O NFC w Polsce zrobiło się głośno przy okazji wprowadzenia przez banki oraz operatorów sieci komórkowych płatności mobilnych. T-mobile wystartował z kampanią promującą usługę MyWallet. Była ona pierwszą kampanią, pokazującą jak łatwo wykorzystać NFC w codziennym życiu. Jednocześnie z różnych stron świata napływają do nas informacje o przykładach wykorzystania technologii NFC w działaniach marketingowych.
Konsumenci są dzisiaj bardziej wymagający. Wszechobecny natłok reklam sprawia, że marketerom planującym działania coraz trudniej przykuć uwagę konsumentów na dłuższą chwilę. Przemyślane działania z użyciem NFC intrygują i angażują odbiorców tworząc most pomiędzy światem offline i online,. Jeśli zatem marketerzy chcą dotrzeć do współczesnych, mobilnych konsumentów powinni bacznie przyglądać się technologii NFC by móc ich zaskoczyć i zaangażować. Dlatego już dziś warto zwrócić uwagę na możliwości wykorzystania tej technologii i uwzględnić ją przy planowaniu kolejnej kampanii reklamowej. Przygotowaliśmy osiem ciekawych kampanii z całego świata, które pozwoliły zaangażować konsumentów właśnie dzięki technologii NFC.
Zobacz również
IN – STORE
Sieć sklepów GAP – “Like with a high five”
W czerwcu 2012 roku dwa sklepy sieci GAP w Tokio wzięły udział w kampanii „Like with a high five”. W Tokio sklepy GAP rywalizowały ze sobą o najlepszy styl ubioru ich pracowników. Do oceny stylu osób pracujących w danym sklepie zaangażowano klientów. Każdy, kto przyszedł do sklepu, mógł odebrać bransoletkę NFC z przypisanym do niej swoim facebookowym kontem,. Widząc pracownika sklepu w stroju, który mu się podobał „przybijał piątkę” swoją bransoletką do smartfona, trzymanego przez pracownika sklepu. Dzięki temu zdjęcie pracownika w wybranym przez niego stroju było dodawane do jego profilu na Facebooku, a sklep otrzymywał głos w rywalizacji o lepszy styl. Akcja miała za zadanie zaangażować do zabawy klientów sklepu, a przy okazji stworzyć buzz w internecie.
Restauracja Pannu
Właściciele restauracji Pannu postanowili umożliwić swoim klientom zamawianie posiłków bezpośrednio u szefa kuchni. W restauracyjnym menu przy poszczególnych jego pozycjach zostały poukrywane tagi NFC. Klient poprzez zbliżenie swojego telefonu do wybranej pozycji w menu mógł automatycznie złożyć zamówienie, które w mgnieniu oka otrzymywał szef kuchni. Klient ze swojego telefonu, mógł także zapłacić za zamówienie bez odchodzenia od stolika. Pomysł ten został przygotowany by skrócić czas oczekiwania na zamówienie, a przy okazji w godzinach szczytu zmaksymalizować wydajność obsługi sali restauracji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
ROZRYWKA
Zynga Poker
Twórcy jednej z najpopularniejszej na świecie platformy do gry w Texas Holdem Poker także wykorzystują NFC – gracz może zaprosić do stołu przy, którym prowadzi rozgrywkę swoich przyjaciół. By zaprosić innego gracza wystarczy w wolnej chwili zbliżyć telefon do innego telefonu wyposażonego w NFC. Wydaje się, że zabieg ten jest kompletnie niepotrzebny, jednak pomysł ten przypadł wielu maniakom pokera do gustu.
OOH
Muzeum w Londynie
Przykładem być także wprowadzenie tagów NFC w Londyńskim Muzeum. Każdy eksponat, który znajdował się w tym muzeum został oznaczony specjalnym tagiem, w którym to zakodowano informacje o eksponacie. Wystarczyło, że odwiedzający zbliżył swój telefon wyposażony w NFC do wybranego eksponatu, by po chwili na jego ekranie pojawiła się informacja w formie artykułu, zdjęcia lub wideo o eksponacie. Dodatkowo, odwiedzający dzięki swoim smatfonom z NFC śledzić informacje o muzeum na Twitterze, meldować się na Foursquare, a nawet kupować bilety wstępu i pamiątki w muzealnym sklepie. Organizatorzy tej akcji udostępnili na czas zwiedzania osobom nie posiadającym smartfonów NFC, telefony wyposażone w tą technologię. Niewątpliwie był to skuteczny zabieg reklamowy oraz edukacyjny.
Sklep Les Belles
Sieć sklepów spożywczych Les Belles we Francji postanowiła także iść z duchem czasu i wykorzystać NFC. Jeden ze sklepów tej sieci w Lyonie zamiast fizycznego sklepu, na stacji metra postawił smartpostery wyglądające jak witryny sklepowe, zostały one wyposażone w tagi NFC. Klienci będący na stacji poprzez zeskanowanie tagu znajdującego się przy produkcie umieszonym na wydrukowanej „witrynie” sklepowej mogą dokonać zakupu. Dzięki temu w drodze powrotnej z pracy nie muszą specjalnie zatrzymywać się w sklepie i dokonywać zakupów, gdyż w szybki sposób mogą zeskanować to co ich interesuje i zamówić dostawę wprost pod swoje drzwi.
Finanse
Strappy system – Japonia
W maju 2012 roku w wybranych liniach komunikacji miejskiej w Tokyo, wprowadzony został innowacyjny system Strappy. W większości nowoczesnych tramwajów i wagonów kolejek miejskich znaleźć można wyświetlacze LCD, na których pojawiają się informacje z całego świata, a także reklamy. Dzięki systemowi Strappy, użytkownicy będący w tramwaju mogli skorzystać z oferty reklamowej wyświetlającej się na wyświetlaczu LCD. Jedyne co muszą zrobić to przyłożyć swój telefon wyposażony w chip NFC w momencie wyświetlania się na ekranie LCD informacji o rabacie na produkty w wybranym sklepie. Dzięki temu kupon rabatowy pojawiał się w ich telefonie.
W tym momencie NFC powinny się zainteresować „Challenger Brands”, czyli marki, którym zależy na dotarciu do przedstawicieli tzw. generacji C – osób młodych, z dużych miast, postępowych, praktycznie nie rozstających się ze smartfonami. NFC może być doskonałym kanałem komunikacji z tymi konsumentami oraz sposobem na umacnianie wizerunku innowacyjnej marki. Właśnie z tego powodu organizowane są takie wydarzenia jak Isobar Create Warsaw, który odbędzie się już w najbliższy weekend, czyli 11 i 12 maja. Isobar Create to pierwszy w Polsce hackathon poświęcony wyłącznie technologii NFC. Warto zaznaczyć, że ten event nie jest tylko dla programistów. Kluczem do sukcesu jest bowiem zbudowanie zespołu, który będzie w stanie wygenerować pomysł, napisać kod aplikacji, zaprojektować ją graficznie i umiejętnie zareklamować. Klienci i partnerzy agencji Hypermedia Isobar będą mieć niepowtarzalną okazję spędzenia weekendu z zespołami tworzącymi aplikacje, które w przyszłości mogą zostać wykorzystane do promocji marek i produktów.
Radosław Brzuska, innovation manager grupy Aegis Media, w skład której wchodzi Hypermedia Isobar
Radek ma ponad 12 lat doświadczenia w marketingu i strategii mediów offline i digital. Jest pasjonatem szeroko pojętych mediów, a także uzależnionym infoholikiem i pożeraczem reklam. Karierę zaczynał w 2000 roku w Tenbit.pl, jako Moderator Społeczności. Potem przez 6 lat pracował w TVN, gdzie jako szef zespołów zajmował się rozwojem serwisów internetowych i produktami multimedialnymi. W 2010 dołączył do agencji Hypermedia Isobar, gdzie zjamował się strategią komunikacji i interakcji w cyfrowym świecie, także na styku z realem (Web, Mobile, Social, Interactive OOH, MIX). Swoją szeroką wiedzę i różnorodne zainteresowania z powodzeniem wykorzystuje w konsultingu strategii i rozwiązań biznesowych z zakresu komunikacji Digital. Od 2012 jako Innovation Manager skutecznie zaraża innowacjami i innowacyjnymi projektami klientów grupy Aegis Media.
11 i 12 maja odbędzie się 5. edycja międzynarodowego maratonu dla programistów, grafików i designerów Isobar Create Warsaw. Zadaniem uczestników eventu będzie stworzenie w ciągu 30 godzin działającego prototypu aplikacji mobilnej wykorzystującej NFC (Near Field Communication).