Mateusz Zmyślony (ESKADRA): Marketing wartości to przyszłość

Mateusz Zmyślony (ESKADRA): Marketing wartości to przyszłość
Osobą, która tym razem zmierzyła się z Marketingową 11 jest Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny w ESKADRA.
O autorze
3 min czytania 2015-07-02

1. W marketingu najważniejsze jest…

…świadome budowanie wartości marki. Marketing wartości to przyszłość, pod warunkiem solidnych fundamentów, opartych na społecznym zaangażowaniu biznesu, świadomej, społecznej przydatności firmy, uczciwej relacji „marka-ludzie”. Tędy wiedzie droga do prawdziwej lojalności, innowacyjności i współwytwarzania wartości w dialogu marki z jej klientami.

2. Projekt lub kampania, które dodały mi skrzydeł… 

…było ich wiele, wymienię kilka… Dawno temu było to Żywieckie Muzeum Humoru – najwspanialsza praca świata. 3 lata pracy z największymi ikonami polskiego poczucia humoru, takimi jak „Miś”, „Rejs”, twórczość Kabaretu Starszych Panów, reżyserów takich jak Bareja czy Machulski, to było COŚ.

Na co dzień zawsze czekamy na briefy, które dają szansę – takim było zlecenie na niecodzienną premierę samochodu, jakie dostaliśmy z Mercedes Benz Polska – owocem tej współpracy był wspaniały „Event, którego nie było”, wprowadzający na rynek model dostawczego CITANA.

Skrzydeł dodają nam też liczne zlecenia z sektora publicznego i dające szansę na prawdziwą komunikację społeczną – przez wiele lat mnóstwo satysfakcji dawała nam praca z marką „Śląskie. Pozytywna Energia”, która naprawdę zmieniała rzeczywistość.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

3. Najtrudniejsze zawodowe wyzwania, czego uczą…

Najtrudniejsze jest łamanie schematów – gdyż uczy łamania schematów ☺ Ale wielkim wyzwaniem jest też kreowanie nowych marek i tworzenie multiplatformowych, strategicznych, spójnych rozwiązań komunikacyjnych. Na tym polu można nauczyć się wszystkiego, począwszy od umiejętności dostrzegania tego, co naprawdę ważne, skończywszy na sztuce tworzenia prawdziwie syntetycznych komunikatów.

4. Projekt, z którego jestem najbardziej dumny, to…

UEFA EURO 2012. Obsługa polsko-ukraińskiej kandydatury do tego wydarzenia to było wielkie COŚ, efektem końcowym było przecież największe sportowe i komercyjne wydarzenie w historii naszego kraju, które wpłynęło na niespotykaną wcześniej skalę na świat, w którym żyjemy, na nasze codzienne życie. Podobne odczucia mam, pracując nad kolejnymi kampaniami promującymi Fundusze Europejskie. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

5. Kampania, której twórcom szczególnie zazdroszczę, to…

…chyba nieśmiertelne, stare FRUGO? Ale już nie to współczesne. A za granicą – komunikacja marki Red Bull. Chciałbym organizować te wszystkie skoki z kosmosu, choć na pewno inaczej bym to poukładał. Zazdroszczę ludziom, którzy na szczeblu centralnym pracują z marką „LEGO”, której jestem ogromnym fanem. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

6. Najbardziej obiecujące nowe trendy w marketingu, to…

…społeczności, relacje budowane w sieci kontra zmiany w tzw. realu, marketing wartości i nowy świat komunikacji społecznej, który aktualnie próbujemy opisać w modelu „Firma-Idea”, nad którym mam przyjemność pracować z profesorem Jerzym Hausnerem. Tam jest przyszłość.

7. Działania, które są totalnie przereklamowane w marketingu, to…

…nie znam takich. Wszystko jest kwestią pomysłu i dobrej realizacji, działania to narzędzia. Można ich po prostu używać lepiej lub gorzej.

8. We współpracy na linii agencja-marka najważniejsze są…

…poza profesjonalizmem, o który niełatwo, to zaufanie, doświadczenie i intuicja. Odwaga. Bezpośrednia współpraca na wysokim szczeblu. Godna płaca za dobrą pracę. Szacunek dla wartości intelektualnej i zrozumienie dla przysłowiowego diabła, który tkwi w szczegółach.

9. Swoje inspiracje czerpię z…

…ostatnio najczęściej od mojej 9-cio letniej córki, która już pracuje ze mną w team’ie kreatywnym, a jej pomysły wygrywają prawdziwe przetargi! Ma piękny umysł, wolny od mnóstwa śmieci, które zalegają w moim. 😉

10. Moja kampania marzeń…

…to chyba szerszy wymiar myślenia o tym, co może dobrego dać ludziom wykorzystana z wyobraźnią komunikacja społeczna – rozwiązanie wielu kluczowych problemów codzienności często tkwi w edukacji społecznej, wskazywaniu dobrych praktyk, popularyzacji rozwiązań. Na co dzień staramy się to robić, np. tworząc kampanie reklamowe, promujące nawyki i postawy związane z kulturą, ekologią czy zdrowym odżywianiem. Myślę jednak, że „kampanie społeczne” to nie to samo, co „komunikacja społeczna”. W tej drugiej widzę przyszłość, trochę rozumiejąc ją jako antytezę dzisiejszej reklamy.

Lubię używać zdobytej w marketingu wiedzy do innych niż marketing celów. Na przykład – fajnie byłoby, gdyby agencje reklamowe mogły projektować podręczniki szkolne – na bank dzieciom łatwiej przychodziłaby nauka.

11. Zajmuję się marketingiem, dlatego, że…

…to jedna z tych kilku dziedzin, w których można zarabiać na życie myśleniem, kreatywność jest jednym z fundamentów tej pracy. Wierzę też, że zdobyte w tej pracy know-how daje ogromne możliwości intelektualne – dla mnie każdy brief to szansa na przyspieszony doktorat z nowej dziedziny wiedzy, możliwość poznania innej branży.

Takiej wiedzy można później użyć praktycznie do wszystkiego – mnie moja praca w agencji nieustannie poszerza horyzonty.

 

Mateusz Zmyślony
Dyrektor kreatywny w ESKADRA

Założyciel Grupy Eskadra, wraz z zespołem zdobywca wielu prestiżowych nagród (m.in. pierwsza nagroda KTR w kategorii event, EFFIE, Kreatura, Golden Arrow, Złote Spinacze, Boomerang) za efektywność i kreację w marketingu, reklamie i public relations, w tym trzech jedynych w Polsce Globe Awards, za kampanie dla marek „Żywiec”, „Idea” i „Kraków”.

Pracował m.in. dla takich marek jak: Coca Cola, Sony, Pepsi, Mercedes, IKEA, Santander Consumer Bank, Mazda, Credit Agricole, Honda, Tatrzański Park Narodowy, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, UEFA EURO 2012, Polkomtel, Unilever, Kompania Piwowarska, Procter&Gamble, AVON, BP, FACTORY, HP, LEVIS, Tymbark, XTB, Porsche.

Od 1998 roku aktywny doradca i twórca strategii oraz projektów w zakresie marketingu miejsc. Pracował m.in. dla takich marek, jak: „Polska”, „Kraków”, „Pomorze”, „Śląskie. Pozytywna Energia”, „Żywiec”, „Kołobrzeg”, „Warszawa”, „Opolskie”, „Toruń”, „Białystok”, „Sopot”, „Tajemniczy Dolny Śląsk”, etc.