Obowiązek wnoszenia opłat za linki do newsów wynika z wchodzącej we wtorek (19.12.23) w życie ustawy o informacji w internecie, która została uchwalona w czerwcu. Ustawa nakłada obowiązek wypłacania rekompensat dla redakcji na te platformy, które mają 20 mln użytkowników i osiągają roczne przychody powyżej poziomu 1 mld CAD.
W Kanadzie, o której mowa, ustawa będzie dotyczyć dwóch gigantów: Google i Meta.
Zobacz również
Ustawa jest wzorowana na australijskich rozwiązaniach, gdzie tylko w pierwszym roku ich obowiązywania redakcje uzyskały 190 mln dolarów. Podobnie jak w Australii, również w Kanadzie ustawa została ostatecznie przyjęta po licznych protestach ze strony platform internetowych.
Decyzja nie spodobała się żadnej z firm, jednak Google zdecydowało się na zawarcie umowy. W związku z tym 100 mln CAD pochodzących z firmy trafi do gazet drukowanych i cyfrowych, a także do nadawców publicznych i prywatnych. Według informacji rządowych media drukowane i cyfrowe otrzymają 63% tej kwoty, publiczne radio i telewizja – 7%, a prywatni nadawcy – 30%.
Meta odrzuciła propozycję współpracy, w zamian za co od sierpnia blokuje kanadyjskim użytkownikom dostęp do informacji na Facebooku i Instagramie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Koncern Meta ostro sprzeciwia się nowym rozwiązaniom, gdyż „może się obawiać, iż Kanada pokazuje drogę, jaką mogłoby przyjąć USA” – mówiła Frances Haugen, była menedżer Facebooka, która w 2021 roku przekazała ważne firmowe dokumenty do amerykańskiego nadzoru giełdowego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak wskazywała podczas debat parlamentarnych część polityków i dziennikarzy, wielu użytkowników mediów społecznościowych dopiero po przyjęciu ustawy zdało sobie sprawę, że internet nie ogranicza się jedynie do mediów społecznościowych.
PS Messenger z zaszyfrowanymi wiadomościami. Nowości w koncernie Meta
Meta rozpoczęła proces wdrażania kompleksowego szyfrowania end-to-end dla wszystkich wiadomości i połączeń na Messengerze. Funkcja jest już dostępna, ale aktualizacja wszystkich aktywnych kont przy jej pomocy może zająć sporo czasu. Przy okazji koncern zaprezentował szereg nowych funkcji, które udoskonalą komunikator.
PS2 Epic Games wygrywa sprawę z Google. Koniec sporu o Fortnite
W Stanach Zjednoczonych zakończył się głośny proces pomiędzy Epic Games, czyli twórcą gry Fortnite a koncernem Alphabet Inc., który jest właścicielem Google. Upór Epic Games został wynagrodzony, gdyż firma wygrała sprawę, a sąd uznał, że należący do Google Sklep Play działał jako nielegalny monopol.