Masz stronę internetową, ale nie masz sprzedaży? Zobacz, dlaczego

Masz stronę internetową, ale nie masz sprzedaży? Zobacz, dlaczego
Od miesięcy pracujesz nad stroną www. Chcesz, aby była estetyczna, atrakcyjna dla klientów i przede wszystkim, aby stała się ważnym narzędziem sprzedażowym w Twoim biznesie. Po długo wyczekiwanej publikacji strony okazuje się, że potencjalni klienci wcale jej nie odwiedzają, a sprzedaż ani drgnęła.
O autorze
4 min czytania 2019-08-12

Możesz temu zaradzić. Zobacz, co może być przyczyną i jak zwiększyć efektywność Twojej strony internetowej.

Czy Twoja strona w ogóle jest w Google?

Każda strona powinna być dodana do Google, czyli zaindeksowana. I w większości przypadków indeksowanie strony jest tylko kwestią czasu. Nie trzeba za to płacić, ani podejmować żadnych specjalnych działań. Jednak bywa, że pojawiają się problemy z indeksowaniem lub zależy nam, aby cały proces przyspieszyć.

Indeksowanie można sprawdzić w prosty sposób. W wyszukiwarce Google wpisz polecenie site:nazwatwojejstrony.pl. W wynikach wyszukiwania pokażą się wszystkie zaindeksowane podstrony Twojej witryny. Jeśli masz wiele podstron, a w Google zobaczysz tylko stronę główną, oznacza to, że trzeba podjąć działania. Co warto zrobić?

  • Korzystaj z Google Search Console, aby na bieżąco śledzić postępy indeksowania oraz otrzymywać komunikaty o błędach z indeksowaniem.
  • Zadbaj o to, by do strony prowadziły linki z innych witryn, np. z katalogów adresowych.
  • Wygeneruj mapę strony i dodaj ją do Google za pomocą Google Search Console.
  • Upewnij się, że Twoja strona nie jest wyłączona z indeksowania za pomocą pliku Robots.txt lub w kodzie strony za pomocą atrybutu disallow

Zaindeksowanie strony nie oznacza jednak, że strona wyświetla się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Oczywiście, indeksowanie to podstawa, ale na tym nie poprzestawaj.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy można znaleźć Twoją stronę w Google?

Jeśli Twoja strona jest zaindeksowana, w praktyce oznacza to, że gdzieś w Google jest. Jednak większość użytkowników nie przejdzie dalej niż na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Znalezienie się w pierwszej dziesiątce stron wymaga podjęcia działań w tym kierunku – pozycjonowania. Zanim jednak to zrobisz, zobacz, czy wyświetlasz się w top 10 przynajmniej na nazwę swojej firmy, marki lub swoje nazwisko, jeśli tak kojarzą Cię klienci.

Nikt nie decyduje się na pozycjonowanie stron tylko po to, aby wyświetlać się na nazwę firmy, a jednak chociaż odrobina optymalizji jest niezbędna. Można to zrobić samemu, szczególnie jeśli korzystasz z WordPressa. Zainstaluj wtyczkę Yoast SEO lub All in one SEO, a wtyczki podpowiedzą Ci, gdzie warto uzupełnić tytuł i opis strony widoczne dla wyszukiwarki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W tym zakresie wystarczy zadbać, aby w tytule oprócz frazy, na którą się wyświetlasz zawsze była również nazwa Twojej firmy/marki. Grafika z logotypem to zdecydowanie za mało dla robota Google.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Gdy tę kwestię masz już za sobą, sprawdź, kto wyświetla się obecnie na frazy ważne dla Ciebie biznesowo. Jeśli są to duże marki, a Ty jesteś jednoosobową firmą z niskim budżetem, jest to sygnał dla Ciebie, że wypozycjonowanie się na te frazy może być zbyt kosztowne i czasochłonne. Jeśli masz budżet, podejmij działanie, jednak w innym przypadku – bądź skłonny do wybrania prostszych fraz. Ważne, aby mimo wszystko frazy były istotne dla Twojego biznesu, ale po prostu bardziej niszowe, lepiej sprecyzowane. Na przykład zamiast pozycjonować się na frazę „sok malinowy”, może lepiej iść w kierunku frazy „producent eko soku malinowego bez cukru”. Temat Cię przerasta? Nie przejmuj się, wybór fraz jest elementem działań pozycjonowania stron, więc zrobi to za Ciebie agencja. Warto jednak wiedzieć, od czego zależy wybór konkretnych fraz, aby lepiej rozumieć, za co i dlaczego płacisz agencji SEO.

Czas na promocję strony w internecie

Już wiesz, że pozyskanie użytkowników na stronę internetową wiąże się w inwestycję w działania marketingu internetowego. Poniżej plusy i minusy popularnych działań, które masz do wyboru:

Pozycjonowanie strony

Plusy:

  • regularny przyrost użytkowników przy zachowaniu tego samego budżetu,
  • brak opłat za kliknięcie,
  • wyświetlanie się w Google na coraz większą liczbę fraz,
  • długotrwałe efekty – gdy przerywasz pozycjonowanie, efekty utrzymają się jeszcze jakiś czas,
  • opłacalność działań na każdym etapie lejka zakupowego (nie płacisz za to, że większość klientów odwiedza Twój blog, a nie strony produktowe).

Minusy:

  • wysokie koszty miesięczne,
  • konieczność regularnych działań,
  • oczekiwanie na efekt nawet ponad rok,
  • konieczność wprowadzania zmian na stronie.

Podsumowanie: pozycjonowanie jest coraz droższą usługą, bo miejsc w top 10 jest tylko 10, a chętnych tysiące. Zakres działań musi więc wciąż się poszerzać, a oprócz standardowej optymalizacji konieczna jest również inwestycja w wysokiej jakości treści oraz promocję marki. Jednak stały budżet na kampanię SEO w końcu przestaje być kosztem, a staje się inwestycją, która zwraca się z dużą nadwyżką. Generuje nie tylko sprzedaż, ale pomaga także wypromować markę w sieci i zbudować świadomość wśród przyszłych klientów.

Google Ads

Plusy:

  • natychmiastowa widoczność firmy w Google,
  • płatność tylko za kliknięcie,
  • możliwość sterowania budżetem miesięcznym w zależności od potrzeb,
  • zawężanie grupy docelowej, która zobaczy reklamy.

Minusy:

  • efekt kończy się wraz z budżetem reklamowym,
  • widoczność na ograniczoną liczbę fraz,
  • w ramach tego samego budżetu osiągniesz zawsze te same efekty,
  • wysoki koszt za kliknięcie, rosnący wraz z konkurencją,
  • część osób nie klika w reklamy.

Podsumowanie: jeszcze parę lat temu Google Ads cieszyło się opinią przystępnej cenowo formy reklamy. Jednak wraz ze wzrostem popularności, ceny za kliknięcie zaczęły rosnąć i dziś nie możemy powiedzieć, aby była to nadal opłacalna forma reklamy przy niskim budżecie. Jednak jeśli dysponujesz budżetem, Google Ads pozwoli Ci dotrzeć do sprecyzowanej grupy odbiorców praktycznie z dnia na dzień. Nie musisz czekać rok i dłużej, aby zdobywać klientów. Ta forma reklamy świetnie uzupełni się z pozycjonowaniem, zanim zacznie ono przynosić efekty. Z uwagi na płatność za każde kliknięcie, raczej nie jest to zalecana forma budowania świadomości marki.

Media społecznościowe

Plusy:

  • budowanie relacji z odbiorcami,
  • prosty i (jeszcze) tani system reklamowy,
  • szeroki wybór sposobu zawężania grupy docelowej,
  • niski próg wejścia – wiedza i koszty.

Minusy:

  • duży szum informacyjny,
  • czasochłonność – stały kontakt z odbiorcami, reakcja na komentarze i wiadomości,
  • konieczność inwestycji w płatne posty,
  • duża zależność od popularności danego medium.

Podsumowanie: promocja firmy w mediach społecznościowych jeszcze parę lat temu była równoznaczna z prowadzeniem profilu firmowego na Facebooku. Dziś możliwości jest więcej, a różne grupy docelowe mają ulubione media: Instagram, LinkedIn, Pinterest. Sukces w mediach społecznościowych zależy w dużej mierze od trafnego doboru mediów oraz umiejętności zaangażowania odbiorców. Wbrew pozorom nie jest to najłatwiejsza forma promocji firmy i wymaga dużego zaangażowania.

Powyżej zaprezentowane zostały 3 najczęściej wybierane formy promocji firmy w sieci. Bez promocji strona jest w zasadzie tylko wizytówką, na którą możemy odesłać już pozyskanych klientów, nie pełni jednak roli narzędzia sprzedażowego.

Analityka strony internetowej

Wreszcie, jeśli chcemy pracować nad efektywnością sprzedażową strony internetowej, warto poświęcać cyklicznie czas na analizę wygenerowanego ruchu, jego jakość i wpływ na sprzedaż. Zacznij od analizy za pomocą Google Analytics i Google Search Console. Na co warto zwracać uwagę?

  • Przyrost ruchu na stronę – jeśli inwestujesz w którąś z powyższych form promocji, powinieneś zauważyć wzrost, w przeciwnym razie warto przemyśleć strategię, poszerzyć lub zmienić działania.
  • Źródła odwiedzin – sprawdzaj, które kanały przyczyniają się do wzrostu ruchu, to właśnie w nie warto inwestować.
  • Źródła konwersji – badaj nie tylko domyślny raport konwersji, ale również konwersje wspomagane.
  • Sprawdzaj, czy klienci docierają do stron sprzedażowych, czy może ich wizyta kończy się na stronie głównej, a następnie przeanalizuj, co może być przyczyną uciekania z witryny bez zapoznania się z ofertą.

Strona internetowa to za mało

Aby pozyskiwać sprzedaż w internecie, nie wystarczy już atrakcyjna strona internetowa. Znacznie ważniejsza jest inwestycja w wypromowanie jej pośród osób potencjalnie zainteresowanych ofertą. Jeśli więc planujesz realizację strony internetowej, zaplanuj od razu budżet na marketing internetowy.