W nowej wersji projektu Ustawy o systemach sztucznej inteligencji wzięto pod uwagę ponad dwa tysiące uwag, opinii i propozycji zgłoszonych podczas pierwszej tury konsultacji społecznych. Przy wprowadzaniu zmian przeanalizowano głosy płynące ze strony organizacji pozarządowych oraz ekspertek i ekspertów sektora innowacji, badań, nauki i kultury oraz ministerstw, urzędów, instytucji publicznych i samorządowych.
Najważniejsze zmiany wprowadzone w projekcie ustawy dotyczą:
Zobacz również
- elastycznych i nieinwazyjnych zasad skutecznego nadzoru nad bezpieczeństwem produktów i usług,
- rozwiązań wspierających innowacje i testowanie nowych technologii w ramach tzw. piaskownicy regulacyjnej,
- struktury Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji.
Nową wersję projektu Ustawy o systemach sztucznej inteligencji znajdziesz tutaj.
– Jako jedni z pierwszych w UE proponujemy, na półtora roku przed obowiązkiem unijnym, uporządkowanie obszaru piaskownic regulacyjnych sztucznej inteligencji. Naszym celem jest zaprojektowanie wsparcia inicjatyw innowacyjnych wspólnie z ekosystemem AI w Polsce. Proponujemy, żeby uczestnictwo mikro, małych i średnich przedsiębiorstw było nieodpłatne – powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
„Piaskownica regulacyjna” oraz wsparcie innowacyjności
Nowością w ustawie jest rozdział ósmy poświęcony wsparciu innowacji. Przewodniczący Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji zyska możliwość powołania tzw. piaskownicy regulacyjnej, czyli przestrzeni do testowania nowych technologii. Zakres i profil jej udostępniania ma pozostać otwarty dla innowatorów.
PrzeglądTygodnia [11.02-17.02.25]: Karol Paciorek w #InfluLAB, zaręczyny w stylu LEGO, upoluj bilet na IAB HowTo: Wideo Marketing
Na podstawie przepisów zawartych w rozdziale dodanym do ustawy, minister właściwy do spraw informatyzacji będzie mógł udzielać wsparcia finansowego przeznaczonego na badania naukowe lub prace rozwojowe. Finansowanie lub współfinansowanie programów i projektów w tym zakresie będzie pochodzić ze środków budżetu państwa, jak również z budżetu Unii Europejskiej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nowe zasady kontroli oraz większe bezpieczeństwo działania systemów AI
Projekt ustawy określa również nowe zasady, które ograniczyły uprawnienia kontrolujących specjalistów z Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji wobec kontrolowanych przedsiębiorców i instytucji. Nadzór ma być domyślnie sprawowany w sposób zdalny.
Wprowadzono także mechanizm układu w sprawie nadzwyczajnego złagodzenia sankcji. Jest to rozwiązanie, które ułatwi stronie, wobec której toczy się postępowanie, jak najszybsze zakończenie stanu naruszenia przepisów i wdrożenie środków naprawczych, a także ubiegania się o złagodzenie sankcji.
W projekcie doprecyzowano także instytucję opinii indywidualnej (w miejsce „interpretacji”) oraz uszczegółowiono sposób i skutki prawne jej udzielenia. Dodatkowo strony składające skargę na działanie modeli i systemów AI mają być informowane o dalszym przebiegu oraz kolejnych etapach sprawy, aż do jej zakończenia.
Przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za prawo i zdrowie w składzie organu nadzorującego rynek
Jedną ze zmian w projekcie jest nowy skład Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji, która będzie pełnić rolę organu nadzoru rynku w zakresie systemów sztucznej inteligencji. Dodatkowo, komisja ma wspierać oraz monitorować rozwój, innowacje i konkurencyjność w obszarze badań i stosowania systemów sztucznej inteligencji.
Po uwzględnieniu propozycji zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych, Ministerstwo Cyfryzacji rozszerzyło skład komisji o przedstawicieli wyspecjalizowanych instytucji publicznych odpowiadających za takie sfery jak prawo czy medycyna, które są istotne dla stosowania AI. W ten sposób zapewniony jest kompleksowy nadzór nad obszarami, na które oddziałuje sztuczna inteligencja.
Jednocześnie, wzmocniono niezależność organu przez ograniczenie przedstawicieli ministerstw w jego stałym składzie. W aktualnym projekcie członkami Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji mają być przedstawiciele:
- Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
- Komisji Nadzoru Finansowego,
- Rzecznika Praw Dziecka,
- Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
- Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
- Państwowej Inspekcji Pracy,
- Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
Dodatkowo, zmiana sposobu wyboru Przewodniczącego Komisji ma zagwarantować większą niezależność organu. Przewodniczący będzie powoływany przez Sejm za zgodą Senatu na 5-letnią kadencję.
źródło: Ministerstwa Cyfryzacji, opracowanie: Agata Drynko