Co by było, gdyby do muzeów wróciły wszystkie skradzione w czasie II wojny światowej dzieła sztuki? Ministerstwo Kultury stawia takie pytanie w swojej kampanii „Puste ramy”, która odbywa się dzisiaj w kilkunastu polskich muzeach: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Narodowe w Krakowie i Muzeum Książąt Czartoryskich, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Lublinie, Muzeum Zamkowe w Malborku, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Śląskie w Katowicach, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy oraz Muzeum Okręgowe w Toruniu.
Na czym polega akcja? W wymienionych wyżej muzeach umieszczono tablice, przypominające o polskich stratach wojennych w dziedzinie kultury. Ministerstwo przypomina, że w wyniku II wojny światowej z polskich zbiorów publicznych, prywatnych oraz kościelnych zaginęło kilkaset tysięcy dzieł sztuki i dóbr kultury. Część z nich przepadła bezpowrotnie, zniszczona na skutek działań wojennych. Pozostałe padły ofiarą systematycznej grabieży, prowadzonej zarówno przez wyspecjalizowane grupy działające w szeregach okupacyjnej armii niemieckiej oraz w Armii Czerwonej, jak i zwykłych żołnierzy czy pospolitych złodziei.
Zobacz również
Utracony obraz Stanisława Wyspiańskiego „Główka dziecka” (ok. 1900 r.)
– Już w 1942 roku oceniano, że w samych zasobach muzealnych wyniosły one 50 procent stanu przedwojennego. Szacunki powojenne mówiły o ponad 516 tysiącach zrabowanych bądź zniszczonych dzieł sztuki, wycenianych łącznie na kilkadziesiąt miliardów ówczesnych dolarów. Puste ramy, pozostawione w niektórych muzeach, to symbol tych strat – mówi Piotr Gliński, wicepremier, szef MKiDN, który dodatkowo przekazał Rosji kolejnych siedem wniosków restytucyjnych dot. dzieł sztuki wywiezionych do ZSRR w czasie II wojny światowej.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Celem akcji jest nie tylko rozpoznanie i odnalezienie prac, których miejsce jest na ścianach polskich muzeów, ale także popularyzacja tematyki strat wojennych w dziedzinie kultury.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS
Kontakt z kulturą wyzwala wyobraźnię i inspiruje, a kultura jest dla wszystkich. Kampania PGE jest również wyrazem podejścia marki do mecenatu kultury, w którym największa Grupa Energetyczna w Polsce chce uczestniczyć w sposób aktywny i angażujący.
PS 2
Muzeum Van Gogha współpracowało z brytyjską wytwórnią Floral Street – celem było stworzenie wspólnej kolekcji tematycznych zapachów.