Przyszłość Chelsea stoi pod znakiem zapytania. Roman Abramowicz – rosyjski oligarcha – został pozbawiony funkcji dyrektora klubu, a brytyjski rząd zamroził jego majątek. Tym samym Rosjanin może sprzedać klub jedynie za zgodą władz kraju i pod warunkiem, że nie odniesie z tej transakcji żadnych korzyści finansowych.
Klub, którego budżet został mocno ograniczony, niewątpliwie będzie musiał zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Na razie Chelsea funkcjonuje na mocy specjalnej licencji, jednak nie może transferować piłkarzy. „The Blues” musi wstrzymać także sprzedaż koszulek i gadżetów, a także biletów na kolejne mecze, ponieważ na trybuny mogą wejść jedynie posiadacze karnetów. Co więcej, w związku z powiązaniami Chelsea z rosyjskim miliarderem, dotychczasowi sponsorzy rezygnują z jej dalszego wsparcia finansowego.
Zobacz również
Brytyjska sieć komórkowa Three zawiesiła sponsorowanie klubu i zażądała usunięcia swojego logo z koszulek piłkarzy. Decyzja firmy niewątpliwie uderzy po kieszeni klub, który rocznie otrzymywał 40 mln funtów od swojego głównego sponsora.
– W świetle sankcji ogłoszonych przez rząd brytyjski poprosiliśmy Chelsea FC o tymczasowe zawieszenie naszego sponsoringu, w tym o usunięcie naszego logo z ich koszulek i obiektów sportowych. Zdajemy sobie sprawę, że ta decyzja będzie miała ogromny wpływ na kibiców Chelsea, którzy z pasją wspierają swój zespół. Uważamy jednak, że w obecnych okolicznościach i w związku z obowiązującymi sankcjami rządowymi nasza decyzja jest słuszna – tłumaczy Three.
In light of the government’s recently announced sanctions, we have requested Chelsea Football Club temporarily suspend our sponsorship of the club, including the removal of our brand from shirts and around the stadium until further notice. 1/2 — Three UK (@ThreeUK) March 10, 2022
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na podobny krok zdecydował się Hyundai, który zawiesił współpracę z klubem do odwołania.
– Hyundai stał się jednym z najsilniejszych partnerów piłki nożnej w ostatnich latach. Wspieraliśmy sport, by ugruntować jego pozycję. Dzięki naszej współpracy z Chelsea, staliśmy się dumnymi kibicami piłkarzy i wszystkich jej pracowników. Jednak w obecnej sytuacji zdecydowaliśmy się podjąć decyzję o zawieszeniu naszych działań marketingowych i komunikacyjnych do odwołania – poinformował Hyundai w oficjalnym komunikacie.
Co ciekawe, podczas niedzielnego meczu z Newcastle United, piłkarze Chelsea wystąpili w dotychczasowych strojach, eksponując logo firm, które zerwały umowy z klubem. Zdaniem portalu football.london drużyna nie posiada innych strojów, a kupno nowych koszulek wiąże się z kosztami, na które nie może sobie obecnie pozwolić.
Chelsea od pięciu lat otrzymuje także wsparcie finansowe od marki Nike, a umowa sponsorska na 55 mln funtów ma obowiązywać do 2032 roku. Choć główni sponsorzy wycofują się ze współpracy z klubem, producent odzieży i obuwia sportowego jak dotąd nie zdecydował się na podobny krok.
PS
W związku z rosyjską inwazją na Ukrainę wiele marek wycofuje się z kraju rządzonego przez Putina. Rosja zapowiedziała jednak, że stworzy swoje odpowiedniki największych zachodnich firm, zezwalając na piractwo komputerowe i kradzież znaków towarowych.