Marki na TikToku: Kolejkowo

Marki na TikToku: Kolejkowo
W cyklu „Marki na TikToku” prezentujemy działania znanych brandów na zdobywającej coraz większą popularność platformie społecznościowej. Tym razem przedstawiamy profil marki Kolejkowo.
O autorze
4 min czytania 2021-03-23

Pozostałe części cyklu przeczytasz tu >>>

O działaniach marki opowiadają Jakub Paczyński, prezes zarządu, Kolejkowo oraz Aleksandra Sidorowska, specjalistka ds. mediów społecznościowych w Kolejkowie.

Jaki jest cel Waszego profilu? Co chcecie za jego pośrednictwem pokazać, wypromować?

Kolejkowo to wystawy makiet kolejowych zlokalizowane we Wrocławiu oraz Gliwicach. W 2019 roku odwiedziło je ponad 300 tys. osób. Do czasów pandemii, co roku liczba odwiedzin znacząco się zwiększała. Na makietach znajdują się pociągi, samochody, samoloty, statki, miniatury autentycznych budowli, pada prawdziwy deszcz, występuje zjawisko dnia i nocy. Ten miniaturowy świat zamieszkują tysiące figurek ludzi i zwierząt, które tworzą scenki rodzajowe; smutne, wesołe, poważne i z humorem. Wystawa opowiada tak naprawdę o nas samych. Odwiedzający identyfikują się z małymi mieszkańcami Kolejkowa. Profil na TikToku opowiada o życiu tych miniaturowych mieszkańców. Przedstawiamy sytuacje znane i bliskie naszym odbiorcom, dzięki czemu tworzy się między nami więź emocjonalna. Treści i poruszane zagadnienia dostosowaliśmy do młodszego odbiorcy. Promujemy produkt i emocje oraz wartości, które są z nim związane.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kto odpowiada za tworzenie treści?

Treści tworzymy wewnątrz firmy, zajmuje się tym jedna osoba z działu social media.

Jak wygląda proces tworzenia takich treści? Na jakie kwestie trzeba zwracać największą uwagę?

Treści na TikToku tworzone są pod wpływem inspiracji, jakie daje miniaturowy świat oraz codzienne życie. Kilka minut po wejściu do Kolejkowa w głowie pojawiają się setki pomysłów. Sceny z codzienności Kolejkowiczan są bazą do tworzenia tiktokowych filmików.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Treści przedstawione na makiecie Kolejkowa trafiają do różnych grup wiekowych. Odnosimy się do wszystkich z szacunkiem, pokazujemy, że różnorodność jest super, oraz że niezależnie od wieku, radość mogą dawać te same rzeczy. Skupiamy się na jakości nagrań, trendującej muzyce i ciągłym kontakcie z odbiorcami. Odpowiadamy na ich prośby, pytania i poruszane w komentarzach kwestie. Pokazujemy fragmenty makiety, o które proszą widzowie. To pewna synergia pomiędzy fanami a marką. Odbiorcy wpływają na dużą część jej treści, która to jest tworzona dla nich.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
@kolejkowo

Do zobaczenia w kwietniu! #kolejkowo #nowość #modelarstwo #wroclaw #tanecznymkrokiem #cowduszygra #podróże #miasto #budynek #skytower

follow tj_yeslad – TJ

Jaki rodzaj contentu sprawdza się u Was najbardziej?

Tak jak w innych narzędziach społecznościowych kładziemy nacisk na emocje i identyfikację z produktem. W TikToku celujemy w młodego odbiorce, poruszamy problemy, zainteresowania, które go interesują. Pokazujemy je za pomocą elementów makiet oraz figurek. Oczywiście podążamy za TikTokowymi trendami i komentujemy rzeczywistość np. Instrybutory :).

Czy promujecie swój tiktokowy profil na jakichś innych kanałach social mediowych?

Tylko raz poinformowaliśmy fanów na Facebooku oraz Instagramie o obecności na TikToku. Od czasu do czasu organizujemy na Instastories przegląd zabawnych filmików z TikToka, gdzie widzowie oceniają, który z nich najbardziej poprawił im humor. Na poszczególnych platformach społecznościowych są jednak inne grupy docelowe, więc też inaczej się z nimi komunikujemy. Nie zależy nam na „dublowaniu” obserwujących na platformach społecznościowych i powielaniu tworzonych treści. Każdą platformę traktujemy zupełnie osobno.

Co według Was wpływa na to, że dane treści staną popularne?

Zazwyczaj nośne stają się filmiki, które poruszają charakterystyczne dla pewnych społeczności kwestie i problemy. Pod takimi TikTokami toczą się najciekawsze dyskusje. Poza tym widzów interesują filmy, w których ujawniamy funkcjonowanie i powstawanie Kolejkowa zza kulis. Młodsi użytkownicy TikToka naprawdę chętnie chłoną modelarską wiedzę, którą od czasu do czasu się dzielimy. Oczywiście o popularności filmików decyduje jeszcze sporo, innych rzeczy, na które nie zawsze mamy wpływ. Jeśli TikTok „załapie”, to zobaczycie to od razu i szybko stanie się viralem.

@kolejkowo

Tajemnica zdradzona! #abecadlokierowcy #kolejkowo #auto #samochody #mojabryka #kultowafura #wolksvagen #comedy #ciekawostka

I dont understand song – VOID

Czy w planach macie korzystanie z social commerce na tiktoku?

Tak. Branża turystyczna jest inna od branży np. modowej. Skopiowanie systemu sprzedaży ubrań i zastosowanie go w sprzedaży biletów wstępu nie sprawdzi się. Rozpoczęliśmy prace nad stworzeniem szerokiej polityki cenowej przystosowanej do sprzedaży i systemu poleceń poprzez media społecznościowe, blogi. Najprawdopodobniej wystartujemy z social commerce w lipcu.

Czy korzystacie/planujecie skorzystać ze współpracy z influencerami, którzy działają na TikToku?

TikTok Kolejkowa od samego początku cieszył się dużym zainteresowaniem i popularnością, dlatego w listopadzie 2019, już po kilku miesiącach od rozpoczęcia twórczości na tej platformie, wraz z TikTokerami z Wrocławia i okolic zorganizowaliśmy dla widzów wydarzenie „Kolejkowo TikTokowo”. Uczyliśmy na nim podstaw modelarstwa, edukowaliśmy na temat bezpieczeństwa w sieci i wspólnie nagrywaliśmy TikToki. Pandemia pokrzyżowała nam plany w organizowaniu kolejnych edycji wydarzenia i od tej pory działamy na TikToku zupełnie sami. Po wzmiankach w sieci wiemy, że wielu internetowych twórców odwiedza Kolejkowo na własną rękę, tworząc przy okazji angażujące dla widzów relacje. Bierzemy pod uwagę współpracę z nimi w przyszłości.

W jaki sposób dobieracie influencerów?

Nie mamy wypracowanego jednego modelu doboru tiktokowych influencerów.

Jakie wskaźniki efektywności wykorzystujecie?

Na TikToku najważniejsze jest dla nas zaangażowanie odbiorców, które jest zaskakująco duże. Każdy film uzyskuje bardzo dużo polubień i ogromną ilość komentarzy. Na przykład jeden ze zwycięskiej serii filmów zaprezentowanych na gali Make TikTok Contest o nazwie „z czego robimy wodę w Kolejkowie?” osiągnął organicznie 232 tysiące wyświetleń, 24600 polubień oraz 1381 komentarzy, 53 udostępnienia. Takie wyniki postów zdarzają nam się regularnie. Rekordowy organiczny zasięg filmiku to ponad milion wyświetleń (obecnie 1,2 mln). Pokazujemy w nim, jak wygląda składanie i przenoszenie makiet podczas przeprowadzki do innej lokalizacji. Ulubionym filmem widzów Kolejkowa jest filmik „Mamo… jest problem” – ponad 133400 polubień. Ten sam post uzyskał 935 udostępnień.

@kolejkowo

Sama prawda #kolejkowo #comedy #śmieszne #śmiesznefilmiki #tramwaj #szkoła #uczeń #dramaeffect #mojabryka #kultowafura #touczuciekiedy

original sound – Krutika

Czy macie przygotowaną konkretną strategię dotyczącą TikToka czy improwizujecie?

Kanał na TikToku prowadzimy już prawie dwa lata. Jest to kolejne medium społecznościowe, które wykorzystujemy do kontaktu z klientami. Gdy zaczynaliśmy platforma ta miała opinię chwilowej mody, z niepoważnymi filmikami dzieci i praktycznie bezużytecznej dla marek. Jednak TikTok pozytywnie nas zauroczył od pierwszej publikacji. Dostosowaliśmy przekaz do młodszego odbiorcy, poruszyliśmy tematy z ich życia, zainteresowań. Na podstawie produktu, czyli makiety kolejowej zaczęliśmy opowiadać interesujące ich historie. Dzięki temu uzyskaliśmy więź emocjonalną klienta z produktem. Treść znakomicie się przyjęła, to był przysłowiowy strzał w dziesiątkę. Tą strategię będziemy kontynuować.

Jakich porad udzielilibyście markom, które chcą rozpocząć swoją przygodę z TikTokiem?

Ta platforma wymaga przede wszystkim szczerości. Dopiero na tym założeniu dobieramy treść promującą markę i jej wizerunek, to czy chcemy być zabawni czy raczej będziemy edukować, tańczyć na tle produktów lub robić czarodziejskie sztuczki. Zalecamy używać aplikacji TikTok i czerpać radość podczas nagrywania filmików.