Około 2 tysiące eksponatów, doskonale przemyślane wystawy oraz najnowocześniejsze technologie multimedialne dostarczone przez konsorcjum New Amsterdam / No Label – to wszystko czeka na miłośników historii XX wieku.
Muzeum II Wojny Światowej to największe muzeum historyczne na terenie Polski oraz jeden z największych tego typu ośrodków na świecie. Sama wstawa główna, niestandardowa, bo zlokalizowana 14 metrów poniżej poziomu gruntu, zajmuje powierzchnię niemal 5 tys. m2. Celem przyświecającym ekspozycji jest przedstawienie ogromu najtragiczniejszego w dziejach ludzkości konfliktu, jaki opanował dosłownie niemal cały świat. Zwiedzający mogą zapoznać się z genezą wybuchu wojny, najważniejszymi aktorami tego dramatu, ale także z losami cywilów oraz skutkami, jakie przyniosła ta wyniszczająca rzeź.
Zobacz również
fotografie: Krzysztof Mystkowski / KFP | Bartosz Banka / Agencja Gazeta
Multimedia w muzeum narracyjnym są istotną częścią scenografii, ważnym, często głównym przekaźnikiem informacji i nośnikiem emocji. Filmy, dźwięki, instalacje czy prezentacje nie mogą zdominować eksponatów i scenografii. Muszą pozostawać z nimi w harmonii. Myślę, że na wystawie Muzeum II Wojny Światowej udało się osiągnąć zakładaną równowagę – mówi prof. Rafał Wnuk, współautor wystawy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. – W opinii czołowych europejskich i amerykańskich specjalistów wykonane przez New Amsterdam multimedia prezentują najwyższy światowy poziom. Jeszcze bardziej cieszy mnie, że równie entuzjastyczną ocenę wystawiają ci, dla których wystawa powstała – zwiedzający.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Główna wystawa składa się z trzech ściśle połączonych ze sobą bloków tematycznych, pozwalających spojrzeć na II wojnę światową jak na skomplikowany proces, mający swoje odbicie nie tylko w polityce, ale także ekonomii, geografii politycznej oraz socjologii. Droga do wojny, Groza wojny i Długi cień wojny to ścieżka, która prowadzi zwiedzających przez meandry tego konfliktu. Przyswojeniu wiedzy pomagają zgromadzone eksponaty, a także nowoczesne środki przekazu, w tym prezentacje, filmy, plansze czy napisy, jakie zwiedzający doświadczają wieloma zmysłami na 250 stanowiskach multimedialnych. W całości za ich realizację odpowiedzialne było konsorcjum firm New Amsterdam / No Label.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przez pierwsze trzy tygodnie zwiedzania wystawę zwiedziło ponad 20 000 osób. Innowacyjne prezentacje multimedialne, organicznie wpasowane w scenografię, czy też gry i quizy dla wielu graczy zwiększały zaangażowanie i immersję zwiedzających, nie przysłaniając ludzkich historii. Jesteśmy dumni, że Ci którzy pamiętają jeszcze koszmar wojny byli pod wielkim wrażeniem ekspozycji – komentuje Krzysztof Tkaczyk, Executive Creative Director, New Amsterdam.
Dzięki multimedialnej oprawie odwiedzający mogą w atrakcyjnej formie zapoznać się z setkami materiałów archiwalnych (ładnie ponad 1 000 stron tekstu), wśród których znalazły się relacje świadków, nagrania dźwiękowe, filmy i fotografie. Przebieg ważnych bitew oraz gwałtowne zmiany granic państwowych zostały pokazane na interaktywnych mapach.
– Ta ekspozycja to historia opowiedziana z perspektywy zwykłych ludzi, często anonimowych ofiar, których liczba szła w miliony. Multimedialna prezentacja kończąca wystawę dopowiada, że historia lubi się powtarzać, a my powinniśmy jednak starać się na niej uczyć i pamiętać– dodaje Tkaczyk.
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku to nie tylko najnowocześniejsza ekspozycja w naszym kraju. Wyróżnia się także pod względem architektonicznym i przez wielu mieszkańców już zostało okrzyknięte jednym z symboli tego miasta. Siedziba muzeum to miejsce tętniące życiem kulturalnym, gdzie znajduje się biblioteka, czytelnia, sale do celów edukacyjnych i konferencyjnych. Najwyższy poziom budynku zajmuje restauracja i kawiarnia, a gości przyciąga tu wspaniała panorama Gdańska. Teren wokół muzeum został przewidziany jako miejsce wypoczynku.
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP