Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Weź udział w sesji pytań i odpowiedzi z Maćkiem Lewińskim!

ZAPISZ SIĘ

AI marketing na przełomie 2023/2024 roku

AI marketing na przełomie 2023/2024 roku
Które kampanie okazały się najciekawsze w 2023 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed AI marketingiem w 2024 roku? Poznaj opinie ekspertów.
O autorze
7 min czytania 2024-01-10

Sztuczna inteligencja zdominowała marketing i została słowem roku 2023. Swoimi opiniami na ten temat wpływu AI na marketing dzielą się eksperci: Wojtek Papuziński z agencji Ancymony, Sebastian Kondracki z Deviniti, Michał Kaleta z endorfina events i Arkadiusz Seidler z Audioteki.

Wojtek Papuziński
creative director — agencja Ancymony

Myślę, że nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że 2023 rok został całkowicie zdominowany przez AI. U jednych ten trend wzbudza strach, u innych wielkie oczekiwania — pewne jest jednak to, że nikogo nie pozostawia obojętnym. W branży reklamowej sztuczna inteligencja zaczyna się natomiast coraz mocniej zadomawiać.
W 2023 roku mogliśmy zaobserwować kilka ciekawych aktywności, będących swego rodzaju eksperymentem jeśli chodzi o wykorzystanie AI w działaniach kierowanych bezpośrednio do konsumentów.

Jakie były według ciebie najciekawsze akcje i kampanie marketingowe w 2023 roku?

Z pewnością była to akcja pt. „ING – Ja w przyszłości. Powered by AI & ING”. Wielu ludzi ma dziś problem z wyobrażeniem sobie siebie za kilkadziesiąt lat. Jednak gdy uda mu się zwizualizować swoją przyszłość, dużo chętniej dąży do realizacji tej, zdecydowanie bardziej realnej, wizji. Bank ING zapytał więc swoich klientów o to, jak widzą siebie za 30 lat i… zwizualizował dla nich te wyobrażenia! To właśnie sztuczna inteligencja zamieniała opisy w piękne i unikalne obrazy. Trzeba przyznać, że to bardzo ciekawy i przemyślany sposób zachęcania konsumentów do korzystania z usług bankowych.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Drugą kampanią, obok której nie mogę przejść obojętnie, jest „Aitana Lopez: hiszpańska influencerka, która nie istnieje”. Co zrobić, kiedy współpraca z influencerami nie przynosi oczekiwanych efektów? Stworzyć influencera idealnego! Agencja The Clueless wykorzystała AI, aby „powołać do życia” Aitanę Lopez. Wirtualną modelkę obserwuje na Instagramie 232 tysiące obserwujących, a ona sama dostaje 1 tys. euro za reklamę, co sprawia, że bez większego wysiłku jest w stanie zarobić nawet 10 tys. euro miesięcznie! Kolejne firmy chętnie nawiązują współpracę z Aitaną, a proponując jej udział w reklamach rozmaitych produktów i usług. Czasami zastanawiam się, jak długo będzie cieszyła się tak ogromną popularnością. Pewnie do momentu pojawienia się w sieci kolejnych AI-influencerów.

Jest jeszcze viralowa współpraca LEGO x Hermes: colab, który nie powstał. W ostatnich dniach TikTok i Instagram oszalały na punkcie tego projektu. Najdroższa torebka świata — Hermès Birkin, której cena wynosi od 8 do nawet 300 tys. dolarów, doczekała się swojej wersji z klocków LEGO. Ten colab podbił sieć szturmem i rozgrzał internet do czerwoności! Pięknie, prawda? Niestety, okazało się, że jest to jedynie twór AI!
Post opublikowany przez użytkownika Instagrama o nazwie @glam.tol przedstawiał zdjęcia zestawów LEGO prezentujących kultowe torebki i akcesoria największych domów mody. Kto wie, może popularność tych projektów sprawi, że wkrótce dojdzie do prawdziwej współpracy między markami?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na AI marketing?

Zdecydowanie jest to pojawienie się szeregu narzędzi AI, które pomagają, przyspieszają, ułatwiają i optymalizują pracę. Po stworzeniu ChatGPT nastąpił prawdziwy wysyp jego odpowiedników służących do tworzenia ilustracji, muzyki czy animacji. Narzędzia te nie zastąpią (jeszcze) specjalistów, ale już dziś są w stanie pomóc im w lepszym zaprezentowaniu tworzonych idei.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Potrzebujesz „na szybko” ilustracji lub storyboardów? Wygeneruj je przy pomocy AITubo. Kiedy chcesz, aby klient usłyszał tekst w gotowej piosence, możesz stworzyć ją w aplikacji Suno. Jeśli klient potrzebuje zobaczyć animację, żeby lepiej zrozumieć prezentowany koncept, szybko przygotuje ją dla niego Pika. Procesy, które normalnie zajmowały kilka dni, dziś jesteśmy w stanie skrócić do kilkunastu – kilkudziesięciu minut. Oczywiście, wytwory AI nie są jeszcze doskonałe, ale biorąc pod uwagę trmpo rozwoju – niebawem będą.

Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?

Aby sprawnie korzystać z narzędzi AI, trzeba umieć się z nimi odpowiednio komunikować. Najbliższy rok będzie dla mnie czasem intensywnej nauki „promptowania”. Jestem przekonany, że wkrótce pojawią się specjaliści, którzy będą tego uczyć!
Prawo nie nadąża za postępem w sztuczną inteligencja. Stąd bezwzględna konieczność śledzenia na bieżąco wszystkich zmian i regulacji dotyczących wykorzystywania AI w codziennej pracy. Ostatni, ale niemniej ważny cel, to optymalizowanie tych procesów, które wykorzystanie sztucznej inteligencji może zdecydowanie skrócić i przyspieszyć.

Sebastian Kondracki
chief innovation officer — Deviniti

Jakie były według ciebie najciekawsze akcje i kampanie marketingowe w 2023 roku?

Według mnie istnieją dwa równie fascynujące i ważne dla branży technologicznej wydarzenia z 2023 roku. Co ciekawe, są one ze sobą ściśle powiązane, mimo że jedno miało miejsce w styczniu, a drugie w grudniu 2023 roku.
Pierwszym z nich jest duży model językowy LLAMA z laboratoriów Meta AI. Zaprezentowany jako konkurent dla modeli GPT (OpenAI), LLAMA wyróżnia się mniejszym zapotrzebowaniem na zasoby i, co ważniejsze, jest udostępniony jako projekt open-source. Takie rozwiązanie to istotny krok w kierunku demokratyzacji dostępu do zaawansowanych technologii sztucznej inteligencji. Umożliwia on badaczom i programistom z całego świata eksperymentowanie oraz rozwijanie własnych dużych modeli językowych, a także dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników na otwartych licencjach. W Polsce istnieje potrzeba stworzenia własnego dużego modelu językowego, który mógłby być bezpiecznie implementowany w sektorach takich jak bankowość, służba zdrowia, administracja publiczna oraz dostosowywany do specyficznych polskich potrzeb i uwarunkowań.

Drugim, ściśle związanym z demokratyzacją AI i potrzebą rozwoju polskich modeli językowych wydarzeniem, jest powołanie do życia projektu PLLuM, czyli pierwszego polskojęzycznego otwartego dużego modelu językowego, tworzonego przez konsorcjum największych krajowych ośrodków naukowych. Dzięki temu, rodzime firmy technologiczne będą mogły bez ograniczeń i bezpiecznie tworzyć zaawansowane chatboty, asystentów, agentów, roboty doradcze i inne aplikacje wykorzystujące AI.

Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na AI marketing?

Największy wpływ na branżę technologiczną w 2023 roku miał według mnie rozwój generatywnej sztucznej inteligencji. Chociaż technologia ta istnieje od wielu lat, to właśnie ubiegły rok przyniósł kluczowe premiery, takie jak wspomniana LLAMA, GPT-4 (zwłaszcza jego wersja multimodalna) czy Gemini od Google. Dodatkowo w 2023 roku mogliśmy zaobserwować intensywną adaptację technologii GenAI przez sektor biznesowy. Co to oznacza dla branży technologicznej? Z jednej strony, widzimy wzrost liczby inwestycji i rentownych projektów. Z drugiej, pojawiają się rewolucyjne narzędzia wspierające codzienną pracę analityków, programistów i projektantów.

Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?

Największym wyzwaniem na rok 2024 jest uregulowanie i przygotowanie się do nowych rozporządzeń (takich jak AI ACT) oraz profesjonalizacja rewolucji w dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) i AI ogólnie. Rok 2023 pokazał technologicznie ogromne możliwości sztucznej inteligencji i jej znaczący wpływ na gospodarkę. Teraz jednak nadszedł czas na wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych, opracowanie metod zarządzania (na przykład współpracy między ludźmi a AI w biznesie) oraz rozwijanie kompetencji związanych z AI. Jest to wyzwanie kolosalne, ponieważ z jednej strony wykorzystanie sztucznej inteligencji wymaga określenia jasnych zasad, a z drugiej – Polska i Europa nie mogą zwalniać aktualnego tempa rozwoju technologicznego.

Michał Kaleta
managing director — endorfina events

Jakie były według ciebie najciekawsze akcje i kampanie marketingowe w 2023 roku?

2023 rok obfitował w ciekawe kreacje reklamowe, dlatego trudno zdecydować się tylko na jedną. Z pewnością na uwagę zasługuje choćby kampania North Face w Londynie, czyli Big Ben w ARowej kurtce.
Trudno było mi też przejść obojętnie obok pokazu pt. „Beksiński.Live”, czyli spektaklu muzycznego z wykorzystaniem wprawionych w ruch za pomocą AI dzieł Zdzisława Beksińskiego. Ciekawym wydarzeniem okazał się Digital Festiwal 2023, będący festiwalem wiedzy zorganizowanym z nastawieniem na pokazanie uczestnikom pozytywnych strony stosowania AI. Jest jeszcze świetna kampania zrealizowana wokół reopeningu Domu Handlowego Samaritaine w Paryżu. Tutaj w pamięć zapadła mi m.in. digitalowa fasada w formie parku rozrywki.

Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na AI marketing?

Tutaj również nie brakuje przykładów i trudno ogarniczyć się tylko do kilku. Wspomnę na pewno o wykorzystywaniu AI w codziennej pracy, pozwalające na przyspieszenie pracy copywriterów lub projektantów graficznych. Takie wykorzystanie technologii to często duże ułatwienie dla twórców, bo dziś, żeby pokazać, jak może wyglądać np. flash mob w centrum Warszawy, nie musimy wykorzystywać zdjęć referencyjnych! Pomaga sztuczna ineligencja.

Warto zwrócić uwagę również na fakt, że szybki rozwój AI generuje potrzebę nowego typu ekspertów, umiejących właściwie korzystać z najnowszych narzędzi technologicznych. To prosta droga do stworzenia nowych kompetencji i tzw. zawodów jutra, do których należą m.in. R&D Manager, Machine Learning Engineer, NLP Engineer, Data Sciencist, AI ethic specialist, AI researcher.

Kolejnym ważnym dla branży AI wydażeniem w 2023 roku było wykorzystywanie mechanizmów sztucznej inteligencji do kampanii UGC (User Generated Content). Wiele marek sięga po takie rozwiązania, ponieważ dają one duże możliwości do kreacji, wciąż są zaskakujące dla użytkowników i odbiorców, a także pozwalają generować szerokie zasięgi. Przykładem są choćby wspomniany już case Notrh Face lub słynne rzęsy Maybelline w londyńskim metrze i autobusach.

Na koniec dodam jeszcze zjawisko tworzenia Digital Art z wykorzystaniem sztucznej inteligencji jako nowej formy sztuki. Coraz częściej oczekujemy od artystów dostarczania nam nowych emocji i form doświadczania. Jako odbiorcy, chcemy się coraz głębiej zanurzać w sztuce, a niekiedy nawet sami ją współtworzyć i właśnie w tym kontekście AI to prawdziwy game changer.

Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?

W pierwszej kolejności chciałbym rozwinąć kompetencje związane z wykorzystaniem AI. Zależy mi też na ciągłym monitoringu narzędzi i możliwości sztucznej inteligencji, które zmieniają się w nieprawdopodobnym tempie.

Poza tym, w 2024 roku nastawiam się na wykorzystanie nowych technologii dla wsparcia osiągania zeroemisyjnych eventów. Kalkulatory liczące ślad węglowy są żywym organizmem, który wciąż uczy sie, bazując na nowych możliwościach i rozwiązaniach. Machine learning i działanie sztucznej inteligencji z biegiem czasu pozwolą na stworzenie inkluzywnyc narzędzi dla konkretnych branż, a to z kolei sprawi, że „zielone rozwiązania”, przyspieszanie działań i optymalizacja kosztów będą na wyciągnięcie ręki.

Arkadiusz Seidler
chief executive offficer — Audioteka

Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na AI marketing?

Dużą zmianą było ciągłe doskonalenia AI w zakresie tworzenia audiobooków. Mimo niewątpliwego rozwoju w tym obszarze, nie uważam, by sztuczna inteligencja mogła całkowicie zastąpić aktorów i lektorów, dotychczas czytających nagrywane potem książki. Obecnie generowanie audiobooka za pomocą sztucznej inteligencji wymaga starannego przygotowania tekstu, tzn. wszystkie wyrazy, nazwiska czy gwary, które mogą sprawiać trudność, muszą być odpowiednio opracowane. Choć AI potrafi już rozpoznawać poszczególne języki i akcentować większość słów, to jednak wciąż ma problemy z czytaniem liczebników oraz krótkich wyrazów.

W kontekście 2023 roku należy również wspomnieć o aspekcie prawnym – ustawodawcy nie nadążają za postępem technologicznym. Obecne prawo autorskie nie wspomina o głosie, jako elemencie wizerunku twórcy, nie ma też przepisów regulujących możliwość klonowania głosu osoby fizycznej. Nadal nie wiemy, czy głos to tylko część wizerunku danej osoby, czy powinien być bardziej chroniony i stanowić oddzielną częścią wizerunku, któremu przysługuje przecież ochrona z art. 23 Kodeksu cywilnego. Właśnie te tematy były na naszych ustach w 2023 roku.

Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?

Jako Audioteka stawiamy sobie ambitne cele – zmierzamy dalej tworzyć nowe trendy, pozostać liderem rynku i rosnąć w tempie 30 proc, rocznie. Skupiamy się na rozwijaniu naszej aplikacji oraz na tworzeniu autorskich superprodukcji. Niezmiennie priorytetem jest wysoka jakość dostarczanych treści, co wiąże się m.in. z czytaniem audiobooków i audioseriali przez wybitnych lektorów, przy jednoczesnym utrzymaniu tempa produkcji 18 tytułów rocznie.

Rok 2024 zapowiada się jako przełomowy w kwestii wykorzystania sztucznej inteligencji do tworzenia treści w formie audio. Testujemy możliwości AI już od roku i niebawem możecie liczyć na pierwszą premierę. Stay tuned!