TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Mindfulness w marketingu

Mindfulness w marketingu
W dzisiejszym, szybko zmieniającym się środowisku biznesowym, tempo pracy może być przytłaczające. Ciągłe innowacje, dynamiczne oczekiwania klientów oraz presja skupiona na wynikach sprawiają, że możesz doświadczać nadmiernego stresu i wypalenia zawodowego. W odpowiedzi na te wyzwania przychodzi umiejętność mindfulness — świadomość tego, co się dzieje, kiedy to się dzieje, z akceptacją tego, że to się dzieje.
O autorze
3 min czytania 2024-08-29

Brzmi jak banał, ale właśnie taka postawa może nie tylko przynieść ulgę w codziennym stresie, ale również poprawić Twoją wydajność, kreatywność i zdolność podejmowania decyzji.

Mindfulnessu nikt nas nie uczy

Prawda jest taka, że ta umiejętność w Polsce wciąż jest niedostatecznie rozwinięta. Od najmłodszych lat uczono nas patrzeć na życie przez pryzmat powinności — musisz iść do dobrej pracy, najlepiej zostać lekarzem, architektem, informatykiem. Musisz się uczyć, najpierw obowiązki, potem zabawa. W efekcie często nie znamy siebie, swoich potrzeb i emocji. Obecnie coraz więcej mówi się o empatii, emocjach i psychoterapii. Zaczynamy docierać do sedna, ale rzadko wdrażamy te odkrycia w codzienne życie. Rozumiemy, jakie ktoś ma potrzeby, ale zbyt rzadko rozumiemy własne emocje i postawy. Właśnie tutaj wkracza mindfulness.

Mindfulness na co dzień

Aby pomóc Ci w codziennych wyzwaniach marketingowych, przygotowałam kilka wskazówek, które mogą wesprzeć Cię w uważności zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym. Praca nie jest bowiem przeciwieństwem życia, a jej istotnym elementem.

Mindfulness to nie tylko umiejętność stosowana na poduszce medytacyjnej czy w górskiej ciszy, ale przede wszystkim jest najbardziej potrzebna w codziennym pośpiechu i chaosie. Gdy zaprosisz spokój do swojej głowy i serca, zaczniesz podejmować klarowniejsze decyzje, wspomożesz swoją kreatywność i staniesz się życzliwszą osobą dla siebie i innych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Zaczynaj tydzień od 4 pytań

Przestań plotkować i narzekać, szczególnie na początku tygodnia. Badania pokazują, że narzekanie aktywuje w mózgu obszary odpowiedzialne za negatywne myślenie, co wpływa na Twoje nastawienie do reszty dnia. Dodatkowo narzekanie zwiększa poziom kortyzolu – hormonu stresu, który z kolei indukuje w Tobie obawy, nawet bez realnego bodźca.

Z kolei plotkowanie może obniżać samoocenę, bo krytyka innych często przekłada się na surowe osądy wobec siebie. Zamiast tego, poświęć 5-10 minut na refleksję nad tymi czterema pytaniami, które pobudzą produkcję dopaminy i dadzą Ci energię do działania:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • a) Co było Twoim największym sukcesem w minionym tygodniu?
  • b) Jaki jest Twój priorytet numer jeden na ten tydzień?
  • c) Jakie jest obecnie Twoje największe wyzwanie?
  • d) Co lub kto może Cię wesprzeć w realizacji planu na ten tydzień?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Metoda „to ciekawe” i pauza

Komunikacja międzyludzka bywa wyzwaniem, zarówno w zespole, jak i z klientami czy partnerami biznesowymi. Zdarza się, że ktoś powie coś irytującego lub spróbuje Cię sprowokować. Klasycznie, Twój mózg natychmiast interpretuje te słowa, przypisując im znaczenie i intencje, co uruchamia emocje, a potem reakcje: gniew, wycofanie, płacz.

Aby temu zaradzić, warto wyłapać fakty, a nie wpadać w pułapkę interpretacji. Proponuję Ci nauczyć odpowiadać „to ciekawe”, a potem zaproponuję pauzę, czyli po prostu przez chwilę nic nie mów. W ten sposób dasz sobie czas na spokojną reakcję. Przygotujesz odpowiedź podkreślającą Twoje granice, Twój punkt widzenia, albo poprosisz o powtórzenie, co zostało powiedziane. Pamiętaj, że zachowanie innych mówi o nich, nie o Tobie.

  • Klasyka pomodoro i uważnych przerw

Wydajność i koncentracja wymagają przerw. Nie jesteśmy w stanie pracować na pełnych obrotach przez 8 godzin bez odpoczynku, tak jak żaden piłkarz nie gra 8 godzin w piłkę nożną. Dlatego zaplanuj w swoim kalendarzu przerwy na jedzenie, kawę, może nawet na krótki spacer. Taka pauza to jednak moment na spokój i oderwanie się od obowiązków (a nie na scrollowanie, płacenie rachunków, czy zakupy online).

W pracy koncepcyjnej zastosuj technikę pomodoro: pracuj przez 20 minut, potem zrób 5-minutową przerwę. Powtórz to trzy razy, a następnie zrób dłuższą pauzę. Kluczowe jest skupienie się na jednej rzeczy naraz, bowiem nasz mózg działa linearnie, czyli kolejkuje zadania, a nie realizuje je równolegle. Dlatego rozpraszanie się między celami wyczerpuje energię i obniża efektywność.

  • Oddychaj

Bez jedzenia wytrzymasz tydzień, bez picia trzy dni, ale bez oddechu tylko trzy minuty. O jedzeniu wiesz wszystko, o piciu wody na bank sporo, to teraz czas na oddech. Zadbaj o przerwy oddechowe w ciągu dnia – wydłuż wtedy wydech (pomocne może być liczenie do 1-2-3-4 sekund), wyrównaj wdech. Poczuj, jak oddychasz i jak ten oddech przepływa przez Twoje ciało: od nosa, przez gardło po brzuch i odwrotnie.

Zauważ, że wdychając, napełniasz ciało dobrą energią, a wydychając, pozbywasz się tego, co zbędne, w tym zbędnych myśli. Co więcej, Twoje ciało przy każdym wydechu coraz bardziej się relaksuje i tak samo może Twój umysł. Daj sobie 3-5 minut na taką przerwę i obserwuj, jak poprawia się Twoje samopoczucie.

Uważne podsumowanie

Integracja praktyk mindfulness z codzienną pracą może przynieść Ci wymierne korzyści zarówno na poziomie osobistym, jak i zawodowym. Zwiększona kreatywność, lepsze podejmowanie decyzji, efektywne zarządzanie stresem oraz poprawa komunikacji to tylko niektóre z nich. W świecie marketingu, gdzie zmiany i wyzwania są codziennością, mindfulness może być kluczem do długoterminowego sukcesu i satysfakcji zawodowej. Warto zacząć od małych kroków, aby z czasem odczuć pełne efekty tej praktyki.

A jak zacząć? Dołącz do naszych warsztatów dla marketerów „Umysł na Fali” już 11.09, a otrzymasz sporo takich konkretnych ćwiczeń, aby wesprzeć siebie w nadchodzącym gorącym okresie pracowym.

Zdjęcie główne: Freepik

PS Mindfulness dla niedowiarków. 4 mity i fakty

W świecie, w którym tempo życia nieustannie przyspiesza, a stres staje się codziennym towarzyszem, coraz częściej mówi się o mindfulness, czyli uważności. Jednak wokół tej praktyki narosło wiele mitów, które sprawiają, że niektórzy odrzucają ją jako ezoterykę lub coś nieprzystającego do rzeczywistości ludzi biznesu. Pora obalić te mity i pokazać, czym naprawdę jest mindfulness.