Marketing holistyczny – tu liczy się klient

Marketing holistyczny – tu liczy się klient
Stale rosnąca konkurencyjność i coraz szybsze tempo zmian na świecie spowodowały, że dotychczasowe metody marketingowe przestały być skuteczne. Obecnie marketing zorientowany jest na klienta i wartości. Klienci oczekują poprawy jakości życia.
O autorze
2 min czytania 2018-01-29

fot. www.unsplash.com

Rolą marketingu jest przekonać ich, że właśnie nasz produkt jest w stanie im tę jakość zapewnić.

Budowanie relacji

Według jednej z definicji rolą marketingu holistycznego jest integrowanie rozpoznawania wartości, tworzenia wartości i dostarczania wartości w celu budowania długofalowej, wzajemnie satysfakcjonującej relacji oraz wspólnego powodzenia wszystkich interesariuszy. Krótko mówiąc, sukces odniesie ten, komu uda się stworzyć lepszy łańcuch wartości i szybciej dostarczyć produkt lub usługę o wyższej jakości, budując przy tym lojalność klienta. W tym celu należy skupić się na trzech aspektach związanych z wartością – jej rozpoznaniu, stworzeniu i dostarczeniu.


fot. www.unsplash.com

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co mogę zaoferować?

Rozpoznanie wartości to określenie, jaką nową wartość może zaproponować marka. Następnie należy stworzyć nowe oferty wartości, zachowując przy tym wydajność firmy, a na koniec znaleźć sposób na dostarczenie nowej wartości klientom, przy wykorzystaniu dostępnej infrastruktury i potencjału. Warto pamiętać, że dobry produkt to nie wszystko. Klienci doceniają również dodatkowe, często niematerialne wartości. Może to być na przykład dzielenie się wiedzą, zaangażowanie w akcję społeczną czy tworzenie wspólnego dobra. Trzymając się przytoczonego w poprzednim artykule przykładu browarów rzemieślniczych, wartością dodaną mogą być:

  • warsztaty warzenia piwa;
  • zaangażowanie w akcje społeczne, związane np. z ekologią – przykładowo bieszczadzki browar Ursa Maior uwarzył piwo, z którego dochód przeznaczono na Pogotowie dla Niedźwiedzi;
  • promowanie lokalnej kultury i regionu, z którego wywodzi się browar – to samo Ursa Maior w siedzibie browaru prowadzi galerię sztuki i sklep lokalny, a w roku 2017 rozpoczęto realizację serialu promującego Bieszczady.


fot. www.unsplash.com

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Klient w centrum uwagi

Zdobycie klienta to dopiero początek. Trzeba jeszcze go utrzymać. To zadanie dużo trudniejsze, a jednocześnie niezwykle istotne. Marki wyznające założenia marketingu holistycznego już dawno zauważyły, że nie wystarczy być zorientowanym na klienta. Pojawiło się nowe pojęcie: customer-obsessed. Aby przyciągnąć i utrzymać klienta, marka musi być użyteczna – nie może marnować jego czasu, musi oferować produkt spełniający warunek poprawy jakości życia i nagradzać lojalność. Jak to zastosować w praktyce?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • nie zatracaj się w pogoni za nowymi klientami – zrównoważ działania pomiędzy pozyskiwanie nowych i utrzymanie obecnych klientów;
  • badaj rynek – wykorzystaj wszelkie możliwe źródła, by poznać swoich klientów i móc przewidzieć ich kolejne działania oraz komunikować się z nimi w odpowiedni sposób;
  • zadbaj o wartościowe treści – zapomnij o tradycyjnej, agresywnej reklamie. Twórz ciekawy i wartościowy content, który przekona odbiorców o wartości Twojej marki. Pamiętaj, aby historię poprzeć odpowiednimi działaniami.

Jak widać wcale nie trzeba być gigantem branży technologicznej, by z powodzeniem stosować założenia marketingu holistycznego – wystarczy dobrze poznać klienta i jego potrzeby oraz zaproponować mu coś, dzięki czemu będzie postrzegał markę jako dbającą o dobro jego i otaczającego go świata.