fot. www.unsplash.com
Rolą marketingu jest przekonać ich, że właśnie nasz produkt jest w stanie im tę jakość zapewnić.
Zobacz również
Budowanie relacji
Według jednej z definicji rolą marketingu holistycznego jest integrowanie rozpoznawania wartości, tworzenia wartości i dostarczania wartości w celu budowania długofalowej, wzajemnie satysfakcjonującej relacji oraz wspólnego powodzenia wszystkich interesariuszy. Krótko mówiąc, sukces odniesie ten, komu uda się stworzyć lepszy łańcuch wartości i szybciej dostarczyć produkt lub usługę o wyższej jakości, budując przy tym lojalność klienta. W tym celu należy skupić się na trzech aspektach związanych z wartością – jej rozpoznaniu, stworzeniu i dostarczeniu.
fot. www.unsplash.com
Co mogę zaoferować?
Rozpoznanie wartości to określenie, jaką nową wartość może zaproponować marka. Następnie należy stworzyć nowe oferty wartości, zachowując przy tym wydajność firmy, a na koniec znaleźć sposób na dostarczenie nowej wartości klientom, przy wykorzystaniu dostępnej infrastruktury i potencjału. Warto pamiętać, że dobry produkt to nie wszystko. Klienci doceniają również dodatkowe, często niematerialne wartości. Może to być na przykład dzielenie się wiedzą, zaangażowanie w akcję społeczną czy tworzenie wspólnego dobra. Trzymając się przytoczonego w poprzednim artykule przykładu browarów rzemieślniczych, wartością dodaną mogą być:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- warsztaty warzenia piwa;
- zaangażowanie w akcje społeczne, związane np. z ekologią – przykładowo bieszczadzki browar Ursa Maior uwarzył piwo, z którego dochód przeznaczono na Pogotowie dla Niedźwiedzi;
- promowanie lokalnej kultury i regionu, z którego wywodzi się browar – to samo Ursa Maior w siedzibie browaru prowadzi galerię sztuki i sklep lokalny, a w roku 2017 rozpoczęto realizację serialu promującego Bieszczady.
fot. www.unsplash.com
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Klient w centrum uwagi
Zdobycie klienta to dopiero początek. Trzeba jeszcze go utrzymać. To zadanie dużo trudniejsze, a jednocześnie niezwykle istotne. Marki wyznające założenia marketingu holistycznego już dawno zauważyły, że nie wystarczy być zorientowanym na klienta. Pojawiło się nowe pojęcie: customer-obsessed. Aby przyciągnąć i utrzymać klienta, marka musi być użyteczna – nie może marnować jego czasu, musi oferować produkt spełniający warunek poprawy jakości życia i nagradzać lojalność. Jak to zastosować w praktyce?
- nie zatracaj się w pogoni za nowymi klientami – zrównoważ działania pomiędzy pozyskiwanie nowych i utrzymanie obecnych klientów;
- badaj rynek – wykorzystaj wszelkie możliwe źródła, by poznać swoich klientów i móc przewidzieć ich kolejne działania oraz komunikować się z nimi w odpowiedni sposób;
- zadbaj o wartościowe treści – zapomnij o tradycyjnej, agresywnej reklamie. Twórz ciekawy i wartościowy content, który przekona odbiorców o wartości Twojej marki. Pamiętaj, aby historię poprzeć odpowiednimi działaniami.
Jak widać wcale nie trzeba być gigantem branży technologicznej, by z powodzeniem stosować założenia marketingu holistycznego – wystarczy dobrze poznać klienta i jego potrzeby oraz zaproponować mu coś, dzięki czemu będzie postrzegał markę jako dbającą o dobro jego i otaczającego go świata.