Bo wybranie odpowiedniej godziny, czy dnia publikacji jest bardzo istotne, gdy mówimy o skuteczności komunikacji w mediach społecznościowych. Wyniki badań przeprowadzonych przez NapoleonCat.com i K2 Social wskazują, że ważniejsze od kierowania się przy publikacji porami, gdy fani są na Facebooku jest analizowani ich zaangażowania.
Facebook od prawie roku podpowiada administratorom fan page’y dni i godziny podczas których w serwisie przebywa najwięcej fanów danej strony. Te informacje miały pomóc w planowaniu czasu publikacji postów tak, by docierać do jak największej liczby fanów.
Zobacz również
Teoretycznie to kusząca wizja, tym bardziej, że ciągłe zmiany w Edge Rank nie rozpieszczają administratorów stron, a narzekanie na spadki zasięgu niesie się od Wisły po Missisipi.
Czy jednak rzeczywiście posty publikowane w czasie, gdy nasi fani są na Facebooku trafiają do nich częściej?
Postanowiliśmy sprawdzić, jaka jest korelacja pomiędzy liczbą fanów online o godzinie i w dniu, w którym jest publikowany post, a jego zasięgiem organicznym, czyli liczbą osób, które ten post zobaczyły w sposób niewymuszony przez jego promocję. Takiej samej analizy dokonaliśmy dla sprawdzenia korelacji pomiędzy wskaźnikami zaangażowania postów i ich zasięgiem organicznym. Analiza została przeprowadzona na próbie 3778 postów opublikowanych pomiędzy 16 października 2013 i 15 stycznia 2014 na 28 profilach posiadających od 100 tys. do ponad 25 milionów fanów. Wyniki okazały się dosyć zaskakujące.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Liczba fanów online o godzinie publikacji postu okazała się słabo, a co ważniejsze – ujemnie, skorelowana z zasięgiem organicznym postu. Taki sam wynik daje analiza liczby fanów online w dniu publikacji postu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Przy planowaniu czasu publikacji, bardziej przydatne do prognozowania zasięgu organicznego postów, będzie kierowanie się średnimi wskaźnikami zaangażowania postów, takimi jak Social Interaction Index*. Planując kalendarz publikacji dobrze jest więc uwzględnić najistotniejsze dla nas posty wówczas, gdy możemy liczyć na ich najwyższy zasięg organiczny. Pamiętajmy jednak, by nie zaniedbywać naszych fanów w pozostałym czasie, gdyż ciągłość komunikacji jest bardzo istotna dla podtrzymania zainteresowania i relacji – analizuje Grzegorz Berezowski, CEO NapoleonCat.com.
W naszym raporcie postanowiliśmy więc podpowiedzieć moderatorom stron marek godziny i dni publikacji, w których obserwujemy najwyższe zaangażowanie użytkowników. Dla przykładu w najliczniejszej (jeśli chodzi o liczbę fanów) branży telekomunikacyjnej. Największe zaangażowanie obserwujemy w niej o godzinie 9. wzmożona aktywność kończy o 16. Z jednej strony wpływ na to mają godziny pracy moderatorów, z drugiej wiele to mówi także o samych użytkownikach, którzy stron telekomunikacyjnych nie traktują jako źródło wieczornej rozrywki, a większość ważnych dla nich spraw (bo fan page telekomów to także wielka książka życzeń, skarg i zażaleń), chcą załatwić w ciągu dnia. Największe zaangażowanie budzą z kolei posty publikowane w środy.
Telekomunikacja to tylko przykład. Analizowaliśmy najważniejsze branże obecne na Facebooku: alkohol, banki, e-commerce, elektronika, kosmetyki, matka i dziecko, motoryzacja, odzież, piwo, prasa, radio, TV, Zdrowie, żywność.
O komentarz do każdej z nich poprosiliśmy ekspertów marek zajmujących się codziennie komunikacją na Facebooku. Aleksandra Dukielska, Marketing Communications Specialist Opel pisze: – Doświadczenie pokazuje, że są dwie pory dnia, w których najlepiej wrzucać posty – jedna to okolice godziny 11.00 rano. Większość ludzi jest wtedy w pracy, ale równocześnie jest to już pora, kiedy zdążyli oni wykonać większość pilnych zadań i mają chwilę relaksu przed zbliżającym się obiadem. Drugi pik to okolice godziny 20:00. Wieczorem, po powrocie z pracy użytkownicy mają więcej czasu na interakcję z marką. Są wtedy najbardziej zaangażowani w dialog. Z drugiej strony staramy się unikać zamieszczania postów pomiędzy godziną 17.00 a 18.00 oraz po 22.00, aż do 9.00 rano – są praktycznie martwe godziny.
To pokrywa się z naszymi badaniami całej branży, które zamieszczamy w raporcie. Należy go potraktować jako podpowiedź pewnych trendów. Zawsze warto jednak szukać własnej drogi analizować zachowanie fanów i potencjalnych fanów, porównywać się z innymi fan page’ami i aktywnością w danej branży, czy grupie odniesienia. Dzięki temu problemy z zasięgiem mogą okazać się nie tak straszne jak malują je niektórzy komentatorzy mediów społecznościowych.
Oskar Berezowski
analityk mediów społecznościowych, NapoleonCat.com
*Social Interaction Index to autorski wskaźnik NapoleonCat.com, w odróżnieniu od Engagement Rate, uwzględnia różne wagi reakcji fanów na post (like =1, komentarz =3, share =9), dzięki czemu w pełniejszy sposób ilustruje poziom reakcji fanów na dany post.