Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010” Pobierz za darmo >
W jakich serwisach społecznościowych jest obecna Państwa marka? Jakie działania są tam prowadzone?
Browar Amber obecny jest w serwisach:
Zobacz również
- Facebook (profil, konkursy, aplikacje)
- Twitter (bieżąca komunikacja, content graficzny, tekstowy, relacje na żywo)
- Instagram (profil, bieżąca komunikacja)
- Youtube (wybrane treści video)
- Periscope (relacje na żywo z warzenia piwa, produkcji,( przygotowywanych eventów)
- Google + (konto, bieżące informacje)
Jakie efekty są dla Państwa najważniejsze w działaniach w social media?
W przypadku naszych marek i ze względu na specyfikę branży, efekty naszych działań w social media są dość łatwo mierzalne i możliwe do zaplanowania. Social media to skuteczne narzędzie komunikacji marek z konsumentami. Żadne inne narzędzia i metody nie dają tak dużych możliwości bezpośredniej konfrontacji z rynkiem i konsumentem. Możliwości analityczne, przystępność i dostępność pozwalają nam na planowanie i osiąganie w krótkim czasie zamierzonych efektów.
Social media nie zastępują jednak dotychczasowych narzędzi, a jedynie dopełniają komunikację, wpisując się jednak, a nawet niekiedy stanowiąc niemalże istotę „consumer experience”. Najważniejsze efekty, jakie osiągamy za pomocą social media to interakcja z konsumentami, wspólne z nimi budowanie strategii i nadawanie dalszego kierunku dla rozwoju marki. Konsumenci dzięki możliwości otwartej rozmowy mają wpływ na decyzje podejmowane przez nas. Dzięki temu współtworzymy i budujemy nasze wartości.
Od kiedy prowadzą Państwo działania w mediach społecznościowych? Jakie były dotychczas najważniejsze wydarzenia związane z obecnością Państwa marki w social media?
Działania w social mediach zaczynaliśmy w 2010 roku. Social media wówczas w dużej mierze utożsamiane były z Facebookiem tylko i wyłącznie. Od tego czasu zmieniło się bardzo wiele.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najważniejszym momentem dla naszej komunikacji było spięcie komunikacji wszystkich produktów pod jedną marką Browar Amber. Dopiero wtedy udało nam się zbudować spójną i skuteczną strategię komunikacji i nawiązywać właściwe interakcje z konsumentami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dużym krokiem w dobrą stronę było również uruchomienie profilu na Twitterze. Od początku zastanawialiśmy się, jakie oprócz Facebooka narzędzie sprawdzi się w nawiązywaniu bezpośredniego kontaktu konsumenta z marką i marki z konsumentem.
Jakie trendy/nowe możliwości związane z mediami społecznościowymi wydają się Państwu obecnie najciekawsze?
Najciekawsza perspektywa to coraz większy nacisk na aktywności “real time”.
Zarówno Twitter jak i chociażby Periscope wymagają od nas błyskawicznej reakcji i naturalności przekazu. Z jednej strony daje to możliwość w sposób pozornie amatorski ale bardzo skuteczny prowadzenia komunikacji, z drugiej strony wymaga jednak czujności i odpowiedzialności osoby obsługującej dane narzędzie.
Jakie wyzwania związane z social media uważają Państwo za najważniejsze?
Największym wyzwaniem w social media jest umiejętność słuchania zarówno pochwał jak i głosów krytyki pod adresem marki. Uświadomienie sobie, że każdy głos, a w szczególności ten krytyczny, dowodzi tego, że komuś na nas zależy, jest pierwszym krokiem do budowania naturalnych i trwałych więzi z konsumentami.
Świadomość faktu, że po drugiej stronie są bardzo różni odbiorcy. W danym momencie przeżywający silne emocje związane niekoniecznie z naszą marką lub tacy, którzy po prostu chcą z kimś porozmawiać. Naturalność i szczerość w tych kontaktach jest wyczuwalna i buduje wartość nie tylko dla marki ale przede wszystkim dla nas samych.
Social media to tylko narzędzia, które z założenia ułatwiać mają kontakt między ludźmi. Wyzwaniem natomiast są treści przekazywane za ich pośrednictwem. Powinny one mieć swoje źródło głęboko w strategii marki i jej naturze.
Jakie trudności widzą Państwo obecnie w prowadzeniu działań w social media? Czy z powodu jakichś trudności zrezygnowali Państwo kiedyś z jakiegoś kanału lub profilu?
Każde takie narzędzie ma nieco inny profil i gromadzi określony typ użytkowników. Mając szeroki wybór, warto wybrać te najbardziej pasujące do marki i takie, które czujemy. Jeśli jakieś medium sprawia trudności i nie potrafimy się w nim odnaleźć, czasami warto z niego zrezygnować i przekierować energię w stronę, gdzie możemy zaangażować użytkowników i gdzie potrafimy w sposób naturalny funkcjonować w zastanym środowisku.
Zdarzało nam się rezygnować z aktywności w niektórych mediach, jeśli zauważaliśmy, że nie generują one oczekiwanego ruchu i nie pasują do profilu marki
Skąd czerpią Państwo wiedzę i inspirację nt. mediów społecznościowych i możliwych do przeprowadzenia w tej sferze działań marketingowych?
Najwięcej inspiracji dostarczają nam obserwacje tego, co dzieje się wokół nas. Rzadko czerpiemy z działań konkurencji, staramy się myśleć w sposób otwarty i obserwować naturalne zachowania konsumentów. Oczywiście intuicja niekiedy zawodzi, ale i tak warto eksperymentować. Media społecznościowe dają możliwość podejmowania wielu prób, które ostatecznie pozwolą na wyciągnięcie właściwych wniosków.
Kto odpowiada za działania związane z obecnością Państwa marki w social media?
Za działania związane z naszą obecnością w mediach społecznościowych odpowiedzialny jest zarówno wewnętrzny zespół jak i firmy zewnętrzne. Takie rozwiązanie daje nam dużą elastyczność i możliwość czerpania od siebie wiedzy i pomysłów.
Jaki budżet przeznaczany jest na działania w social media?
Social media, mimo iż zajmują coraz więcej miejsca w komunikacji marki, nie pochłaniają proporcjonalnie większego budżetu. Efektywne wykorzystanie tych narzędzi wychodzi nam coraz lepiej. Wydatki contentowe we wszystkich mediach społecznościowych łącznie nie przekraczają wydatków reklamowych aczkolwiek udział wydatków reklamowych w ostatnim roku wzrósł o blisko 20%.
–
Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010” Pobierz za darmo >