fot. depositphotos.com
…przedstawienie tematu? Warto wykorzystać gotowe szablony do tworzenia tytułów.
Zobacz również
Jakie formy tytułów internetowych są skuteczne?
Tworząc tytuł, trzeba pamiętać o kilku kwestiach. Współcześni czytelnicy są wymagający. Intrygujący nagłówek, za którym nie kryje się żadna wartościowa treść, to pierwszy krok do wywołania lawiny negatywnych komentarzy.
Często zdarza się, że sporo czasu poświęcamy na edytowanie publikacji, szlifowanie detali, a samo tworzenie nagłówka zajmuje dosłownie kilka sekund. Jeśli jest to przemyślane działanie i jesteśmy pewni wyboru, to nie ma oczywiście problemu. W sytuacji, gdy tytuł publikacji wybierany jest w pośpiechu, bez głębszego zastanowienia, może pojawić się problem w postaci mniejszego zaangażowania odbiorców i spadku zasięgów.
Tytuł zawsze musi być dostosowany do charakteru danej publikacji. Jakie mamy możliwości? Poniżej lista najczęściej używanych form tworzenia tytułów wraz z przykładami.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
1. Cyfry i wyliczenia
To bardzo często spotykana forma konstruowania tytułów. Sprawdza się w artykułach poradnikowych, w tekstach blogowych oraz tam, gdzie nadawca dąży do budowania wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Wyliczenia przyciągają uwagę, często intrygują czytelnika. Są pewnego rodzaju obietnicą otrzymania wyselekcjonowanej wiedzy, która będzie odpowiedzią na jego konkretne potrzeby.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
„X sposobów na […]”
„X powodów, dla których warto […]
„X rzeczy, których nie wiedziałeś o […]”
„X sekretów o/z/ na temat […]”
2. Streszczenia zawierające rzeczowe informacje
Ta forma tytułów idealnie nadaje się do komunikowania ważnych zagadnień. Wiadomości z kraju i ze świata, gospodarka, finanse. Zwykle tytuł taki zbudowany jest w formie zdania oznajmującego, które informuje czytelnika, o czym przeczyta w dalszej części artykułu.
„Firma X szuka prezesa drugi raz w ciągu 12 miesięcy”
„Kurs waluty poszybował w górę. Najlepsze notowania od lat”
„Będzie protest studentów w całej Polsce”.
3. Tytuły w formie pytań
Zadawanie pytań w tytułach daje czytelnikowi swojego rodzaju gwarancję udzielenia odpowiedzi na jego potrzeby. Popularność tej formy związana jest także z preferencjami użytkowników, które dotyczą wyszukiwania. Google stało się interaktywnym poradnikiem i wirtualną encyklopedią w jednym.
„Co to jest […]?”
„Jak najlepiej […]?”
„Gdzie najlepiej […]?”
„Ile kosztuje […]?”
4. Wezwanie do działania
Wybór tonu komunikacji w naturalny sposób wpływa na „klikalność” nagłówka. Jeśli używasz słów, które są nijakie, mało inspirujące lub nieznane, to nie wzbudzisz w Twoich potencjalnych czytelnikach zainteresowania. Dynamiczny tytuł sprawia, że czytelnik chętnie podejmuje działanie. Komendy stosowane w nagłówkach spełniają właśnie taką funkcję. Wezwanie do akcji, czyli wykonania konkretnej czynności, sprawdza się przede wszystkim w tekstach poradnikowych, zawierających specjalistyczną wiedzę. Tytuł zbudowany w takiej formie daje czytelnikowi obietnicę, że po przeczytaniu danego tekstu będzie on bogatszy o konkretną wiedzę.
„Naucz się […] w 10 dni”
„Podejmij wyzwanie i zostań ekspertem […] w ciągu 5 dni”
„Sprawdź jak najlepiej […]”
„Zrezygnuj z […] i miej […]”
5. Cytaty
Tytuły w formie cytatów bardzo często wykorzystywane są przez portale newsowe. Przytoczenie słów eksperta, popartych dodatkowo jego nazwiskiem, zachęca czytelników do sprawdzenia danej informacji. Skoro lider opinii publicznej tak mówi, to czy na pewno jest to prawda?
Kamil Stoch: „Dzisiejsze skoki przejdą do historii”.
„Ten trening jest skuteczny” – Anna Lewandowska rekomenduje ćwiczenia dla ciężarnych.
Powyższą listę uzupełnijmy o gotowy zestaw szablonów tytułów. Ich twórcą jest Brian Clark, założyciel firmy Copyblogger, który od 1998 roku z powodzeniem edukuje w zakresie content marketingu. W napisanym przez niego poradniku zatytułowanym „How to write magnetic headlines?” można znaleźć wiele cennych wskazówek, jak należy tworzyć dobrej jakości tytuły.
Jakie tytuły zdaniem Clarka przyciągają czytelników?
1. Kto jeszcze chce […]?
Społeczny dowód słuszności w czystej formie. Jest to jedna z metod wywierania wpływu zaprezentowana przez Roberto Cialdiniego. Skoro inni skorzystali już z danej oferty, to zapewne Ty też powinieneś.
„Kto jeszcze chce poznać tajniki SEO copywritingu?”
„Kto jeszcze chce posiadać nowoczesną stronę internetową?”
2. Sekret […]
Tytuł sugerujący zdradzenie tajemnicy sprawia, że czytelnik czuje możliwość dołączenia do elitarnego grona. Jest to także przekaz sugerujący uzyskanie korzyści.
„Sekret zarządzania budżetem domowym”
„Sekret urody każdej kobiety”
3. To jest metoda, która pomoże […]w […]
Wystarczy, że zidentyfikujesz dokładnie swoją grupę docelową oraz zakres korzyści, które możesz im zaoferować. Tytuł idealnie trafiający w potrzeby przyciąga i angażuje wybrane grono odbiorców.
„To jest metoda, która pomoże przedsiębiorcom zwiększyć przychody”
„To jest metoda, która pomaga dzieciom szybciej uczyć się języków obcych”
4. Mało znane sposoby na/do […]
Tytuł ten spełnia podobne funkcje jak w przypadku zdradzania sekretu. Intrygująca forma, sugerująca zdradzenie przepisu na najlepsze rozwiązanie problemu.
„Mało znane sposoby na szybką naukę języków obcych”
„Mało znane sposoby na walkę z cellulitem”
5. Pozbądź się [problemu] raz na zawsze
Klasyczny wzór tytułu, który identyfikuje bolesny problem lub niespełnione pragnienie czytelnika. Idealny do zastosowania w poradnikach.
„Pozbądź się nieprzyjemnego zapachu w lodówce raz na zawsze”
„Pozbądź się psiej sierści z dywanu raz na zawsze”
6. Szybka droga do […] /Sprawdzony sposób na… [rozwiązanie problemu]
Tytuły gwarantujące szybkie rozwiązanie problemu także idealnie sprawdzają się w tekstach poradnikowych. Ratują życie blogerom, bardzo często wykorzystywane są w materiałach typu DIY, czy recenzjach produktów.
„Szybka droga do uzyskania kredytu hipotecznego na zakup domu”
„Sprawdzony sposób na wiosenne porządki w ogrodzie”
7. Teraz możesz [mieć coś, czego pragniesz] nawet [jeśli zajdzie dana okoliczność]
Jest to klasyczny tytuł w rodzaju „mieć ciasto i je zjeść”. Chyba każdy lubi takie rozwiązania.
„Teraz możesz mieć nowego iPada nawet bez wychodzenia z domu”
„Teraz możesz rzucić pracę i zarabiać jeszcze więcej”
8. [Rób coś] jak [specjalista]
Tytuł sugerujący, że każdy szary obywatel może robić coś tak samo dobrze, jak światowej sławy specjalista. Zachęcanie do działania w takiej formie przynosi bardzo dużą skuteczność.
„Opowiadaj historie jak Paweł Tkaczyk”
„Prowadź negocjacje jak dyplomata”
9. Miej [lub] Zbuduj [lub] Zrób [coś] z czego będziesz dumny
Tytuł w formie apelu, który odwoływać się może do ludzkiej próżności, dotychczasowego poczucia niezadowolenia lub wstydu.
„Zbuduj wizerunek, z którego będziesz dumny”
„Miej uśmiech, z którego będziesz dumny”
„Zrób stronę internetową, z której będziesz dumny”
10. Co każdy powinien wiedzieć o […]?
Tytuł, który wzbudza ciekawość czytelnika. Sprawia, że odczuwa on zachętę skonfrontowania swojej wiedzy z tą, która zawarta jest w artykule. Ludzka ambicja to bardzo silny motywator do działania.
„Co każdy powinien wiedzieć o współczesnej historii?”
„Co każdy powinien wiedzieć o prowadzeniu działalności gospodarczej?”
Podsumowując, dobry tytuł powinien być rzeczowy, przedstawiać ważne dla odbiorcy informacje, nie wprowadzać w błąd, jednocześnie musi działać na czytelnika jak magnes,
O czym jeszcze musisz pamiętać, tworząc tytuły tekstów?
1. Komunikowanie w jasny i bezpośredni sposób sprawdza się szczególnie w przypadku znanych marek oraz ich produktów, z którymi czytelnik się identyfikuje.
2. Pamiętaj o języku korzyści. Przedstaw największy atut Twojej marki już w nagłówku. Jeśli masz problem ze stworzeniem takiego przekazu, to jest to sygnał, że należy mocnej zastanowić się nad USP (unikalną cechą sprzedaży) Twojego produktu czy usługi.
3. Twórz tytuły, które rozwiązują problemy i odpowiadają na potrzeby Twoich odbiorców. Pamiętaj, że czytelnicy w większości nie szukają informacji, lecz rozwiązania swoich problemów.