3 października – na półtora tygodnia przed wyborami parlamentarnymi w Polsce – obserwujący profil Outriders zostali zapytani: Gdybyście mogli ulepszyć coś w debacie publicznej, co by to było? Dzień później na Instagramie pojawiły się GIFy #MowaMilosci a użytkownicy polskiego Instagrama zostali zaproszeni do wykorzystywania ich i dzielenia się swoimi przemyśleniami na temat stanu polskiej debaty publicznej. Celem akcji „Mowa miłości” jest przywrócenie do słownika dyskusji publicznej języka wzajemnego szacunku, zrozumienia i przede wszystkim chęci rozmowy – mimo różnych poglądów i pozornie dzielących różnic.
Zobacz również
– Naszą intencją jest chęć spróbowania innego podejścia do problemu mowy nienawiści. Zamiast robić akcje antyhejtowe zdecydowaliśmy się pójść w stronę pozytywną i zaprezentować nowy sposób rozmowy – zmienić język. Dla tej nowy semantyki przygotowaliśmy narzędzie – słownik GIFów – opowiada Jakub Górnicki, współzałożyciel Outriders.
W tym momencie użytkownicy mogą wybierać spośród 5 GIFów, ale ambicją organizatorów jest to, żeby do akcji włączyli się też Internauci i proponowali swoje GIFy. Pierwsze pomysły już spływają i w przyszłym tygodniu Outriders zaprezentuje kolejny zestaw.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dlaczego twórcy akcji zdecydowali się akurat na Instagram? Instagram Stories to obecnie jedna z najbardziej angażujących i przykuwających uwagę form komunikacji. Napoleon Cat podaje, że z Instagram Stories codziennie korzysta 400 milionów użytkowników a według Gemius/PBI w sierpniu 2019 z Instagrama w Polsce korzystało 8,4M Internautów. Do tej pory w Polsce nie było dużej kampanii społecznej realizowanej wyłącznie na Instagramie. Mimo wciąż wzrastającej popularności serwisu – dla marketerów i organizacji społecznych nadal jest to nowa przestrzeń, która do tej pory nie była wykorzystywana przy tego typu projektach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Postanowiliśmy wykorzystać GIF stickery, bo to narzędzie, z którego korzystamy wszyscy. GIFy są uniwersalne i zrozumiałe nawet mimo dzielących nas różnic kulturowych czy geograficznych, a do tego dobrze nam się kojarzą. Takie właśnie skojarzenia powinniśmy mieć z debatą publiczną, powinniśmy chcieć rozmawiać i wymieniać się poglądami – przekonuje Anna Górnicka, redaktor naczelna Outride.rs.
Codziennie około 300 milionów ludzi wysyła ponad 2 miliardy GIFów za pośrednictwem GIPHY – największego tego typu serwisu zintegrowanego bezpośrednio z Instagramem.
GIFy zostały przygotowane przez Panią Krysię – graficzkę współpracującą z Outriders między innymi przy tworzeniu kultowych okładek Briefu – cotygodniowego magazynu w formie newslettera, w którym co tydzień prezentowane są informacje z całego świata.
Organizatorzy „Mowy Miłości” wierzą, że także inne redakcje i twórcy internetowi dołączą do akcji.
– Projekt jest otwarty, GIFy łatwo szerowalne, kilka zaprzyjaźnionych redakcji już zaprosiliśmy do współpracy, ale mamy nadzieję, że więcej medialnych partnerów dołączy do akcji spontanicznie – zachęca Alicja Peszkowska, koordynatorka projektu Outriders Network.
Organizatorzy przyznają, że jest to też eksperyment, który będzie rozwijał się wraz z zaangażowaniem ze strony użytkowników i to przede wszystkim od nich zależy, jakie będą kolejne kroki przedsięwzięcia.
GIFy można znaleźć na stronie, a także wpisując #MowaMilosci w wyszukiwarkę GIFów na Instagramie.