest tegoroczna premiera okna PIXEL, która również nie należała do przeciętnych. Tak jak wspominałam, cała prezentacja produktu odbyła się w postaci mappingu 360 stopni. Na pokaz zaprosiliśmy ponad 130 dziennikarzy z Polski, Włoch, Francji i Niemiec. Chcieliśmy zaprezentować uczestnikom spotkania Polskę w najlepszym wydaniu, stąd wybór miasta Gdańsk, które zachwyca architekturą i historią. Event miał być tak spektakularny, jak sam nasz produkt. Pokazać okno w artystycznej i lekkiej formie, stąd wszystkie elementy były ze sobą spójne. Świadomie wybraliśmy Teatr Szekspirowski, który jest jednym z najbardziej efektownych obiektów współczesnej architektury w Polsce. Jednym z prelegentów był znany malarz Jacek Sroka, który opowiadał o świetle i jego roli w sztuce. Multimedialne widowisko zwieńczył koncert cenionego za granicą zespołu BOKKA. Pokaz przygotowały i zrealizowały wyłącznie polskie firmy. Chcieliśmy w ten sposób zaprezentować nie tylko produkt najwyżej jakości „made in Poland”, ale również promować polskość wśród zagranicznych gości na międzynarodową skalę. Tym bardziej, że nowatorski system PIXEL jest pierwszym tego typu produktem na europejskim rynku. Idealnie wpisuje się w najnowsze trendy w nowoczesnym projektowaniu budynków. Cechą charakterystyczną okna PIXEL jest niższe złożenie profili PVC oraz ich nowoczesny kształt bez żadnych zaokrągleń. Nowoczesne domy charakteryzują się dużymi przeszkleniami, które zmniejszają barierę pomiędzy wnętrzem a otoczeniem. My poszukujemy rozwiązań, które dają większą ilość światła, bo to właśnie nią możemy optycznie powiększyć pomieszczenie i zmienić jego charakter. Chcieliśmy oddać tę właściwość za pomocą nowych technologii „malując” światłem z projektorów zapierające dech w piersiach widowisko.


LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jesteście znani z przeprowadzania niezwykłych premier swoich produktów, ostatnio było to okno PIXEL. Jak wyglądają przygotowania do takiej premiery, co jest najtrudniejszego w nich? Skąd czerpiecie pomysły na takie wydarzenia?

Taki multimedialny event to naprawdę spektakularne przedsięwzięcie, do którego przygotowywaliśmy się przez długie miesiące. Bardzo dokładnie śledzimy trendy marketingowe, nie tylko w naszej branży, ale szczególnie tam, gdzie dzieje się pod tym względem najwięcej. Inspirują nas najlepsze światowe marki technologiczne i samochodowe. Wprowadzamy w życie pomysły, które w branży budowlanej do tej pory były niespotykane. Nasz Dział Kreatywny bardzo intensywnie pracuje, aby przekuć światowe trendy w bardzo konkretne pomysły i działania. Właśnie chyba najważniejszym etapem przygotowań była praca nad koncepcją premiery, która w pełni umożliwiała przekazanie najważniejszych komunikatów w jasny, a jednocześnie spektakularny sposób. Posadzenie naszych gości na środku pomieszczenia, które w pewnym sensie „zbudowane” zostało z ekranów, było bardzo przemawiające. W ten sposób pokazaliśmy, że PIXEL jest właśnie takim oknem na świat, na sztukę, design i nowoczesną architekturę. Może zabrzmi to śmiesznie, ale do Teatru Szekspirowskiego przywieźliśmy aż 10 ciężarówek sprzętu, w tym 1,5 km samych kabli, stworzyliśmy 250 m2 powierzchni mappingowej, a cały event obsługiwało około osiemdziesięciu osób – to pokazuje skalę tego przedsięwzięcia. Można powiedzieć, że trochę mamy „hopla” na punkcie technologii okien, staramy się być stale na czasie i jak najwięcej tej technologii chcemy pokazać. Stąd właśnie takie eventy jak premiera sytemu PIXEL.

Czy czujecie jeszcze podział na kanały online i offline, czy ta granica już się zatarła?

W naszej branży nadal odczuwalny jest podział na online i offline. Wynika to głównie z tego, że producenci stolarki nie doceniają kanału onlinowego. Myślę, że trochę obawiają się Internetu i nowych technologii, przede wszystkim dlatego, że nie do końca rozumieją te dwie przestrzenie i tym samym nie potrafią wykorzystać w odpowiedni sposób ich możliwości. Wolą trzymać się sprawdzonych, klasycznych sposobów komunikacji z klientem. My natomiast wyraźnie widzimy, że dla naszego klienta Internet to najważniejsze źródło informacji – również, jeśli chodzi o tematykę związaną z oknami. Nasi Klienci w Internecie szukają informacji o produkcie, porad i trendów, za którymi chcą podążać, budując swój dom czy robiąc remont mieszkania. Chcą uzyskiwać te informacje dokładnie w chwili, w której ich poszukują, pomiędzy swoimi bieżącymi zadaniami. Dlatego staramy się być wszędzie tam, gdzie jest nasz klient. Kanały online są teraz bardzo ważne z perspektywy ciągle rozwijającego się rynku. Nasze produkty mają bardzo dużo rozwiązań technologicznych i różnorodnych parametrów – chcemy, żeby nasz klient mógł je z łatwością wyszukać, porównać i wybrać produkt, który faktycznie spełnia jego oczekiwania. Dlatego jako marka stawiamy na rozbudowaną obecność OKNOPLAST w Internecie. Kładziemy szczególny nacisk na dostarczanie wartościowych treści poprzez content marketing na blogu, na którym na bieżąco komunikujemy się z naszymi klientami. Stawiamy również na rozwijanie się w przestrzeni mediów społecznościowych. Oknoplast posiada konta na Facebooku, Instagramie i Twitterze oraz YouTube. To umożliwia szybkie dotarcie do naszych klientów, pobudzenie ich zainteresowania w zakresie designu i najnowszych trendów w wystroju wnętrz oraz budownictwie. Nasza grupa docelowa to osoby, które lubią gadżety, nowe technologie, innowacyjne rozwiązania. Oni oczekują, że znajdą informacje szybko i bez problemu. Nasze produkty są innowacyjne i w taki sposób chcemy również prowadzić komunikację o nich z naszymi klientami.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jakie są czynniki, które klienci biorą pod uwagę, kupując okna? W jaki sposób w te oczekiwania wpasowuje się oferta i marketing marki Oknoplast?

Współcześni konsumenci nie szukają jedynie produktu, ale przede wszystkim zaspokojenia potrzeby, rozwiązania problemu, z którym przychodzą. I my im to dajemy – produkt z segmentu Premium. Klienci na szczęście coraz bardziej doceniają jakość i parametry, a nie tylko niską cenę. Oknoplast wyprzedza rynek, wprowadza kolejne innowacje i rewolucjonizuje podejście do tego „trudnego marketingowo” produktu jakim jest okno. Nasze okna są „szyte na miarę”. Nie ma okien „standardowych”, ani nie mamy magazynu gotowych wyrobów. Każde z okien produkowanych w naszej fabryce jest wykonywane na zamówienie, więc w pełni dopasowywane do potrzeby konkretnego klienta. W naszym podejściu do marketingu mocno zwracamy uwagę na to, żeby na każdym etapie procesu zakupowego dostarczyć klientowi jak najlepsze doświadczenia z naszą marką, od komunikacji, m.in. w Internecie zaczynając, po obsługę w salonie oraz serwis posprzedażowy. Każdy z tych elementów staramy się dostarczyć na najwyższym poziomie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W jaki sposób działania marketingowe są dostosowywane do kolejnych nowych rynków? Czy na nowych rynkach pojawia się dużo nowych elementów, dla nich specyficznych?

Badania marketingowe prowadzone są na każdym z rynków, na których występują nasze produkty. Stawiamy na to, aby jak najlepiej zrozumieć potrzeby naszych klientów, stąd też wynika nasza determinacja w konsekwentnym poznawaniu naszej grupy docelowej. Badania pokazują, że rynki potrafią znacząco się od siebie różnić. Decyzje zakupowe klientów często wynikają z temperamentu danego kraju. Włosi stawiają na kolor, który wiąże się z ich pozytywnym usposobieniem, kulturą czy nawet kuchnią. W każdym aspekcie ich życia kolor i pozytywna energia mają ogromne znaczenie. Widocznie jest to również w podejściu do designu, a nawet wyboru takich elementów jak okna. Na tym rynku ważne są mocne akcenty, emocjonalnie istotne dla Włochów. Widoczne jest to zwłaszcza w podejściu Włochów do piłki nożnej. W 2012 roku z powodzeniem umacnialiśmy za pomocą piłki nożnej swoją pozycję na tym rynku, zwiększając tym samym rozpoznawalność naszej marki. W tamtym czasie byliśmy już obecni w mediach. Mieliśmy kilka rozwiązań – mogliśmy dalej lokować tam budżety albo spróbować czegoś zupełnie nowego. Naszym założeniem było to, aby przeprowadzić przełomowe, wyróżniające nas na tle innych firm z naszej branży działania. Nasze doświadczenie z rynkiem włoskim zaowocowało zmianą strategii biznesu. Postanowiliśmy jeszcze mocniej rozwijać się w kierunku nowoczesnych okien, nowych technologii. To podejście upewniło nas jak ważne jest, aby wnikliwie analizować każdy z rynków.

Jednak Włochy to tylko jeden z przykładów „specyfiki narodowej naszych klientów”. Z naszych badań i codziennych obserwacji wynika na przykład, że Niemcy bardzo dużą wagę przywiązują do parametrów technicznych, technologii wykonania, wysokiej jakość produktu oraz posiadanych certyfikatów. To dlatego, że produkt ma przede wszystkim służyć im przez lata. Wygląd nie ma dla nich tak wielkiego znaczenia, jak dla Włochów. Francuzi za to wolą bardziej minimalistyczne rozwiązania, stawiając na elegancję i prostotę. Jednym słowem – ważna jest dla nich estetyka produktu.

Jak widać, obecność na wielu rynkach, to nie lada wyzwanie dla producenta okien! Musimy za każdym razem dostosowywać nasze działania marketingowe do lokalnej specyfiki. Elastyczni i gotowi na szybką zmianę zasad gry to podstawa. Każdy nowy rynek to kolejny element w układance, który pozwala nam w nowy sposób spojrzeć na nasz produkt.

Jakie są Wasze priorytety na 2016 rok, oprócz planowanego wejścia na rynek brytyjski i skandynawski?

Oknoplast dzięki przełomowemu podejściu do produktów chce podkreślić nie tylko swoją europejską rangę, lecz także dążyć do bycia globalnym trendsetterem, ale to plan na najbliższe kilka lat. W ciągu najbliższego roku chcemy przede wszystkim rozwinąć swoją działalność na europejskich rynkach, na których już mamy ugruntowaną pozycję oraz w nowych krajach, do których właśnie wchodzimy, takich jak Wielka Brytania. W Skandynawii jesteśmy obecni już od początku roku, więc mamy za sobą już kilka miesięcy obecności, ale to dopiero początek. Na pewno szalenie ważna jest dla nas dobra promocja naszego najnowszego „dziecka”, czyli okna PIXEL. Zeszłoroczny premierowy produkt – okno PROLUX – spotkał się z bardzo dobrym odbiorem klientów i niewątpliwie przyczynił się do uzyskania rekordowej ilości sprzedanych okien na poziomie jednego miliona w 2015 roku. Liczymy, że PIXEL będzie jeszcze większym hitem!

 

O rozmówcy:

Magdalena Cedro-Czubaj
Dyrektor Marketingu, OKNOPLAST