„Miasta dla ludzi” – wyjątkowa galeria outdoor w nowej kampanii Bolt

O autorze
2 min czytania 2023-07-27

W przejściu przy warszawskiej rotundzie powstała galeria zdjęć przedstawiająca transformację europejskich miast, autorstwa estońskiego fotografa Tõnu Tunnela. Fotografie są częścią projektu Bolt “Miasta dla ludzi”, w którym firma pokazuje jak europejskie miasta przekształciły się w bezpieczniejsze, bardziej ekologiczne i przyjazne do życia miejsca, poprzez budowanie obszarów miejskich z myślą o ludziach, a nie samochodach. 

W miastach infrastruktura samochodowa, czyli parkingi i drogi, zajmuje nawet do 80% przestrzeni. Ponadto nadmierna liczba samochodów powoduje uciążliwe dla mieszkańców korki, hałas i zanieczyszczenia powietrza. Także Polacy dostrzegają ten problem – w przeprowadzonym przez Bolt badaniu, aż 58% respondentów przyznało, że chciałoby widzieć w miastach więcej przestrzeni wolnych od samochodów. 

Projekt „Miasta dla ludzi” to zawierająca zdjęcia z 18 miast w całej Europie galeria, która powstała po tym, jak Bolt znalazł stare zdjęcia w miejskich archiwach. Następnie firma zleciła uznanemu fotografowi architektury, Tõnu Tunnela, podróż po Europie. Zadaniem fotografa było odtworzenie tych samych kadrów i perspektyw jak na starych fotografiach, aby pokazać, jak usunięcie samochodów zrewolucjonizowało krajobraz miejski.

– Praca nad tym projektem była ciekawym eksperymentem, dzięki któremu mogłem lepiej zrozumieć, jak różne miasta wyglądają, jak żyją i jak oddychają. Najciekawsza w mojej podróży była jednak możliwość obserwacji niezwykłych transformacji miast, które zmieniły ulice wypełnione po brzegi samochodami w strefy dostępne tylko dla pieszych. (…) Aby stworzyć miasto, które uwzględnia potrzeby mieszkańców i potrafi się zmieniać, potrzebujemy zieleni, odpowiednich środków transportu miejskiego dostosowanych do potrzeb różnych osób i bardziej humanistycznego podejścia do planowania przestrzennego. Miasta jutra muszą dbać o inkluzywność, być dostępne i zrównoważone, a w centrum ich zainteresowania powinni znaleźć się ludzie, a nie samochody – mówi Tõnu Tunnela, autor fotografii do projektu Bolt  „Miasta dla ludzi”

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W 2022 roku światowa sprzedaż samochodów wzrosła do około 67,2 miliona pojazdów. Dostawca danych rynkowych i konsumenckich Statista szacuje, że liczba samochodów wzrośnie do 71 milionów do końca 2023 roku. Prywatne samochody stanowią jednak przyczynę niektórych z największych problemów, z jakimi borykają się obecnie miasta. Co więcej, przez 95% czasu stoją one bezczynnie, zajmując cenną przestrzeń w gęsto zabudowanych obszarach miejskich, którą można wykorzystać na stworzenie np. parków.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Wiele osób uważa, że zmiana w ich mieście nie jest możliwa. Stworzona przez nas galeria zdjęć udowadnia, że jest inaczej. Naszym celem jest zainspirować władze miejskie i mieszkańców do zastanowienia się, jak mogłoby wyglądać ich miasto, gdyby było zbudowane wokół ludzi, a nie samochodów. Ponieważ ponad połowa podróży wykonywanych w naszych miastach nie przekracza dystansu 5 km, zachęcamy mieszkańców do rezygnacji z prywatnych samochodów na rzecz opcji współdzielonej mobilności, takich jak hulajnogi i rowery elektryczne czy też przejazdy taksówkami – mówi Max Malicki, Head of Brand w Bolt, współtwórca projektu „Miasta dla ludzi”

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Galeria „Miasta dla ludzi” to najnowsza z serii kampanii, które Bolt przygotował w celu zilustrowania korzyści płynących z budowania miast dla ludzi, a nie samochodów, a także zachęcania do rezygnacji z prywatnych samochodów. W kampanii wykorzystane zostały galerie outdoor w kilku europejskich miastach, w tym również w Warszawie. Ponadto zdjęcia można obejrzeć również online na stronie makecitiesforpeople.com. Kampania promowana jest w formacie stories w aplikacji Bolt, w publikacjach na kanałach społecznościowych firmy oraz w formie reklam online. 

Bolt zachęca również ludzi do myślenia o miejscach przeznaczonych dla samochodów, które mogłyby zostać przekształcone w miejsca dla pieszych. Takie lokalizacje można zaznaczyć w aplikacji Google Maps wraz z krótkim opisem pomysłu. Bolt zamierza wykorzystać otrzymane opinie w swoich przyszłych projektach społecznościowych. Pomysły można zgłaszać tutaj.

PS Bolt rozpoczął międzynarodową kampanię, łamiącą stereotypy kobiet za kierownicą

Bolt ogłosił inwestycję w wysokości 2.5 miliona euro, w celu wsparcia kobiet chcących rozpocząć pracę jako kierowca. Okazuje się, że zawód kierowcy nadal jest postrzegany jako typowo męski – aż 25% badanych kobiet nawet nie rozważała podjęcia się takiej pracy.