Content marketing na przełomie 2023/2024 roku

Content marketing na przełomie 2023/2024 roku
Które kampanie okazały się najciekawsze w 2023 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2024 roku? Poznaj opinie ekspertów.
O autorze
4 min czytania 2024-01-12

Jak bardzo premiera najnowszego filmu Grety Gerwig wpłynęła na e-commerce i czy reklama Amazona ma szansę polepszyć los czworonogów? M.in. o tym opowiadają Krzysztof Mierzyński z Sunrise System, Anna Kołodziej — Sprawny Marketing oraz Piotr Młynek z Saatchi & Saatchi.

Krzysztof Mierzyński
content marketing director — Sunrise System

Jakie były według ciebie najciekawsze akcje i kampanie marketingowe w 2023 roku?

Film „Barbie” i związana z nim promocja zagrała doskonale na tak wielu poziomach, że nie sposób o tym nie wspomnieć. Świetna kampania, mocno angażująca swoich odbiorców, a głównym bohaterem kampanii jest… Kolor. Różowy oczywiście. Opłaciła się również bardzo odważna decyzja o premierze tego samego dnia, co skrajnie odmienny „Oppenheimer”. Sama za siebie mówi astronomiczna liczba spontanicznych (przynajmniej częściowo) reakcji samych widzów. A nie zapominajmy, że ten film jest doskonałą promocją… firmy Mattel (producenta lalek Barbie). Perfekcja!

Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na content marketing?

Bez wątpienia to wypuszczenie Chata GPT-4 w marcu 2023 roku. Oczywiście rozwiązania, które powszechnie wrzucamy do worka „AI”, nie są nowe. Natomiast wcześniejsze modele nie umożliwiały osiągania tak dobrych wyników, jak wersja 4. Z czym to się wiąże? Oczywiście z możliwością wykorzystania tego narzędzia w codziennej pracy. Rok 2023 był więc intensywnym rokiem testów, prób i (nie ma co ukrywać) błędów. Ten czas dał nam mnóstwo informacji na temat praktycznego sposobu wykorzystania Chata GPT-4 w codziennej pracy contentowca. I nie mam tu na myśli tylko o generowaniu treści, choć to oczywiście najbardziej rewolucyjna dla nas zmiana.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia zawodowe na 2024 rok?

Planowe i racjonalne wykorzystanie możliwości AI w codziennej pracy. Wyzwaniem będzie także wprowadzenie stałych procesów i takich rozwiązań technologicznych, które pozwolą nam maksymalnie wykorzystać potencjał takich narzędzi, jak Chat GPT-4… Ale też wielu innych!

Anna Kołodziej
content marketing manager & redaktor naczelna — Sprawny Marketing

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jakie były według ciebie najciekawsze akcje i kampanie marketingowe w 2023 roku?

Jako zadeklarowanej psiarze szczególnie zapadła mi w pamięć reklama przygotowana przez Amazona na Super Bowl 2023. Wywołuje ona emocje, ponieważ znaczna część opiekunów psów prawdopodobnie doświadczyła czegoś podobnego: trudnego powrotu do normalności po okresie lockdownu, kiedy pupil, przyzwyczajony do codziennej obecności swojego opiekuna w domu, zmagał się z lękiem separacyjnym i zaczął niszczyć różne przedmioty. Kiedy widzimy, że jego rodzina kupuje transporter, przez chwilę pojawia się obawa, że chcą się go pozbyć, po czym nadchodzi ulga, że był on przeznaczony dla nowego członka rodziny – drugiego psiaka, dzięki czemu psi rezydent nie będzie dłużej czuł się samotny.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pozostając przy temacie psów, nie sposób nie wspomnieć o corocznej przedświątecznej akcji OLX „Nakarm psa”. Tym razem udało się wyklikać i „nakarmić” wszystkie zwierzaki ze schronisk w Zawierciu i Augustowie – a OLX przekazało aż 2600 kg karmy na zimę!

2023 rok to również głośna premiera filmu „Barbie”, którą polskie serwisy internetowe ogłosiły „premierą roku” już w lipcu. Film okazał się hitem również pod kątem marketingowym – świat na moment oszalał i zabarwił się cały na różowo. 😉 W brazylijskim Burger Kingu serwowano cheeseburgery z różowym sosem, na Airbnb pojawiła się oferta zarezerwowania noclegu w Malibu DreamHouse, a na ulice niektórych miast wyjechały różowe autobusy.

Warto też zwrócić uwagę na coraz powszechniejsze wykorzystanie AI – nie tylko w kampaniach reklamowych, ale także przy tworzeniu produktów. Na polskim podwórku skusiły się na to m.in. marka NAOKO (przy projekcie NAOKO.AI) czy PROPS (gdzie we współpracy ze sprawny.marketing wykorzystano sztuczną inteligencję do stworzenia unikatowych wzorów i modeli torebek).

Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na content marketing?

W 2023 roku AI wdarło się szturmem na marketingowe salony i przyniosło nam rozwiązania, które mogą znacznie ułatwić codzienną pracę content marketerów. Sztuczną inteligencję coraz powszechniej wykorzystuje się do generowania grafik, tekstów czy audio, a przy jej pomocy tworzy się już kampanie reklamowe, kolekcje ubrań, a nawet… magazyny drukowane. Przetestowałam to na własnej skórze, wydając ostatni numer magazynu sprawny.marketing, który powstał we współpracy z AI – począwszy od okładki, przez działy z nowościami, polecanymi książkami oraz narzędziami, na artykułach kończąc.

Ten eksperyment pozwolił mi nie tylko sprawdzić możliwości różnych narzędzi AI do generowania tekstów, ale także pokazał, że sztuczna inteligencja może znacznie ułatwić nam życie i stanowić świetnego asystenta na różnych etapach pracy contentowej. Jednak na ten moment nie zastąpi ona człowieka – zwłaszcza jeśli chodzi o wysokojakościowe treści.

Piotr Młynek
creative content lead — Saatchi & Saatchi

Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na content marketing?

Ten rok w komunikacji zdominowany był przez wybory parlamentarne i tematy około wyborcze. Publikowany przez partie, polityków, komentatorów i zwykłych użytkowników content napędzał dyskusje i mocno wpływał na preferencje i wybory polityczne. Politycy z pierwszych stron gazet otworzyli się na publikowanie treści, w których nawiązywali bezpośrednie relacje z wyborcami. Czołowe partie polityczne tworzyły memy wykorzystujące swoich liderów i politycznych przeciwników. Wybrani politycy budowali też w internecie swoje społeczności i organizowali dla nich meetupy.
Polityka przejęła więc sposoby narracji, interakcji i język używany dotychczas przez influencerów. Czy wyszło jej to na dobre? Nie wiem, ale niektórzy politycy już przekonali się, że liczba interakcji pod postami nie zawsze przekłada się na głos na karcie wyborczej.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje mnóstwo kampanii zachęcających wszystkich – młodych, starszych, kobiety i tych zmęczonych polityką – do głosowania. Jak widać po wynikach, dowiozły one wytyczone przez twórców cele z nadwyżką.

Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia zawodowe na 2024 rok?

W tym roku stawiam przede wszystkim na czujne obserwowanie nisz komunikacyjnych i baniek zainteresowań. To tam rodzą się trendy, które raz za razem wybuchają do mainstreamu, nadając ton całej komunikacji.

Serwisy społecznościowe stawiają na coraz precyzyjniejsze targowanie treści, dobierając nam content idealnie skrojony pod nasze zainteresowania i zamykając użytkowników w facebookowych grupach, instagramowych kanałach nadawczych i na Discordzie. Potrzeba więc dużo pracy i zaangażowania, żeby śledzić najważniejszą z nich. Jednocześnie, należy to robić tak, żeby czuć język, ton i rytm tego, jaki content warto tworzyć, żeby rezonował z odbiorcami.