MŚ 2018: Łączy nas… porażka! Mundialowy RTM marek w Polsce [przegląd]

MŚ 2018: Łączy nas… porażka! Mundialowy RTM marek w Polsce [przegląd]
Futbol, futbol, futbol – przeżyjmy to jeszcze raz! Tak wielkie wydarzenie, jakim jest mundial, to doskonała okazja do promocji marki i budowy pozytywnego wizerunku (oczywiście, jeżeli robimy to dobrze).
O autorze
2 min czytania 2018-07-18

Polska reprezentacja niestety nie stanęła na wysokości zadania podczas tegorocznego mundialu, jednak nie można tego samego powiedzieć o markach. We wszystkich mediach społecznościowych mogliśmy zobaczyć prawdziwie mistrzowski RTM (ang. real time marketing). Chociaż powiedzmy sobie szczerze, wolelibyśmy cieszyć się ze zwycięstw, niż pocieszać po porażkach.

Budzące sportowe emocje mistrzostwa świata to tematyka idealna do komentowania w mediach społecznościowych. Mecze Polaków odbiły się szerokim echem w sieci. RTM-owe kreacje, czyli przekazywane odbiorcom w czasie rzeczywistym treści mówiące o aktualnych sprawach, szybko rozpowszechniały się w social mediach. Marki nie pozostawały bierne w kibicowaniu polskiej reprezentacji i szybko reagowały na porażki. Komentarze marek na przegrane mecze podbijały serca internautów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W komentowanie meczów zaangażowały się marki odzieżowe, spożywcze, kosmetyczne czy budowlane – przeżywały one mundial wraz ze swoimi fanami. Mundial pozwolił wielu markom zabrać głos w dyskusji i zaistnieć w świadomości odbiorców ze swoimi produktami. Jak to robiły – sprawdźmy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Nikogo raczej nie zdziwi obecność marki Żywiec w tym przeglądzie. Ich real time marketingowe kreacje są zawsze w punkt (czy może raczej powinnam napisać kapsel;). Doskonale wpisują się w aktualnie komentowane wydarzenia, jednocześnie ukazując w pełnej krasie samo Ż. Bo zawsze po przegranej czujemy przecież goryczkę, ale mówimy, że to peszek i Ż toczy się dalej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Z grona marek alkoholowych, przegrane mecze Polaków skomentowały także m.in. Wyborowa, Ballantine’s czy Perła. Ta ostatnia idealnie sparafrazowała znane powszechnie wszystkim słowa „Polacy nic się nie stało”. Oglądając występy naszych piłkarzy, można śmiało powiedzieć za Perłą, że niestety, ale stało się nic na tym mundialu.

Strawić przegraną pomagały również fanom marki spożywcze. Bo przecież wszystko co dobre szybko się kończy… Tak, jak pobyt polskich piłkarzy w Rosji.

Wśród marek kosmetycznych warto wyróżnić Nivea Men i jej zimny prysznic.

Lody Koral założyły grupę na Facebooku (Ekipa Chłodzimierza #tuiteraz), którą prowadził ich brand hero Chłodzimierz.

W czasie rzeczywistym były komentowane wszystkie mecze, zarówno wygrane, jak i przegrane. Wszystkie błędy z zimnym (bo w końcu lodowym) sercem były wytykane piłkarzom – na szczęście z ogromną dawką humoru.

Podczas mundialu spotkać można było też marki szukające w najgorszych chwilach pozytywów, przekuwając porażki Polaków w specjalnie przygotowane promocje na swoje produkty/usługi. Z mundialową zniżką zakupić można było nową literacką pozycję, a nawet traktor.

Mogłoby się wydawać, że marki budowlane i mundial to dwie różne bajki, nijak do siebie niepasujące. Jednak STEYR Traktory odnalazły się idealnie w piłkarskiej tematyce, w końcu polska reprezentacja zaorała temat. Natomiast Składy i markety budowlane BAT po przegranym meczu radziły kibicom dobrze „przygotować się na kolejne spotkanie i… cegłą rzucić w telewizor.”.

Co łączy malarstwo i sztukę z piłką nożną? Z pozoru nic, jednak reakcja na przegrane mecze Muzeum Narodowego w Warszawie czy Muzeum Łazienki w Warszawie to prawdziwy majstersztyk w świecie real time marketingu. Bo przecież lepiej zakryć oczy, gdy upada gladiator…

PS Porażki innych drużyn, szczególnie faworytów, również były w internecie często komentowane. Tanie linie lotnicze Ryanair zareagowała na porażkę drużyny Niemiec, gwarantując jej lot do domu nawet w najmniej oczekiwanym momencie.

Brak zakwalifikowania się do mundialu reprezentacji Włoch skomentowała Nivea Men słowami „mistrzostwa bez włochów”.

Na koniec podsumowania kreacja Żywca odnosząca się do zdobycia tytułu Mistrzów Świata przez Francuzów „Vive la France! Niech żyje Francja!”.