Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla marki Starbucks opowiada Katarzyna Pijanowska, marketing manager Starbucks Polska.
Największy sukces w 2021 roku
Ostatnie dwa lata były dla branży gastronomicznej okresem sporych wyzwań. Jednak pomimo niesprzyjających warunków cały czas realizujemy cele rozwoju marki. Wypracowaliśmy rozwiązania pozwalające na funkcjonowanie w nowej rzeczywistości. Pomimo niepewnej sytuacji otworzyliśmy w tym roku 2 nowe kawiarnie, rozwijamy też kanał delivery, cały czas poszerzając grono dostawców, dzięki którym możemy gościć w coraz większej ilości domów.
W wakacje, po raz pierwszy po dłuższej przerwie, otworzyliśmy nową kawiarnię w Gdańsku przy ul. Rajskiej, a następną w listopadzie w Łodzi, naprzeciwko stacji dworca nazywanej przez łodzian Stajnią Jednorożców. Cieszy się ona sporym zainteresowaniem – to wspaniale móc znowu spotykać się z naszymi gośćmi i widzieć jak wspólnie spędzają czas, dzielą się swoimi emocjami. Czuć, że znów jesteśmy wszyscy razem w naszej ulubionej kawiarni. Wspólne wyjście poza dom, spotkania z przyjaciółmi, kawa, która łączy – to taki oddech radości w tych trudnych czasach. Częścią filozofii Starbucks jest koncepcja trzeciego miejsca między pracą a domem, stworzenia przestrzeni do rozmów i spotkań – i wiemy, że dla wielu naszych fanów jest to właśnie ich ulubiony punkt. W czasach pandemii, po tylu izolacjach, wszyscy potrzebujemy takich miejsc, okazji do spotkań i budowania relacji.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
W tym roku marka Starbucks świętowała także swoje 50 urodziny. To dla nas duże wydarzenie i okazja do spojrzenia wstecz, na to czego już dokonaliśmy, przede wszystkim w ramach odpowiedzialności społecznej i misji łączenia ze sobą ludzi. Ciepłą atmosferę panującą w kawiarniach Starbucks tworzą przede wszystkim nasi pracownicy, których nazywamy partnerami. W wielu lokalizacjach utrzymaliśmy stały zespół przez okres pandemii, mimo że działały one w ograniczonym trybie lub były całkiem zamknięte. Jesteśmy bardzo wdzięczni naszym partnerom za ich zaangażowanie w tych warunkach. Ogromnie cieszy nas wyraźny wzrost sprzedaży po okresie zimowego lockdownu, ale stanowił on niemałe wyzwanie dla pracowników w kawiarniach, którzy każdego dnia dawali i dają z siebie wszystko. Jesteśmy im za to ogromnie wdzięczni!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
W Starbucks nie boimy się wyzwań, ani trudnych warunków. Już na początku pandemii dostosowaliśmy nasze procesy i zasady operacyjne do nowej sytuacji, dzięki czemu na pewno dużo łatwiej przeszliśmy przez rok 2021. W czasie lockdownów nie tylko utrzymaliśmy sympatię naszych stałych gości, ale także zagościliśmy w sercach wielu nowych osób, dzięki systematycznemu rozwijaniu kanału delivery i poszerzeniu współpracy o Pyszne.pl i Uber Eats. Dostarczanie ulubionych produktów pod same drzwi niejednokrotnie doceniali nasi goście, szukający choć odrobiny normalności w tych niecodziennych czasach. Specjalnie dla nich wprowadziliśmy także wiele nowości w naszym menu.
Mimo, że w jakiś sposób oswoiliśmy się już z nową rzeczywistością, a obostrzenia i schematy postępowania były dla nas w tym roku bardziej przewidywalne, to jednak nadal z uwagą śledziliśmy sytuację i dostosowywaliśmy się do dynamiki rynku. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i trosce o zdrowie innych, bo to właśnie ludzie – nasi partnerzy (pracownicy) i goście – są w tych czasach najważniejsi.
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
1. Starbucks Polska nawiązał współpracę z EcoBean i wspólnie pracuje nad możliwościami, jakie daje przetwarzanie fusów. Wspieramy testy nad ponownym wykorzystaniem kawowych odpadów, przekazując fusy zbierane w warszawskich kawiarniach polskiemu startupowi. Sami jednak już wcześniej poszukiwaliśmy sposobu na ponowne wykorzystanie tego odpadu. W ubiegłym roku wyszliśmy z inicjatywą pod hasłem „Zabierz fusy do domu”, oferując swoim gościom za darmo zużyte fusy do wykorzystania jako ekologiczny środek do czyszczenia domu, czy kawowy peeling. Akcja, której celem jest ponowne wykorzystanie surowca, cieszy się w Polsce dużą popularnością, szczególnie wśród osób żyjących zgodnie z ideą zero waste.
Poprzedniej zimy Starbucks odpowiedział także na prośbę Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie i jako jedna z lokalnych kawiarni przekazał swoje fusy po kawie do posypywania wybranych alejek w parkach, jako alternatywa dla piachu i soli drogowej.
2. Rok 2021 był dla marki bardzo ważny – Starbucks obchodził 50 lat działalności! Z tej okazji przygotowaliśmy dla swoich miłośników i Gości specjalną kolekcję butelek i kubków, nawiązujących do historii i wartości marki. Zorganizowany został też specjalny Coffee Tasting, gospodarzem którego był Dunkan Moir, prezydent Starbucks EMEA. W spotkaniu wzięli udział partnerzy z aż 43 rynków – także z Polski.
Pięćdziesiąta rocznica Starbucks to dla nas niezapomniane wydarzenie. Naszą misją od wielu lat jest inspirować i rozwijać ludzi. Dlatego zależało nam, żeby spotkać się w gronie partnerów Starbucks z różnych zakątków Europy i Świata, aby wspólnie upamiętnić ten niezwykły czas i spędzić go tak, jak lubimy najbardziej, czyli razem przy kubku kawy. Minione lata upłynęły nam w duchu troski o ludzi, planetę oraz pasji do kawy, czyli wartości przyświecających nam od początku. Teraz mamy doskonałą okazję do refleksji, spojrzenia w przyszłość i zastanowienia się, co jeszcze chcemy osiągnąć.
3. Od lat zachęcamy do odwiedzania kawiarni z własnym kubkiem, w ramach akcji „Bring Your Own Tumbler”, oferując zniżkę 1 zł na zakup dowolnego napoju i widzimy, że coraz więcej osób korzysta z tego rozwiązania na co dzień. Jest to dla nas znak, że działania, które podejmujemy przynoszą realne efekty. W ten sposób ograniczamy generowanie kolejnych śmieci, spójnie z filozofią marki, dla której dbałość o środowisko jest bardzo ważna.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Od 2020 roku jesteśmy partnerem aplikacji „To Good To Go”, która w prosty sposób łączy jej użytkowników z miejscami takimi jak: kawiarnie, cukiernie, restauracje, hotele czy sklepy. W wielu z nich na koniec dnia zostaje niesprzedana żywność, która choć świeża, ze względu na przepisy musiałaby zostać wyrzucona. Aplikacja zyskała sobie już sporą popularność. Ostatnie dwa lata pokazały jak ważna jest troska o siebie nawzajem oraz o środowisko. Dzięki współpracy uratowaliśmy w tym roku przed wyrzuceniem ponad 340 tysięcy produktów. Od lat wspieramy aktywności realizujące cele zrównoważonego rozwoju. Wszystkie tego typu liczby pokazują nam, że warto i przypominają po co to robimy.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Wszystko, co związane z digitalem i onlinem. Są to kanały, które reagują szybko i w których szukamy informacji. Młodzi ludzie, a większość naszych gości to osoby młode, informacji i opinii szukają już właściwie tylko tam, najczęściej wybierając konkretne źródła, z których czerpią swoją wiedzę. Najczęstszą formą, z której korzystają jest mobile. Smartphony to ich główny kontakt ze światem. Dlatego też obserwujemy od kilku lat rosnące zainteresowanie naszym programem lojalnościowym Starbucks Rewards w formie aplikacji mobilnej.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Myślę, że te zmiany w kierunku digitalizacji większości kanałów komunikacyjnych, które zachodzą od lat, a które pandemia bardzo przyspieszyła, będą się umacniać. Jeśli chodzi o nasze plany to social media są kanałem, który priorytetowo chcemy rozwijać w przyszłym roku.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Marketing społecznie zaangażowany – młodzi ludzie coraz częściej oczekują, że marka będzie podzielać ich wartości i czynnie angażować się w ich wdrażanie w ramach prowadzonej działalności. Szczególnie widać to w tematach takich jak ekologia oraz zrównoważony rozwój, w tym odpowiedzialna konsumpcja. Starbucks stara się angażować w życie lokalnych społeczności, tworzyć przyjazną atmosferę, dawać gościom poczucie, że są u siebie, ale także wspierać w rozwoju swoich pracowników. Wśród naszych partnerów aż 5% stanowią osoby z niepełnosprawnościami. W swoich kawiarniach dbamy też bardzo o ekologię, wprowadzając takie projekty jak zniżka za własny kubek, recykling fusów, czy współpraca z aplikacją Too Good To Go.
Budżet na działania digitalowe
Działania digital mają u nas coraz większe znaczenie, jest to coraz bardziej popularny kanał komunikacji z punktu widzenia odbiorcy. W związku z tym nakłady na niego również proporcjonalnie będą rosnąć rok do roku.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Pomimo licznych perturbacji związanych z obostrzeniami sanitarnymi, które znacznie ograniczyły wiele możliwości działań myślę, że branża się odnalazła i wykreowała nowe form komunikacji. Powstało wiele projektów, dzięki którym ludzie wzajemnie się wspierają, mnóstwo aktywności przeniosło się do online’u albo kanału delivery. Myślę, że pandemia to po prostu kolejne, inne wyzwanie.
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
Chcemy spotykać się z naszymi gośćmi, być razem w ich ulubionej kawiarni Starbuks. A także rozwijać koncepcję trzeciego miejsca między pracą a domem, tworzyć przestrzenie do rozmów i spotkań – a więc otwarcia kolejnych lokalizacji, w których będzie można porozmawiać przy smacznej kawie. Widzimy, że pandemia bardzo osłabiła relacje międzyludzkie. Dla Starbucks były one zawsze niezwykle istotne, ale w tym szczególnym czasie dostrzegamy, że potrzeba dbania o nie staje się jeszcze większym priorytetem.
Na pewno będziemy kontynuować i rozwijać działania z zakresu odpowiedzialności społecznej, szczególnie w zakresie ekologii oraz zrównoważonego rozwoju. Chcemy coraz bardziej angażować się w życie lokalnych społeczności, dawać naszym gościom poczucie, że są u siebie, a marka podziela ich wartości.
W związku z dynamicznym rozwojem komunikacji online, również Starbucks cały czas jest aktywny w social mediach.