fot. depositphotos.com; Twitter/juanbuis
Popularność sieci fast foodów od lat przyczynia się do generowania ogromnych ilości szkodliwych odpadów. Jednorazowe kubki, torebki czy kartonowe opakowania piętrzą się na śmietnikach, albo – co gorsza – trafiają na ulice czy do zbiorników wodnych.
Zobacz również
Odpowiadając na ten rosnący problem, Francja w 2020 roku wprowadziła nowe przepisy prawne związane z gospodarką o obiegu zamkniętym, które przewidują m.in. wyeliminowania jednorazowych plastikowych opakowań do 2040 roku.
Z relacji jednego z klientów McDonald’s France wynika, że sieć fast foodów postanowiła wdrożyć zalecane praktyki w duchu less waste i wprowadza własne opakowania wielokrotnego użytku. Na zdjęciu zamieszczonym na Twitterze widzimy, że małe kartoniki na frytki ustąpiły miejsca czerwonym pojemnikom z bardziej wytrzymałego materiału. Z kolei napój został podany w szklance z tworzywa sztucznego, którą również można wykorzystać ponownie. Co więcej, zestawy Happy Meal także mają pojawić się w zupełnie nowej odsłonie.
turns out there’s a reusable happy meal and… i’m obsessed pic.twitter.com/2HoQ1DBTPr — juan (@juanbuis) November 19, 2022
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wygląda na to, że na razie rozwiązanie nie zostało wprowadzone w całym kraju. Nie wiadomo również, czy sieć planuje rozwiązać problem odpadów po daniach na wynos.
Eksperymentowaliśmy z kilkoma rozwiązaniami i uważamy, że znaleźliśmy to, które najlepiej działa z zastawą stołową wielokrotnego użytku. Pozostaje jednak zorganizowanie wdrożenia w całej Francji – powiedział rzecznik McDonald’s.
Jak dodaje sieć, nowe opakowania wielokrotnego użytku mają zmniejszyć ilość odpadów generowanych przez restaurację nawet o 40%.
Zdjęcie nowych opakowań szybko obiegło internet, wzbudzając spore zainteresowanie wśród fanów fast foodów. Choć wielu internautów uważa, że to jedyne słuszne rozwiązanie w walce z odpadami, nie brakuje też głosów krytyki.
Niektórzy stwierdzili, że pudełka z grubszego plastiku nie wyeliminują problemu i będą jeszcze bardziej szkodliwe niż karton. Z kolei inni obawiają się, że opakowania nie będą odpowiednio czyszczone i dezynfekowane przed ponownym użyciem. Podobne obawy pojawiły się, kiedy to Burger King w Wielkiej Brytanii rozpoczął testy opakowań wielokrotnego użytku dań na wynos.
Pozostaje uzbroić się w cierpliwość, aby przekonać się, czy takie rozwiązanie przyjmie się na dłużej i zostanie wprowadzone również w innych lokalach sieci.
PS
Brzydką prawdę o zaśmiecaniu miast opakowaniami na wynos postanowił podkreślić sam McDonald’s. Norweski oddział firmy zaprezentował plakaty, na których, zamiast fotografii apetycznych posiłków, pojawiły się… zdjęcia śmieci.
PS 2
W kampanii „Jutro zależy od nas” McDonald’s promuje recykling jednorazowych opakowań. Dzięki odpowiedniej segregacji zużyte pudełka po przetworzeniu wracają do restauracji m.in. w postaci ręczników papierowych.