Meta z karą w wysokości 91 mln euro za brak wystarczającej ochrony haseł

Meta z karą w wysokości 91 mln euro za brak wystarczającej ochrony haseł
Data Protection Commission (DPC), irlandzki organ, który zajmuje się ochroną danych, zobowiązał firmę Meta do zapłaty grzywny w wysokości 91 mln euro. Jak informuje DPC, Meta nie zapewniła wystarczającej ochrony haseł użytkowników.
O autorze
1 min czytania 2024-10-02

Dochodzenie trwało od kwietnia 2019 roku, kiedy to Meta powiadomiła DPC, że hasła niektórych użytkowników mediów społecznościowych zostały nieumyślnie zapisane w postaci „zwykłego tekstu”. Oznacza to, że pliki nie miały zapewnionej żadnej ochrony, zarówno szyfrowania, jak i ochrony kryptograficznej.

Zgodnie z rozporządzeniem UE o ochronie danych (RODO), każda firma posiada obowiązek wdrożenia odpowiednich środków bezpieczeństwa podczas przetwarzania danych osobowych.

– Powszechnie przyjmuje się, że hasła użytkowników nie powinny być przechowywane w postaci zwykłego tekstu, biorąc pod uwagę ryzyko nadużyć, jakie wynikają z dostępu osób do takich danych. Należy pamiętać, że hasła będące przedmiotem rozważań w tej sprawie są szczególnie wrażliwe, ponieważ umożliwiłyby dostęp do kont użytkowników w mediach społecznościowych – komentuje Graham Doyle, zastępca komisarza DPC. 

Meta została ukarana naganą oraz grzywną w wysokości 91 mln euro.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przepisy UE w kwestii ochrony danych wymagały, by DPC przedstawiło projekt podjętej decyzji innym organom nadzorczym. Ostatecznie żaden z nich nie zgłosił sprzeciwu co do określonej kary finansowej.

Meta po raz kolejny z problemami

Meta ma już na koncie kary związane z ochroną danych osobowych. W 2023 roku firmę ukarano grzywną w wysokości 1,2 mld euro za przesyłanie danych osobowych użytkowników EOG do Stanów Zjednoczonych po tym, jak UE unieważniła umowę o przesyłaniu danych między UE a USA. Karę również nałożył irlandzki regulator.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W 2022 roku z kolei Meta otrzymała grzywnę w wysokości 265 mln euro. Tym razem za to, że w sieci znaleziono dane ponad 533 użytkowników.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS Ponad 1,8 miliarda euro kary dla Apple od Komisji Europejskiej

Komisja Europejska nałożyła na Apple karę w wysokości ponad 1,8 miliarda euro za nadużywanie swojej dominującej pozycji na rynku dystrybucji aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki wśród użytkowników iPhone’a i iPada („użytkownicy iOS”) za pośrednictwem App Store.

PS2 UODO: mBank z karą za niezawiadomienie osób poszkodowanych o wycieku danych

Prezes UODO nałożył na mBank karę ponad 4 mln zł za niezawiadomienie osób poszkodowanych o wycieku danych.