Sprzedaż zmierza w kierunku automatyzacji – przykładem są chociażby kontrowersyjne T-shirtomaty od firmy Medicine, które stanęły w pasażach dworców PKP: Kraków Główny, Warszawa Centralna oraz Gdynia Główna.
Jednak automaty z produktami mogą być również odpowiedzią na wyzwania ekologiczne – refillomaty mają ograniczać ilości odpadów, zmniejszać zużycia energii i skracać łańcuchy dostaw. Przykładem są chociażby nowoczesne stacje refill od polskiej marki kosmetycznej Yope, czy też pilotażowe urządzenia od brytyjskiego Lidla, dzięki którym można wielokrotnie napełniać butelki detergentami.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Refillomaty mogą być również świetnym sposobem na sprzedaż produktów spożywczych – szczególnie tych suchych i sypkich, których przechowywanie jest bezpieczne i można precyzyjnie dawkować (w myśl filozofii zero waste). Ten sposób sprzedaży jest właśnie testowany przez Grupę Maspex, właściciela marki Lubella, który proponuje konsumentom skorzystanie z ich nowych urządzeń o nazwie Pasta Station.
– I w końcu jest. Nasza Pasta Station od Lubelli. Narzędzie dopasowane jest do rozwijającego się rynku refill, którego częścią chcemy być również i my z marką Lubella. Teraz przed nami pilotaż poza warunkami laboratorium. Jesteśmy bardzo ciekawi reakcji shopperów – napisał na Linkedinie Wojciech Dendys, customer marketing, business development, FMCG, retail, innovation, Grupa Maspex.
Wiadomo już, że pierwszy refillomat, w którym będzie można zakupić makaron do własnego pojemnika lub torby, pojawi się w jednym z warszawskich. Jeżeli urządzenie zostanie pozytywnie przyjęty przez konsumentów, będą podejmowane decyzje co do rozszerzania tej formy sprzedaży – także, jeśli chodzi o inne produkty.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Firma zaznacza, że Pasta Station to na razie jedynie pilotaż – w projekt zaangażowane są firma Swapp oraz Krakowski Park Technologiczny.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Dziękuję Krakowski Park Technologiczny | Krakow Technology Park Angelika Popławska Dariusz Bembenek Agata Skolmowska – Wójs Małgorzata Chmielewska Agnieszka Czura Marta Kutyna Bakalarska Bartłomiej Mielniczuk PIOTR OSZCZYGIEŁ Gosia Gemra za nieoceniony wkład w to, by Pasta Station mogła ujrzeć światło dzienne. Teraz przed nami pilotaż poza warunkami laboratorium – zapowiada Wojciech Dendys.
PS
W hipermarkecie Carrefour w warszawskiej Galerii Mokotów został uruchomiony nowy Eco Bar Carrefour – refillomat pozwalający na zakup produktów w płynie do własnych pojemników.