Festiwale muzyczne to, dla wielu z nas, nieodłączny element letniego urlopu. Koncerty ulubionych wykonawców, mnóstwo emocji i niepowtarzalne wspomnienia – oto przepis na niezapomnianą imprezę muzyczną. Choć najważniejsza część wydarzenia dzieje się pod sceną, to jednak coraz częściej festiwalowe emocje przenoszą się również do internetu.
Portal biletyna.pl, Brand24 i agencja Elephate opublikowały raport, który analizuje 30 wybranych letnich festiwali muzycznych pod kątem ich obecności w mediach społecznościowych, liczby wzmianek w internecie i popularności w wyszukiwarkach. Uzupełnieniem raportu jest autorskie badanie ankietowe przeprowadzone wśród 658 uczestników.
Męskie Granie na czele
Liderem zestawienia okazało się Męskie Granie, z zasięgiem 42 mln odbiorców i 6,2 tys. wzmianek w sieci. Podium uzupełniły: TOP of the TOP Sopot Festival (35,3 mln zasięgu, 3,1 tys. wzmianek) oraz Open’er Festival (15,6 mln zasięgu, 3,3 tys. wzmianek).

– Największą siłą Męskiego Grania jest unikalna formuła artystyczna, która łączy wybitnych polskich muzyków w nieoczywistych składach i projektach. Każdy koncert to niepowtarzalne wydarzenie, przygotowane specjalnie na potrzeby trasy, co sprawia, że publiczność czuje się częścią czegoś wyjątkowego – komentuje Krzysztof Bąk, Dyrektor Projektu Męskie Granie.
Do kogo należą pozostałe miejsca w rankingu?
Poniżej przeczytasz pełen ranking oparty na zasięgu i liczbie wzmianek o 30 wybranych festiwalach muzycznych w okresie od maja 2024 r. do kwietnia 2025 r.:
- Męskie Granie – 42,1 mln zasięgu, 6,2 tys. wzmianek
- TOP of the TOP Sopot Festival– 35,3 mln zasięgu, 3,1 tys. wzmianek
- Open’er Festival – 15,6 mln zasięgu, 3,3 tys. wzmianek
- Sunrise Festival – 13,7 mln zasięgu, 1,8 tys. wzmianek
- Audioriver Festival – 10,7 mln zasięgu, 2,3 tys. wzmianek
- OFF Festival – 9,7 mln zasięgu, 2,2 tys. wzmianek
- Mystic Festival – 9,6 mln zasięgu, 1,7 tys. wzmianek
- Orange Warsaw Festival – 8,2 mln zasięgu, 1,5 tys. wzmianek
- CLOUT Festival – 8 mln zasięgu, 1,0 tys. wzmianek
- Olsztyn Green Festival – 7,2 mln zasięgu, 1,1 tys. wzmianek
- Santander Letnie Brzmienia – 7,1 mln zasięgu, 1,2 tys. wzmianek
- Rap Stacja Festiwal – 6,6 mln zasięgu, 2,1 tys. wzmianek
- Sun Festival – 6,0 mln zasięgu, 1,8 tys. wzmianek
- Pol’and’Rock Festival – 5,5 mln zasięgu, 1,4 tys. wzmianek
- ING Silesia Beats – 4,8 mln zasięgu, 666 wzmianek
- Malta Festival – 4,4 mln zasięgu, 963 wzmianki
- Jarocin Festiwal – 3,6 mln zasięgu, 984 wzmianki
- Polsat Hit Festiwal – 3,3 mln zasięgu, 430 wzmianek
- Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu – 3,1 mln zasięgu, 437 wzmianek
- Great September – 3,0 mln zasięgu, 672 wzmianki
- Rockowizna Festival – 2,9 mln zasięgu, 1,0 tys. wzmianek
- BitterSweet Festival – 2,7 mln zasięgu, 414 wzmianek
- Ostróda Reggae Festival – 1,9 mln zasięgu, 349 wzmianek
- Kazimiernikejszyn – 1,6 mln zasięgu, 308 wzmianek
- Tauron Nowa Muzyka Katowice – 1,6 mln zasięgu, 701 wzmianek
- Polish Hip-Hop Festival – 1,1 mln zasięgu, 471 wzmianek
- Co Jest Grane Festival – 341,7 tys. zasięgu, 53 wzmianki
- ZORZA – 250,8 tys. zasięgu, 52 wzmianki*
- Festiwal Piknik Country & Folk – 152,5 tys. zasięgu, 50 wzmianek
- Festiwal NADA – 26,1 tys. zasięgu, 11 wzmianek
Łączny zasięg wzmianek o wszystkich uwzględnionych festiwalach przekroczył 220 mln. Największy udział w tym wyniku miały wydarzenia o ogólnomuzycznym charakterze – ich zasięg wyniósł aż 134 mln. Festiwale skoncentrowane na konkretnych gatunkach muzycznych, takich jak rap, elektronika czy rock, wygenerowały łącznie 86 mln zasięgu.
Co ciekawe, liczba wzmianek w sieci dla obu typów festiwali była porównywalna – odpowiednio 19,8 tys. i 18,5 tys. Może to świadczyć o dużym zaangażowaniu społeczności skupionych wokół konkretnych gatunków muzycznych.
Jak zauważają autorzy raportu, stosunkowo niski zasięg festiwalu ZORZA, współtworzonego przez Dawida Podsiadłę, może wynikać z kilku czynników. Wydarzenie zostało ogłoszone dopiero w lutym 2025 r., a jego marka – mimo głośnego nazwiska w tle – do kwietnia nie zdążyła jeszcze na dobre zbudować rozpoznawalności. W wielu publikacjach, zarówno dziennikarskich, jak i w mediach społecznościowych, pojawiało się jako „festiwal Podsiadły”. W analizie uwzględniono wyłącznie oficjalne nazwy wydarzeń, co mogło dodatkowo wpłynąć na niższy wynik ZORZY w zestawieniu.
Całkowity zasięg social mediów: rządzą mniejsze festiwale
Co ważne, w raporcie ujęto także udział social mediów w całkowitym zasięgu. W tym przypadku górą są mniej mainstreamowe wydarzenia, takie jak Ostróda Reggae Festival czy Rap Stacja Festiwal. Powód? To miejsca, w których to społeczności budują siłę marki festiwalu. Na drugim biegunie znalazły się natomiast wydarzenia, o których częściej w internecie piszą dziennikarze portali, m.in. Orange Warsaw Festival i Co Jest Grane Festival.

– Gdy ruszyliśmy z pracą nad rankingiem w maju 2025 r., kategoria „festiwale” była najszybciej rosnącą w serwisie biletyna.pl. To był impuls, by spojrzeć szerzej i dowiedzieć się więcej o tym, co porusza Polaków pochodzących nie tylko z dużych miast, ale i z mniejszych miejscowości – tłumaczy Darek Matkowski, pomysłodawca i koordynator Biletyna Festival Tour.
Autorzy raportu przeanalizowali również dane pochodzące z wyszukiwarek (Senuto). Najczęściej wyszukiwanym wydarzeniem okazał się Open’er Festival – ze średnią miesięczną liczbą 40,5 tys. zapytań w Google.

Atmosferę i koncerty zapamiętujemy najlepiej
Z treści raportu można dowiedzieć się również wiele na temat tego, co najbardziej zapada w pamięć uczestnikom letnich festiwali w Polsce. Okazuje się, że czołową trójkę pod tym względem tworzą kolejno:
- konkretne koncerty (62%),
- atmosfera (56%)
- i towarzystwo (25%).
Autorzy zapytali uczestników, które festiwale najmocniej zapadły im w pamięć. W tym przypadku na pierwszym miejscu uplasowało się Męskie Granie (24%).

Radość, wolność, ekscytacja – festiwalowe trio
Jakie uczucia i emocje towarzyszą Polakom podczas zabawy na festiwalach muzycznych? Przede wszystkim radość, wolność i ekscytacja, a na kolejnych miejscach: wzruszenie i zachwyt. Muzyczne imprezy w lecie najchętniej odwiedzamy w gronie znajomych (42%), wraz z partnerem (32%) i rodziną (11%).

Pełen raport na temat zasięgu polskich festiwali muzycznych w internecie przeczytasz poniżej lub >> TUTAJ.
Grafiki: mat. pras.