Ceny rosną najszybciej od 20 lat
Dane GUS wskazują, że inflacja w Polsce pobiła kolejny rekord. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2021 r. wzrosły rok do roku o 5,4% a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,2%. W sierpniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,45 zł. To spadek o 5,53 zł (2,4%) w porównaniu do lipca br. i o 6,67 zł (2,93%) w porównaniu do sierpnia 2020 r.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w sierpniu br. były niższe niż w lipcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,37%). W ujęciu rocznym, w ośmiu sieciach również odnotowano spadek cen wobec 2020 roku. Były to min.: E.Leclerc (-8,44%), Auchan (-8,16%), Lidl (-7,31%) czy Makro (-6,85%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc, w której średnia cena w sierpniu 2021r. była niższa o 19,58 zł niż przed rokiem.
Zobacz również
Dodatkowo, wartość koszyków zakupowych skomponowanych wyłącznie z najdroższych lub najtańszych produktów również spadła zarówno w ujęciu miesięcznym jak i rocznym. Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 176,31 zł (mniej o 10,76 zł niż w lipcu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 289,01 zł (mniej o 6,09 zł niż w lipcu). Suma koszyka minimalnego w sierpniu br. była niższa o 1,37% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu br. tańszy o 8,85% niż w 2020 r.
– Mimo szalejącej inflacji, średnia wartość badanego przez naszych ekspertów koszyka zakupowego nieznacznie się zmniejszyła. Wynika to z dwóch bardzo istotnych faktów. Po pierwsze, jak co roku w sierpniu, sieci handlowe prowadziły szeroko zakrojoną akcję „back to school”. Dla wracających z wakacji klientów to ważny czas, aby przed rozpoczynającym się rokiem szkolnym, wyposażyć dzieci w niezbędne akcesoria. Drugi powód niższej wartości badanego koszyka, to efekt wciąż zaostrzającej się walki sieci handlowych o klientów. W wielu przypadkach właściciele sklepów mają jeszcze przestrzeń do tego, aby nie przekładać rosnących cen na konsumentów i część podwyżek biorą na siebie. Ci, którzy realizują tego typu politykę, oferują wiele produktów w korzystnych cenach, co przekłada się na większe zainteresowanie ze strony klientów – komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Auchan ponownie na szczycie
W sierpniu pozycję lidera rankingu ponownie zajęła sieć Auchan, którą w zeszłym miesiącu wyprzedziły sklepy Lidl. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach sieci Auchan należało zapłacić 202,85 zł. To aż o 10,66 zł mniej niż najtańszy lipcowy koszyk Lidla.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w innej sieci Cash&Carry, gdzie wartość zakupów wyniosła 239,76 zł, czyli o ponad 18% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Po raz kolejny e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 253,65 zł, co stanowi spadek cen w tym kanale o 4,76 zł (1,84 %) wobec lipca.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najdrożej online, najtaniej w dyskontach
Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w sierpniu 2021 r. wskazało, że podobnie jak w zeszłym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 219,12 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 15,76% więcej.
Sierpień 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do lipca br. Koszt zakupów online spadł o 1,84% względem lipca. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów ponownie 5 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (3) można było znaleźć w sieciach: Auchan (mięso, wędliny, ryby, produkty tłuszczowe, produkty sypkie) i Makro (mrożonki, nabiał i napoje). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki). Ani jednej najtańszej grupy produktów, podobnie jak w zeszłym miesiącu, nie było w sierpniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.
W największym stopniu w skali roku, staniały produkty sypkie (19,55%), używki i alkohol (9,97%) oraz mrożonki (6,55%). Natomiast w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W sierpniu wzrost ten wyniósł 17,45% wobec 2020 r.
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.