„Material Change Index”: W polskich supermarketach 62% opakowań żywności i napojów zawiera tworzywa sztuczne [BADANIE]

„Material Change Index”: W polskich supermarketach 62% opakowań żywności i napojów zawiera tworzywa sztuczne [BADANIE]
Z badania „Material Change Index” przeprowadzonego przez DS Smith wynika, że w ponad połowie opakować do żywności i napojów w polskich sklepach występują tworzywa sztuczne. Co więcej, w przypadku 40% z nich plastik da się usunąć lub zastąpić bardziej zrównoważonymi rozwiązaniami.
O autorze
2 min czytania 2025-01-03

Badanie „Material Change Index” objęło supermarkety w sześciu krajach europejskich: w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Polsce. Wyniki jasno pokazują, że w naszym kraju sytuacja jest zła, jednak nie jest najgorsza. Polska zajęła drugie miejsce wśród badanych krajów pod względem występowania tworzyw sztucznych w opakowaniach żywności i napojów (plastik występuje u nas w 62% opakowań). Na czele pod tym względem jest Francja (59%), a najgorzej wypadają supermarkety w Wielkiej Brytanii (70%).

Najwięcej plastiku występuje w opakowaniach nabiału

Badanie „Material Change Index” wskazuje, że na polskim rynku największe ilości tworzyw sztucznych występują w opakowaniach produktów mlecznych (83%), mięsa i ryb (80%), napojów bezalkoholowych (77%) oraz pieczywa, oraz ryżu i produktów zbożowych (76%). W sumie każdego roku w Polsce w samych supermarketach pojawia się aż do 14,7 miliarda niepotrzebnych sztuk plastiku.

98% ankietowanych firm zobowiązało się do zmniejszenia liczby opakowań z tworzyw sztucznych

Poza badaniem zawartości tworzyw sztucznych w opakowaniach żywności i napojów, badanie „Material Change Index” objęło również rozmowy z przedstawicielami firm w wybranych państwach Europy. W przypadku Polski aż 98% przedstawicieli przedsiębiorstw potwierdziło, że ich firmy zobowiązały się do zmniejszenia liczby opakowań z tworzyw sztucznych. Jednocześnie 1/4 z nich twierdzi, że będzie miało trudności z wywiązaniem się ze złożonych deklaracji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pojawiają się też obawy o koszta poniesione w wyniku zmian w składach opakowań. 72% producentów i sprzedawców uważa, że konsumenci nie chcieliby płacić dodatkowo za zrównoważone opakowania, a prawie dwie trzecie z nich (65%) sądzi, że klienci nie chcieliby rezygnować z wygody na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Firmy spożywcze są zaangażowane w zastępowanie plastikowych opakowań tymi, które wykonane są z innych materiałów, niemniej jest to długotrwały proces, wspierany legislacją i budową nowych nawyków zakupowych. Aby osiągnąć cele, potrzebujemy globalnych rozwiązań, innowacji i technologii, które poprzez obniżenie kosztów produkcji, podniosą konkurencyjność nowych materiałów, na przykład materiałów biodegradowalnych takich jak tektura, które, mimo wielu lat na rynku, z dużym trudem torują sobie drogę do przemysłu, a więc i do konsumenta. Podobnie, wciąż czekamy na niskokosztowe technologie recyclingu plastiku i zbyt wiele pomysłów pozostaje w fazie idei – mówi Katarzyna Kala-Kowalska, Prezes Zarządu DS Smith Polska.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Warto wziąć przykład z Francji

Jedynym krajem, w którym mniej niż połowa (49%) artykułów spożywczych jest sprzedawana w opakowaniach, w których plastik był dominującym tworzywem, jest Francja. Jednym z głównych powodów takiej sytuacji jest duża liczba artykułów świeżych, takich jak sery czy pieczywo, a także warzywa, owoce i rozbudowane sekcje BIO umożliwiające wykorzystanie opakować typu refill i ponowne ich napełnianie, we francuskich supermarketach.

Znaczenie ma w tym przypadku również wprowadzany stopniowo zakaz stosowania plastikowych opakowań dla świeżych owoców i warzyw we Francji. W efekcie tamtejszy rynek prezentuje się najlepiej spośród badanych w ramach „Material Change Index”.

Zdjęcia: badanie „Material Change Index”

PS NMInsights Flora Food Group: Polacy „nie czują klimatu”. Coraz mniej interesują nas zmiany klimatyczne [BADANIE]