Content marketing na przełomie 2023/2024 roku, cz. 2

Content marketing na przełomie 2023/2024 roku, cz. 2
Które kampanie okazały się najciekawsze w 2023 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2024 roku? Poznaj opinie ekspertów.
O autorze
3 min czytania 2024-01-19

Co sprawiło, że kampania na temat bezpieczeństwa na drodze znalazła się w prywatnym TOPie specjalistki ds. content marketingu? Jaką rolę w rozwoju tej dziedziny w 2023 roku odegrała sztuczna inteligencja? M.in. o tym opowiadają Agnieszka Indebska — Grupa TENSE i Marzena Mzyk z adcookie.

Agnieszka Indebska
specjalistka ds. treści — Grupa TENSE

Jakie były według ciebie najciekawsze akcje i kampanie marketingowe w 2023 roku?

Moją uwagę przykuła kampania perfum Jo Malone „The Highlands Collection”. Znalazło się w niej wszystko, co trzeba – idealny dobór słów, dźwięków i obrazów. To był bardzo smakowity kąsek oddziałujący na niemal wszystkie zmysły.

W reklamie lubię zabawę słowem, dlatego od lat ciekawi mnie, co nowego wymyśli marka Żubr. Jakie przysłowie czy powiedzenie wykorzysta tym razem? W 2023 roku nie zawiodłam się, bo – jak się okazało – „Kto nie trzyma z Żubrem, ten trąba”.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Za serce chwyciła mnie i trzyma do teraz spot Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pod tytułem „Inni tez popełniają błędy. Zwolnij!”. Czasem trzeba uderzyć w czułą strunę odbiorców raz, a dobrze.

Co ciekawe, wspomniana reklama to nasza rodzima wersja nowozelandzkiego spotu z 2014 roku.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na content marketing?

W trakcie mijającego roku wielu z nas zastanawiało się, czy sztuczna inteligencja zabierze nam pracę – przecież generuje teksty szybciej niż najsprawniejszy copywriter. Myślę, że specjaliści mogą spać spokojnie. Póki ludzie szukają wartościowych treści, konkretnych informacji i oczekują od tekstów czegoś więcej niż tylko określonej liczby znaków i fraz, jesteśmy bezpieczni.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia zawodowe na 2024 rok?

Planuję zgłębić jeszcze bardziej temat inkluzywności języka. To ważny kierunek w content marketingu. Potrzeby odbiorców zawsze powinny być na pierwszym miejscu w procesie tworzenia treści, a język marki musi przecież na nie odpowiadać.

Marzena Mzyk
content marketing specialist — adcookie

Jakie były według ciebie najciekawsze akcje i kampanie marketingowe w 2023 roku?

Internet przyzwyczaił użytkowników do szybkiego dostępu oraz łatwego „przeskakiwania” między informacjami. Wszystkie aplikacje, w których można scrollować i przewijać są dzisiaj topowymi i najbardziej lubianymi, a to dzięki przystępnej treści opartej o grafiki i krótkie formy. Sam tekst przestaje wystarczać, a multimedia stają się normą. Nie wymienię tu zatem żadnej konkretnej akcji czy kampanii, a zaznaczę jedynie, że miniony rok w content marketingu był zwycięski dla marek, które swoją strategię content marketingową oparły na treściach stanowiących kombinacje grafiki, wideo, dźwięku i interaktywnych elementów. To działania, które sprawiają, iż odbiorca zostaje z markami na dłużej.

Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na content marketing?

W kontekście rozwoju content marketingu obserwowałam rosnące znaczenie sztucznej inteligencji w tym obszarze. Narzędzia AI umożliwiają zaawansowane generowanie treści w różnych formach, od ulepszonych tekstów po grafiki i wideo. Od niespełna roku dużą popularnością cieszy się ChatGPT, który jest wykorzystywany na szeroką skalę. Ta platforma oparta na potężnych algorytmach, może wspomagać tworzenie contentu, odpowiadać na pytania czy dostarczać inspiracji. Musimy jednak pamiętać, że najlepiej działa dla języka angielskiego, a w przypadku polskiego czasem generuje błędne informacje, przez co nie zawsze poradzi sobie z naszym zapytaniem.

Oprócz ChatGPT, na rynku mamy wiele innych narzędzi, które dzięki oparciu o sztuczną inteligencję stają się ważnymi graczami w tworzeniu spersonalizowanego contentu. Ich algorytmy mogą analizować dane o preferencjach i zachowaniach użytkowników oraz dostosowywać treści do indywidualnych potrzeb. Korzystając z nich w umiejętny sposób, zyskujemy szansę na stworzenie bardziej angażujących i trafnych przekazów, zwiększając tym samym skuteczność kampanii marketingowych.

Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia zawodowe na 2024 rok?

Od wielu lat stale utwierdzam się w przekonaniu, że content bez wsparcia działań SEO nie jest w stanie spełnić większości swoich założeń, a przede wszystkim nie pomoże w dotarciu do nowych użytkowników. Warto jednak z umiarem dostosowywać teksty do zasad rządzących wyszukiwarkami i skupić się także na użyteczności treści dla odbiorcy. Działania w kierunku tworzenia jeszcze lepiej spersonalizowanych treści, dopasowanych do potrzeb użytkowników, stają się powszechne, a wręcz wymagane. Konsumenci bardziej doceniają marki, które oferują nie tylko produkty, ale także przekazują konsumentom wartościowe i edukujące informacje. Dlatego też, w 2024 roku chciałabym, aby content marketing pełnił jeszcze większą funkcję edukacyjną. Dzięki temu marki będą wzbudzać większe zaufanie i stawać się ekspertem w swojej branży.

W tym miejscu zaznaczę, że tematy związane ze zrównoważonym rozwojem i społeczną odpowiedzialnością nadal będą według mnie ważne w świecie content marketingu. Klienci z roku na rok coraz bardziej cenią firmy podejmujące działania na rzecz ochrony środowiska i społeczeństwa. Z tego też powodu, treści promujące ekologię czy inne inicjatywy społeczne zyskają na popularności i powinniśmy o tym pamiętać, tworząc postanowienia na kolejnych 12 miesięcy.

Zobacz pierwszą część podsumowania content marketingu na przełomie 2023 i 2024 roku.