O tym, jaki dla marki Mastercard Europe był rok 2024, opowiada Jerzy Hołub, dyrektor marketingu na Polskę, Czechy i Słowację brandu.
Więcej podsumowań 2024 roku znajdziesz TUTAJ >>
Zobacz również
Największy sukces marki w 2024 roku
Sukcesem z pewnością była kampania „Room for Everyone”, skierowana do polskich i ukraińskich przedsiębiorców. Platforma GdzieJakiBiznes.com pomaga znaleźć odpowiednią lokalizację dla nowo zakładanych firm. Nasz projekt otrzymał w Cannes Grand Prix, Złotego i Srebrnego Lwa. Najbardziej cieszy mnie jednak to, że wypracowane lokalnie w Polsce rozwiązanie wdrażane jest w kolejnych krajach Europy i Azji.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2024 roku oraz czy i jak udało się mu sprostać
Wyzwaniem jest dotrzymanie kroku polskim konsumentom, bo jesteśmy jednym z najbardziej dynamicznych rynków na świecie. Nasze badania potwierdzają, że skutecznie realizujemy ten cel, a stanowi to ogromne wyzwanie nie tylko dla nas, ale i dla całej branży.
Trzy najciekawsze akcje w 2024 roku
- Czwarta odsłona platformy Mastercard Music. Tegoroczna edycja była wyjątkowa – udało nam się połączyć muzykę i technologię. Utwór tegorocznego duetu – Smolastego i Sylwii Grzeszczak – miał fantastyczny odbiór wśród konsumentów, osiągając ponad 15 milionów wyświetleń.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Wyskalowanie naszego narzędzia GdzieJakiBiznes na kolejne rynki. Narzędzie, które zostało opracowane i z sukcesem wdrożone w Polsce, teraz znajduje swoje zastosowanie również w Czechach i na Słowacji, zaczynają je wdrażać też kolejne rynki poza Europą.
- Wdrożenie płatności spojrzeniem w Polsce w ramach pierwszego w Europie pilotażu Mastercard Biometric Checkout Program. Wraz z partnerami uruchomiliśmy w Polsce pilotaż płatności biometrycznych, opartych o fuzję biometrii tęczówki oka i twarzy. Dzięki niemu konsumenci mogą przetestować płacenie za zakupy spojrzeniem.
fot. www.newsroom.mastercard.com
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
Bardzo pozytywnie zaskoczyła nas ogromna otwartość Polaków na tak innowacyjne rozwiązania, jak płatności spojrzeniem. Wiedzieliśmy, że nasz kraj jest w czołówce, jeśli chodzi o przyswajanie nowej technologii, ale wyniki pilotażu przeszły nasze oczekiwania. Wśród osób, które skorzystały z narzędzia, 61,8% przyznało, że płatność spojrzeniem jest wygodniejsza niż dotychczas dostępne metody. Z kolei 52,4% ankietowanych odpowiedziało, że gdyby w ich ulubionym sklepie pojawiłaby się opcja biometrycznej płatności spojrzeniem – używaliby tylko tej płatności.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2024 roku
W Mastercard patrzymy na komunikację nieco inaczej i inaczej ewaluujemy kanały komunikacji. Przykładem takiego podejścia jest innowacyjny projekt realizowany w Ełku, gdzie wykorzystaliśmy bankomaty jako narzędzie do głosowania w budżecie obywatelskim. Oprócz tradycyjnych metod mieszkańcy mogli oddać głos poprzez bankomaty. Wyniki były imponujące – aż 30% osób wypłacających gotówkę zdecydowało się zagłosować, a co piąty głos został oddany właśnie za pomocą bankomatu. To doskonały przykład na to, że nawet mniej oczywiste kanały komunikacji, jeśli są odpowiednio wykorzystane, mogą przynieść znaczące efekty i zrobić realną różnicę.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2025 roku
Będziemy wykorzystywać te kanały, które mają sens w kontekście naszych działań, podchodząc do nich z otwartą głową.
Budżet na działania digitalowy: jaką część budżetu marketingowego stanowiły w 2024 roku wydatki na działania digitalowe? Czy zmieni się to w 2025 roku?
Jeśli chodzi o budżet marketingowy, to główna jego część jest przeznaczana na działania digitalowe i tak pozostanie też w 2025 roku.
Kto odpowiadał w 2024 za działania marketingowe marki? Czy zmieni się to w 2025 roku?
Stawiam na długodystansowe podejście – zarówno w pracy zespołu, jak i współpracy z agencjami. Kluczowe jest dla mnie budowanie trwałych relacji, dlatego nasze agencje rzadko się zmieniają. Uważam, że tylko działając w stałym zespole ludzi, którzy czują się ze sobą dobrze i bezpiecznie można tworzyć wyjątkowe niestandardowe projekty.
Wpływ rozwoju AI na działania marketingowe marki
My od wielu lat korzystamy ze sztucznej inteligencji m.in. do wykrywania fraudów, dzięki czemu mamy duże doświadczenie i czujemy się z tą technologią bardzo komfortowo.
Trzy najważniejsze cele i plany marki na 2025 rok
- Budowanie znaczenia marki dla konsumentów, tak aby była przez nich postrzegana jako istotna i niezastąpiona w codziennym życiu.
- Umocnienie powiązania marki z atrybutem „bezcenne”, który jest esencją naszej marki. To coś, co wyróżnia nas na rynku i podkreśla unikalną wartości, którą oferujemy.
- Dostarczanie realnej wartości naszym partnerom, bankom i merchantom, wspierając ich w osiąganiu celów biznesowych, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i efektywnej współpracy.