Martech na przełomie 2023/2024 roku

Martech na przełomie 2023/2024 roku
Sprawdź, jak wygląda podsumowanie 2023 roku w martechu.
O autorze
5 min czytania 2024-02-07

Przed nami podsumowanie 2023 roku w martechu. Do odpowiedzi na pytania związane z tematem zaprosiliśmy Tomasza Kąkola z Ad Fusion, Maję Wiśniewską-Hardek z SMSAPI oraz Edytę Nowicką z SAP Polska.

Zapraszamy też do przejrzenia innych podsumowań.

Tomasz Kąkol
chief operations officer, Ad Fusion

Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na martech?

Najciekawszym trendem jest wykorzystanie narzędzi programatycznych do zakupu nowych kanałów komunikacji jak audio oraz TV. Nie tak dawno Giełda Papierów Wartościowych poinformowała o dostosowaniu technologii programmatic do zakupu czasów reklamowych u linearnych nadawców telewizyjnych, i to z możliwością targetowania reklam. To rewolucja, która zmieni sposób działania wszystkich uczestników rynku telewizyjnego, od nadawców po agencje i domy mediowe. Wpłynie też na samych odbiorców, bo treści reklamowe będą bardziej dostosowane do ich preferencji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Drugim obszarem jest digital audio. Branża reklamowa naturalnie odpowiedziała na popularności podcastów, radia cyfrowego czy serwisów streamingowych z muzyką, rozwijając programatyczne modele zakupu powierzchni reklamowej w tych kanałach. Na przykład zrealizowana przez Grupę RMF kampania digital audio dla biura rachunkowego inFakt została oficjalnym case study Google’a. Był to pierwszy przykład kampanii dotyczącej programmatic audio z Europy środkowo-wschodniej wyróżniony i doceniony w ten sposób. Wykorzystanie w media miksie modelu Programmatic Guaranteed (PG) Audio przełożyło się na osiągnięcie 30-rprocentowej przewagi nad innymi kampaniami audio online, a konwersje post view przewyższyły kampanie display o 155 proc.

Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?

W 2024 roku planuję skupić się na rozwoju platformy programatycznej AdFusion w Polsce i na rynkach zagranicznych. To projekt, nad którym pracowaliśmy przez ostatnie dwa lata przy udziale przedstawicieli z różnych branż – naukowej (psychologowie), IT (data science) oraz marketingowej. Efektem tej współpracy jest technologia, która wykorzystuje uczenie maszynowe i nasze zasoby big data do automatycznego zakupu wysokiej jakości ruchu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W nadchodzącym roku chciałbym w szczególności wykorzystać możliwości AdFusion do promocji aplikacji mobilnych oraz do realizacji kampanii footfall (pomiar polegający na mierzeniu liczby użytkowników, którzy mieli kontakt z reklamą, a następnie udali się do sklepu klienta). W obu tych obszarach widzę największy potencjał biznesowy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Maja Wiśniewska-Hardek
head of marketing, SMSAPI

Jakie były najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku martechowym w 2023 roku?

Perspektywy na 2024 rok będą kształtowane przez ryzyko geopolityczne, gospodarczą niepewność i narastające regulacje prawne. Rozwój sztucznej inteligencji oraz potencjalna odwilż gospodarcza stanowią napęd transformacji cyfrowej i zwiększonych inwestycji w nowe technologie.

Wymagające otoczenie prawnedyrektywa Omnibus, Digital Operational Resilience Act (DORA), Network and Information Security Directive (NIS), Digital Markets Act czy Artificial Intelligence Act (AIA) – to tylko przykłady regulacji, które będą kształtować rozwój martechu. Prywatność klientów, uczciwa konkurencja, zobowiązania społeczne i bezpieczeństwo danych stały się ważnymi aspektami prowadzenia biznesu technologicznego.

Głośne wycieki danych i ataki hackerskie — w sytuacjach potencjalnych zagrożeń w cyberprzestrzeni, istotne jest posiadanie szczegółowego planu działania podczas zagrożenia oraz systematyczne przeprowadzanie symulacji komunikacji kryzysowej. Codziennością dobrego martechu powinny być audyty bezpieczeństwa, pen-testy, procedury bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego, a nade wszystko edukacja pracowników.

Konsolidacja i rozwiązania typu „aaS” (as a service) – rynek coraz bardziej się konsoliduje, aby tworzyć odporne i kompleksowe rozwiązania. Dlatego usługi, takie jak IaaS — Infrastructure as a Service, czyli wynajem infrastruktury IT w modelu abonamentowym czy CPaaS, czyli platformy komunikacyjne integrujące różne kanały komunikacji, stają się coraz bardziej popularne.

Jakie są 3 najważniejsze wyzwania stojące przed martechem w 2024 roku?

Analiza marketingowa i podejście data-driven – wdrożenie Consent Mode v. 2 w środowisku marketingowych rozwiązań Google, coraz szybsze odchodzenie od third-party cookies, regularne zarządzanie zgodami użytkowników czy w końcu powracająca popularność Google Tag Manager Server Side – to tylko przykłady tego co nas czeka. Zapoznanie z tematami dotyczącymi przetwarzania danych zgodnie z literą prawa i prywatnością użytkowników jest wyzwaniem dla marketerów i działów IT.

Wdrożenie systemów bezpieczeństwa informacji i klientów – odpowiedzialność za bezpieczeństwo firmy i danych klientów spocznie na barkach managementu i działów IT, które często będą zmuszone odłożyć na bok projekty rozwojowe, a skupić się na developmencie funkcji zwiększających bezpieczeństwo, edukacji klientów i pracowników oraz wdrożeniu spójnego systemu bezpieczeństwa informacji.

Zmiany regulacyjne – wspominane wyżej akty i regulacje UE będą miały ogromny wpływ na rozwiązania martechowe. To najwyższy czas na zapoznanie się z przepisami wchodzącymi w życie w 2024 roku. Wyzwaniem będzie znalezienie równowagi między wykorzystywaniem danych klientów do spersonalizowanego marketingu a poszanowaniem przepisów dotyczących prywatności i bezpieczeństwa.

Na co warto zwrócić uwagę w kontekście relacji: nowinki technologiczne a martech w 2024 roku?

Niewątpliwy rozwój AI – spory dotyczące zastąpienia marketera promptem z czatu GPT czy te związane z uregulowaniem prawnym wytworów sztucznej inteligencji będą trwały jeszcze długo. Przewiduję powstanie setek startupów, tworzenie rozwiązań martechowych o oparciu o AI, usprawnienie codziennej pracy, a wreszcie edukację społeczną na temat zagrożeń i korzyści wynikających z obecności AI w naszym życiu.

CPaaS – W moim otoczeniu kluczową rolę odegra podejście CPaaS, czyli Communication Platform as a Service. To tworzenie oprogramowania w modelu abonamentowym, które integruje różnorodne kanały komunikacyjne, takie jak SMS, e-mail, push, Messenger, WhatsApp, obsługa telefoniczna, umożliwiając dostęp do nich z jednego miejsca.

Rozwiązania zwiększające cyberbezpieczeństwo — firmy i konsumenci stają się coraz bardziej zależni od technologii cyfrowych, co oznacza, że cyberbezpieczeństwo pozostanie naszym kluczowym społecznym wyzwaniem. Martech będzie opracowywać zaawansowane rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa w celu ochrony przed cyberatakami, naruszeniami danych i kradzieżą tożsamości.

Edyta Nowicka
marketing execution lead, SAP Polska

Jakie były według ciebie najciekawsze akcje i kampanie martechowe?

Z perspektywy branży technologicznej, moją uwagę zawsze zwracały działania marketingowe firmy Apple. Jedną z moich ulubionych kampanii jest ta prowadzona pod hasłem „Relax. It’s iPhone”. Reklamy realizowane w jej ramach zostały zbudowane na bardzo dobrym rozpoznaniu potrzeb grupy docelowej i trafnym insightcie konsumenckim.

W tym roku powstał niezwykle ciekawy, a przy tym zabawny w swojej prostocie, 60-sekundowy spot „Battery for Miles” promujący rekordową wytrzymałość baterii najnowszego modelu iPhone’a.
Drugą ciekawą reklamą z tej serii jest „Crash Test”. Spot przedstawia standardowy dzień „z życia” manekina do testów zderzeniowych prezentując przy tym nową funkcję Crash Detection i niezawodność technologii Apple.

Apple w swoich działaniach skupia się przede wszystkim na sprzedawaniu wartości, a nie produktu. Na każdym kroku podkreślają, jak ich podejście do innowacji zmienia sposób, w jaki ludzie pracują, komunikują się i korzystają z technologii. Opowieści Apple osadzone są w codziennych sytuacjach, dzięki czemu budują silne poczucie tożsamości i emocjonalne połączenie między marką a konsumentem. Analizując szczegółowo każdą ze strategii marketingowych Apple, firmy mogą lepiej zrozumieć, jak rozwijać kampanie zgodne z własnymi celami i wartościami.

Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na twój obszar?

Rozwój sztucznej inteligencji w ostatnich latach przyczynił się do znaczących zmian w marketingu. AI każdego dnia zmienia sposób pracy copywriterów, grafików, marketerów – już teraz pomaga m.in. w personalizacji treści, zrozumieniu odbiorców, analizie danych, prognozowaniu, generowaniu obrazów czy optymalizacji kampanii. A przy tym, dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji może sprawić, że w przyszłości każda kampania będzie realizowana z jej użyciem – począwszy od strategii, poprzez proces kreatywny, aż do egzekucji.

Na uwagę zasługuje również stały wzrost wykorzystania video w obszarze B2B. Content marketing to dziś podstawa efektywnej komunikacji biznesowej. Nasi odbiorcy mają coraz mniej czasu i chętniej sięgają po dużo bardziej sugestywne i przyciągające uwagę formy video aniżeli artykuły i rozbudowane treści pisane.

Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?

W 2024 stawiam na coraz bardziej kompleksowe wykorzystanie sztucznej inteligencji w działaniach marketingowych. Już teraz traktuję ChatGPT jak członka mojego zespołu i codziennie korzystam z jego pomocy. Wierzę jednak, że nie będzie w stanie zastąpić ludzkiej kreatywności i inteligencji (szczególnie emocjonalnej), więc jednym z moich postanowień jest podniesienie kompetencji i umiejętności w obszarze sztucznej inteligencji wśród moich współpracowników i zarażenie ich AI-ową pasją, aby mogli korzystać z potencjału nowych technologii w codziennej pracy.

Jestem bardzo ciekawa możliwości innych rozwiązań technologicznych z obszaru AI, dlatego planuję je świetnie poznać i wdrożyć w codzienne aktywności.