>>> Sprawdź pozostałe teksty z cyklu „Marketingowa 11″.
1. W marketingu najważniejsze jest…
Zrozumienie potrzeb klienta oraz umiejętność dostosowania komunikacji do jego oczekiwań. Nie możemy mówić o funkcjonalności bramy garażowej, osobom, które nie posiadają garażu. Nie możemy też przekonywać do zakupu ogrodzeń posesyjnych mieszkańców osiedli. To banalne stwierdzenia, ale dziś, gdy jesteśmy atakowani tak dużą ilością komunikatów ważna jest personalizacja, słuchanie tego, co klient potrzebuje i dopasowanie do jego potrzeb naszej oferty i języka prowadzonych działań. Kluczowe jest również budowanie autentycznej relacji z odbiorcami przez tworzenie wartościowych, angażujących treści, które pokazują naszą eksperckość w branży. Cenię też sobie innowacyjność w podejściu do kampanii, wykorzystywanie marketingu cyfrowego, mobilnego oraz automatyzacji dla bardziej efektywnego zarządzania prowadzonymi kampaniami.
Zobacz również
2. Projekt lub kampania, które dodały mi skrzydeł…
To ten, który był jednym z pierwszych moich wdrożeń w firmie WIŚNIOWSKI. Mowa o Best-seller, czyli projekcie komunikacji B2B i programie lojalnościowym, który zakłada rozwój relacji partnerskich, handlowych, sprzedażowych, a także jest narzędziem do szerzenia wiedzy wśród wszystkich grup interesariuszy naszej organizacji. Tego rodzaju program odgrywa istotną rolę w branży budowlanej, gdzie charakter sprzedaży oraz relacji partnerskich wymaga znacznego zaangażowania osobistego. Chcąc uwzględnić wszystkich partnerów (dystrybutorów, architektów, projektantów, sprzedawców hurtowych i detalicznych, a także monterów, instalatorów i osoby techniczne, od rekomendacji których zależy nasza obecność w wielu inwestycjach), rozpoczęliśmy cykl działań szkoleniowych. Mając już ponad dekadę doświadczeń z własnym centrum szkoleniowo-montażowym oraz ponad 2000-metrową ekspozycję, naturalnym krokiem było rozwijanie dodatkowych kompetencji naszych partnerów. Z jednej strony nasi klienci przyjeżdżają więc do firmy, mając szkolenia produktowe, szkolenia motywacyjne, miękkie czy z obsługi klienta i technik sprzedaży, a z drugiej zaś mogą korzystać ze specjalnej platformy z aplikacją mobilną do obsługi programu lojalnościowego – tam nagradzamy za sprzedaż, ale i motywujemy do nauki, angażując treściami każdego dnia. Dzięki aktywności naszych partnerów dostajemy kluczowe informacje od klientów, tworząc społeczność, która ma ze sobą kontakt, dzieląc się najlepszymi ciekawostkami i trickami branżowymi. Uważam, że słowa Benjamina Franklina świetnie oddają istotę projektu – „Inwestowanie w wiedzę zawsze przynosi największe zyski”. W samym zeszłym roku przeszkoliliśmy ponad 700 partnerów biznesowych podnosząc standard jakości obsługi klienta wybierającego produkty WIŚNIOWSKI.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W ramach tego projektu przy pomocą CRM i marketing automotion dostosowujemy komunikaty do grup docelowych, dzięki czemu osiągamy bardzo dobre wyniki w dotarciu i zaangażowaniu. Program nie tylko opiera się na grywalizacji, ale przede wszystkim edukuje i buduje silne relacje z naszymi kluczowymi sprzedawcami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3. Najtrudniejsze zawodowo wyzwanie, z którym przyszło mi się zmierzyć…
To adaptacja do zupełnie nowej branży (jaką jest budownictwo), po latach pracy w sektorze farmaceutycznym. Musiałam szybko zdobyć wiedzę na temat produktów, specyfiki rynku budowlanego, poznać potrzeby nowych klientów i dostosować strategie marketingowe do zupełnie innego rodzaju produktów i odbiorców. Dodatkowo, samo wejście do męskiego „świata budowlanego” nie jest dla kobiety najłatwiejsze. Trzeba od początku pokazać swoją siłę, wiedzę i zaangażowanie, aby nie być z góry ocenionym. Z czasem okazało się, że praca w sektorze budowlanym jest rzeczowa i konkretna, a to właśnie cenię zawodowo.
4. Projekt, z którego jestem najbardziej dumna, to…
Akcja promocyjna „Poukładaj dom z produktów WIŚNIOWSKI”, w której klienci mogli zakupić nasze wyroby nawet do 35% taniej. Wiosenna akcja pozwoliła na skompletowanie zestawu składającego się z bramy garażowej, okien, drzwi oraz ogrodzenia na bardzo preferencyjnych warunkach. Dodatkowo podkreślała nie tylko funkcjonalność naszych produktów, ale także ich wpływ na bezpieczeństwo i estetykę domów naszych klientów. Dzięki niej, udało nam się osiągnąć świetne wyniki sprzedażowe, a feedback od klientów był niezwykle pozytywny. Mogę zdradzić tylko, że sprzedaż bram garażowych w czasie trwania tej promocji w jednym tygodniu wzrosła o 100%! Założeniem promocji było, aby każda z grup produktowych, znalazła swoje miejsce w kampanii i abyśmy dotarli do naszej grupy docelowej w każdej kategorii produktowej, co nie było łatwym zadaniem. Niewątpliwie pomocne było w niej wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, marketing-automotion i big data – to one przyczyniły się m.in. do sukcesu akcji.
5. Kampania, której twórcom mógłbym zazdrościć, to…
„BLIK. Bądź kotem płatności”. Twórcy tej kampanii stanęli przed nie lada wyzwaniem – „postarzeniem” brandu bez utraty zainteresowania młodszej grupy użytkowników. Dzięki zmianie strategii komunikacji i „przekształceniu” BLIKA w kompleksową metodę płatności, udało im się dotrzeć do starszych odbiorców, jednocześnie utrzymując atrakcyjność marki w oczach młodszych konsumentów. Rezultaty mówią same za siebie: znaczący wzrost wskaźników TOM, penetracji i wizerunku w grupie wiekowej 50-59 lat. Kampania autorstwa Change Serviceplan, Spark Foundry oraz Performics pokazała, jak storytelling może łączyć zarówno młodsze generację, jak i klientów 50+. Dodatkowo, kampania z udziałem Tomasza Kota, bardzo czytelnie podkreśla zalety BLIKA – szybkość, wygodę i powszechność tej formy płatności. Dodatkowo mogę pozazdrościć marce BLIK także szerokiego podejścia do komunikacji akcji: wykorzystano w niej szeroki wachlarz mediów, od telewizji po digital, a także influencerów, co sprawia, że przekaz trafia do zróżnicowanej grupy odbiorców efektownie i zasięgowo docierając do zainteresowanych.
6. Najbardziej obiecujące trendy w marketingu, to…
Personalizacja komunikacji, wykorzystanie sztucznej inteligencji i big data do analizy zachowań klientów. W branży budownictwa i nieruchomości dużym potencjałem cieszy się także rozwój technologii VR i AR, które umożliwiają klientom wirtualne spacery po nieruchomościach. Mimo, że nowe technologie w marketingu to przyszłość wielu branż, nadal wierzę w siłę tradycyjnych rozwiązań i siłę rekomendacji. Zwracam uwagę także na rosnące znaczenie influencer-marketingu – w tej kwestii warto jednak pamiętać by być wiarygodnym, autentycznym i zachować tożsamość i eksperckość marki, a nie poddawać się chwilowym trendom.
7. Działania, które są totalnie przereklamowane w marketingu, to…
Wszelkie formy nachalnego marketingu, które bardziej irytują niż zachęcają do interakcji. Zbyt częste i natrętne reklamy docierające w kółko do tych samych osób, zbyt częsty e-mail marketing, zbyt nachalny tele- czy sms-marketing. Myślę, że mimo popularności tych narzędzi, ich skuteczność z każdym rokiem się zmniejsza tylko dlatego, że marketerzy chcą komunikować za dużo, w krótkim czasie. Podobnie jest z PR-em, social mediami czy eventami. Kluczem jest równowaga, przemyślana cykliczność i analiza danych. Jeśli po każdym z działań mamy coraz gorsze wyniki, zmniejszmy częstotliwość, wyniki się poprawią.
8. We współpracy na linii agencja-marka najważniejsze są…
Zrozumienie wspólnych celów, transparentność w komunikacji i przede wszystkim wzajemne zaufanie biznesowe. Jeśli agencja działa tylko przez pryzmat zysku czy oszczędności czasu i zasobów, a ma to jakiś wpływ na markę – taka współpraca jest stracona, po kilku miesiącach da się to zweryfikować. Coraz więcej dużych firm decyduje się na zerwanie takiej współpracy i rozpoczęcie pracy nad działaniami in-house’owo – nie bez przyczyny. Jest wiele agencji, które realnie wnoszą pozytywny wkład w rozwój organizacji, dlatego przy wyborze agencji warto postawić na jej doświadczenie i rekomendacje.
9. Swoje inspiracje czerpię z…
Obserwacji globalnych trendów, uczestnictwa w branżowych konferencjach oraz analizowania działań konkurencji – dobry benchmark to podstawa w marketingu. Inspiruje mnie także feedback od klientów, który pomaga dostrzec, co naprawdę działa na rynku, dlatego w WIŚNIOWSKI prowadzimy akcje wizyt u naszych partnerów, którzy mówią, czego im trzeba, co wymaga poprawy, a co warto rozwijać w kolejnych latach. To bardzo cenne.
10. Moja kampania marzeń…
Mam to szczęście, że obecnie pracuję nad moją kampanią marzeń, która w niecodzienny, nieszablonowy i z pewnością niepopularny w branży budowlanej sposób, wykorzystuje nasz produkt i lokuje markę w komunikacji mainstreamowej. Łączymy w nowej kampanii świat budowlany ze światem… zabawy i rozrywki. Nie mogę jednak zdradzić więcej szczegółów. Jeszcze w tym roku podzielimy się efektami pracy całego zespołu.
11. Zajmuję się marketingiem, dlatego że…
To dziedzina, która łączy myślenie strategiczne i kreatywność z analizą danych. Fascynuje mnie możliwość wpływania na decyzje zakupowe klientów i tworzenie strategii, które mają realny wpływ na rozwój firmy. Marketing to już nie tylko tworzenie ładnych obrazków, szukanie nowych narzędzi dotarcia do klientów czy komunikowania kluczowych treści. To przede wszystkim współpraca z wszystkimi działami firmy – sprzedażą, produkcją, serwisem czy działem inwestycji – to więc posiadanie wiedzy z różnych obszarów i wykorzystywanie ich do tworzenia globalnych strategii rozwoju marki.
Monika Młynarczyk
Monika Młynarczyk związana jest z firmą WIŚNIOWSKI od marca 2022 roku. Początkowo kierowała zespołem trade marketingu, a od listopada 2023 zarządza całym działem firmy i grupy WIŚNIOWSKI, zarówno na rynku polskim, jak i rynkach globalnych. Od blisko 11 lat zarządza zespołami wspierającymi efektywność i rozwój sieci sprzedaży. W strukturach firmy odpowiada za strategię i realizację działań promujących markę, rozwiązania i produkty WIŚNIOWSKI. W latach 2008-2022 pracowała w spółce LEK-AM, odpowiadając za realizację kontraktów, obsługę kluczowych klientów sieciowych firmy oraz wizerunek wybranych marek. Monika Młynarczyk posiada dyplom Uniwersytetu Jagiellońskiego, ukończyła Zarządzanie Sprzedażą i Marketingiem w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Jest absolwentką programu Executive MBA. Prywatnie szczęśliwa matka i żona, pasjonatka gór i podróży, kulinariów i literatury polskiej. Na co dzień, aktywna motocyklistka.