Mięso króluje na polskich stołach. W 2024 roku wydaliśmy na nie 34 miliardy złotych

Mięso króluje na polskich stołach. W 2024 roku wydaliśmy na nie 34 miliardy złotych
Mięso i wędliny pozostają kluczowym segmentem rynku FMCG. W 2024 roku polskie gospodarstwa domowe wydały na nie ponad 34 miliardy złotych, co oznacza wzrost o 3,6 proc. względem roku poprzedniego. Średnie roczne wydatki na te produkty przekroczyły 2500 zł na gospodarstwo domowe.
O autorze
1 min czytania 2025-02-25

Konsumenci najczęściej kupują mięso w dyskontach i coraz chętniej wybierają produkty pakowane. Takie wnioski płyną z analiz firmy badawczej Consumer Panel Services YouGov.

Po sześciu latach spadków, w 2024 roku firma YouGov odnotowała wzrost wolumenu w zakupach mięsa i wędlin, który wyniósł nieco ponad 0,3 proc. dla wędlin i 1 proc. w odniesieniu do mięsa czerwonego w porównaniu do ubiegłego roku.

– Wzrost cen oraz zmiany nawyków żywieniowych sprawiały, że konsumenci kupowali mniejsze ilości mięsa i jego przetworów, a także rezygnowali z robienia zapasów na rzecz bardziej racjonalnych zakupów. Teraz jednak widzimy, że pogłoski o kryzysie branży były wyolbrzymione. Co więcej, w 2024 roku zaobserwowaliśmy spadki w zakupach roślinnych zamienników mięsa – komentuje Grzegorz Mech, business development manager w Consumer Panel Services YouGov.

Jak Polacy kupują mięso?

Według danych YouGov najpopularniejszym miejscem zakupu mięsa pozostają dyskonty, które dominują zwłaszcza w sprzedaży drobiu i wędlin. Jednocześnie istotną rolę nadal odgrywają sklepy małego formatu, w tym sklepy specjalistyczne / mięsne, gdzie konsumenci wydają około 1/3 budżetu na mięso i drób oraz niemal połowę na wędliny.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ponadto w 2024 roku wzrosła popularność produktów pakowanych. Obecnie stanowią one ponad połowę zakupów każdej kategorii – w przypadku wędlin to blisko 53 proc., a drobiu 54 proc.

Według danych YouGov na rynku mięsa dominują również produkty markowe, które są wybierane przez zdecydowanie większą liczbę nabywców oraz stanowią większą część rynku w ujęciu wolumenowym.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co dalej? Zdaniem eksperta YouGov obecna sytuacja na rynku mięsa jest stabilna, a nawet wykazuje potencjał do rozwoju.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Konsumenci chętnie poszukują nowości, dlatego producenci powinni skupić się na wprowadzaniu ciekawych, nieszablonowych produktów, które wyróżnią się na tle konkurencji. Oferty mogą być rozwijane szczególnie w zakresie nowych smaków, form oraz kategorii, na przykład gotowych dań mięsnych – dodaje Grzegorz Mech.

Zdjęcie główne: Freepik