Cele marketingowe kampanii AdWords
System reklamowy AdWords może służyć różnym celom marketingowym, który należy zdefiniować przed rozpoczęciem działań reklamowych. Wyróżniamy trzy podstawowe cele marketingowe:
- działania wizerunkowe – budowanie świadomości wśród potencjalnych klientów,
- zwiększanie zainteresowania zakupem – zwiększenie wolumenu sprzedaży,
- zachęcanie do działania – generowanie zapytań lub realizowanie innych celów strony www.
Bez względu na to, jaki efekt chcemy uzyskać, zawsze należy mierzyć zwrot z ponoszonych inwestycji (ROI). Traktowanie współczynnika ROI jako jednego z wielu kluczowych wskaźników efektywności (KPI) pozwala analizować i ocenić efektywność ponoszonych wydatków na reklamę AdWords w postaci osiągniętych zysków reklamodawcy.
Zobacz również
Kluczowe wskaźniki efektywności działań reklamowych
Naszym klientom zalecamy przyjmować, jako podstawowe, następujące kluczowe wskaźniki efektywności kampanii Google AdWords:
- realizacja celów strony – konwersji,
- jakość ruchu – współczynnik odrzuceń,
- widoczność reklam – obszar boksu reklamowego w wynikach wyszukiwania.
Panel informacyjny Google AdWords
W ramach przygotowanego panelu informacyjnego poszczególne kolumny dzielą dane na:
- realizację celów strony (obszar zaznaczony niebieskim kolorem),
- analizę jakości ruchu (obszar zaznaczony zielonym kolorem),
- widoczność reklam (obszar zaznaczony żółtym kolorem).
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Powyższy panel dostępny jest w ramach Galerii Rozwiązań Google Analytics. Bezpośredni link do importu: panelu informacyjnego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Realizacja celów strony
Badanie realizacji celów strony umożliwia określenie zwrotu z inwestycji oraz umożliwia efektywną optymalizację kampanii.
Przykładowe realizacje celów/konwersji strony:
- wygenerowanie transakcji – sprzedaży,
- generowanie zapytań przez formularz kontaktowy,
- zapisanie się do newslettera,
- wysłanie e-mail,
- kontakt telefoniczny.
Na przykładzie działań prowadzonych dla sklepu on-line za pomocą panelu informacyjnego Google AdWords warto badać realizację celów za pomocą poniższych zestawów metryk.
Transakcje – średnia wartość zamówienia i koszt transakcji Google AdWords
W ramach prostego widoku jesteśmy w stanie na szybko stwierdzić, czy osiągana średnia wartość zamówienia oraz średni koszt transakcji gwarantują zwrot z inwestycji.
Transakcje – przychody i koszty Google AdWords
Analiza źródeł transakcji umożliwia wyznaczenie najważniejszych kanałów generujących sprzedaż na stronie oraz określenie priorytetów prowadzonych działań reklamowych.
Transakcje – dopasowane zapytanie
Analiza wyszukiwanych haseł pod kątem liczby transakcji oraz średniej wartości zamówienia umożliwia wyznaczenie najbardziej wartościowych słów kluczowych dla naszego sklepu.
Transakcje w czasie
Wykres transakcji na osi czasu umożliwia nam zweryfikowanie czy sprzedaż odbywa się w sposób ciągły. Umożliwia to stwierdzenie, czy na przestrzeni czasu zaszły dobre lub złe zmiany w kampanii lub w otoczeniu biznesowym prowadzonej przez nas działalności.
Jakość ruchu
Badanie jakości ruchu pod kątem współczynnika odrzuceń umożliwia efektywne wykorzystywanie zainwestowanego budżetu poprzez optymalizację kampanii.
Współczynnik odrzuceń należy traktować jako procent sesji, w ramach których użytkownik obejrzał tylko jedną podstronę przed opuszczeniem serwisu.
Ruch z kampanii AdWords o poziomie współczynnika odrzuceń na poziomie 0-25% należy uznać za ruch bardzo dobrej jakości. Ruch o poziomie współczynnika odrzuceń powyżej 75% należy traktować jako ruch bardzo niskiej jakości.
Na przykładzie działań prowadzonych dla sklepu on-line za pomocą panelu informacyjnego Google AdWords warto badać jakość ruchu za pomocą poniższych zestawów metryk.
Jakość ruchu – grupy reklam w sieci wyszukiwania
Analiza jakości sprowadzanego ruchu na poziomie grup reklamowych generujących największy wolumen ruchu umożliwia szybką weryfikację, czy budżet kampanii jest efektywnie wykorzystywany.
Jakość ruchu – słowa kluczowe w sieci wyszukiwania
Analiza jakości sprowadzanego ruchu na poziomie słów kluczowych o największym wolumenie ruchu umożliwia szybką weryfikację słów kluczowych pod kątem ich efektywności.
Jakość ruchu – miejsca docelowe GDN
Analiza miejsc docelowych generujących ruch w ramach sieci reklamowej Google umożliwia szybką weryfikację jakości ruchu z kampanii GDN.
Widoczność reklam – średnia pozycja
Badanie ekspozycji reklam pod kątem ich widoczności w ramach poszczególnych boksów reklamowych w wynikach wyszukiwania umożliwia weryfikację, czy budżet jest efektywnie wykorzystywany w sposób umożliwiający dotarcie do klientów o największym potencjale zakupowym.
Na przykładzie działań prowadzonych dla sklepu on-line za pomocą panelu informacyjnego Google AdWords, warto badać widoczność reklam za pomocą poniższych zestawów metryk.
Widoczność – grupy reklamowe – obszar Top i Right Hand Side
Analiza widoczności grup reklamowych w obydwu obszarach pod kątem liczby sesji umożliwia szybkie stwierdzenie, czy reklamy są dobrze widoczne.
Liczba transakcji generowanych przez grupy reklamowe w obszarze Top odpowie nam na pytanie, czy warto inwestować w tak dobrą widoczność poszczególnych grup reklamowych.
Liczba transakcji w obszarze Right Hand Side pomoże nam stwierdzić, czy nie tracimy potencjału sprzedaży, nie eksponując istotnych fraz w obszarze Top.
Widoczność – wyszukiwane frazy – obszar Top i Right Hand Side
Analiza ekspozycji fraz, które generują największy wolumen ruchu w ramach obszaru Top i Right Hand Side, umożliwia bardziej szczegółową analizę zasadności inwestycji w ekspozycję reklam na poziomie wyszukiwanych słów kluczowych.
Podsumowanie
Zaletą prowadzenia kampanii reklamowych w Internecie w porównaniu do tradycyjnych nośników jest jej duża przejrzystość i elastyczność. Prowadząc skuteczne działania reklamowe, wiemy, jak istotne jest analizowanie i monitorowanie na bieżąco efektywności kampanii AdWords. Omawiany panel informacyjny umożliwia szybką weryfikację prowadzonej kampanii z dowolnego okresu. Zachęcamy do sprawdzenia swojej kampanii pod kątem omawianych kluczowych wskaźników efektywności.