Czas to pieniądz — w branży e-commerce to szczególnie istotna prawda. Prędkość ładowania strony sklepu internetowego odgrywa kluczową rolę wśród klientów. Bardzo często decyduje o tym, czy będą oni kontynuować zakupy. Jeśli chcesz utrzymać konkurencyjność na rynku e-commerce i przyciągnąć nowych klientów dowiedz się jak sprawdzić, czy Twój sklep internetowy nie jest zbyt wolny.
Korzyści z mierzenia wydajności sklepu internetowego: Klucz do sukcesu e-commerce
Monitorowanie wydajności to jeden z najważniejszych kroków w osiągnięciu sukcesu na rynku e-commerce. Daje nam wgląd w obszary wymagające optymalizacji i zapewnia istotną na rynku konkurencyjność. Pamiętajmy, że szybkość to nie tylko wygoda, ale także inwestycja w rozwój biznesu. Dlaczego warto mierzyć wydajność sklepu internetowego?
Zobacz również
Zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży (konwersji):
Szybsze strony e-commerce mają większą skłonność do generowania sprzedaży. Użytkownicy, którzy nie muszą czekać na ładowanie strony, są bardziej skłonni do dokonania zakupu. Poprawiając wydajność swojej platformy, zwiększasz szanse na konwersję odwiedzających w zadowolonych klientów.
Za przykład może tu posłużyć konfigurator samochodów, który stworzyliśmy dla Mazdy. Narzędzie umożliwia każdemu klientowi wirtualne dostosowanie dowolnego modelu samochodu do swoich indywidualnych potrzeb. Wdrożenie konfiguratora pozwoliło zwiększyć jego wydajność, co doprowadziło do poprawy konwersji o blisko 50%.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Skupiasz się na poprawie UX (user experience):
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Badania wykazują, że szybkie strony i responsywne działanie sklepu internetowego przekładają się na zadowolenie klientów oraz większą skłonność do powrotu i dalszych zakupów. Kiedy użytkownicy doświadczają płynnej nawigacji i szybkich czasów ładowania, zwiększa to ich zaufanie i lojalność wobec marki.
W naszym przypadku, poprawa mierników wydajności zwiększyła subiektywne odczucia szybkości działania strony, a użytkownicy oceniali ją jako lepszą.
Optymalizujesz działania z obszaru SEO:
Szybkość ładowania strony ma znaczenie dla wyszukiwarek, takich jak Google. Algorytmy wyszukiwania biorą pod uwagę wydajność strony, co z kolei przekłada się na lepszą widoczność i większy ruch organiczny.
Poprawa wyników Core Web Vitals (mierzonych za pomocą Pagespeed Insights), jednego ze sklepów naszego klienta przyniosła wyższą pozycję w GSC, co z kolei przełożyło się na lepsze pozycjonowanie w organicznych wynikach Google Search i subiektywnie szybsze (a także przyjemniejsze) działanie sklepu.
Musisz zatem wiedzieć, co optymalizować:
Jeśli nie masz zdefiniowanych mierników, spędzisz czas nad optymalizacją strony, często inwestując swoją energię w poprawę elementów, które nie przełożą się na lepszy odbiór platformy.
Mierzenie wydajności pozwala zidentyfikować, jakie elementy strony lub procesy zakupowe powodują spowolnienia. Dzięki temu, możesz skupić się na poprawie tych obszarów, które faktycznie mają wpływ na doświadczenia Twoich użytkowników.
Pamiętaj, że jeśli Twoja strona działa wolno, dajesz na tacy użytkownikom powód do rezygnacji z zakupów i poszukania szybszych alternatyw. Mierzenie wydajności i konsekwentne dążenie do poprawy tego elementu przyczynia się do zmniejszenia wskaźnika porzucania strony (bounce rate) i zatrzymania użytkowników na platformie sklepowej. Im dłużej pozostają oni na karcie produktu, tym większa szansa na dokończenie transakcji.
Wskaźniki wydajności e-commerce: Co warto monitorować?
Poprawa wydajności sklepu internetowego to inwestycja, która przynosi korzyści w postaci zadowolonych klientów, większej konwersji i konkurencyjności na rynku. Oczywiście każdy e-commerce jest inny, ale istnieje zestaw mierników, po których weryfikacji uzyskasz optymalne wyniki wydajnościowe. Jeśli szukasz długoterminowych korzyści w postaci zwiększonej sprzedaży i lepszych opinii klientów koniecznie monitoruj elementy poniżej:
Perspektywa użytkownika:
Najważniejszym aspektem oceny wydajności jest spojrzenie na niego z perspektywy użytkownika. Oznacza to analizowanie metryk związanych z doświadczeniem klienta. Wskaźniki takie jak czas ładowania strony, interaktywność, czas reakcji, a także dane z narzędzi analitycznych, takie jak współczynnik odrzuceń czy ilość konwersji, są kluczowe dla oceny wydajności z perspektywy użytkownika.
Tak stało się w przypadku aplikacji iTaxi, gdzie jednym z podstawowych celów jej przebudowy było uproszczenie ścieżki zamawiania przejazdów. Dzięki wnikliwej analizie i audytowi obecnej architektury aplikacji, udało nam się skrócić proces zamawiania taksówki aż o 80%.
Core Web Vitals:
To zestaw metryk wprowadzonych przez Google, które koncentrują się na użytkownikach i pomagają ocenić jakość doświadczenia na stronie. W skrócie, skupiają się one na trzech kluczowych obszarach: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) i Cumulative Layout Shift (CLS). Mierzenie tych wskaźników pozwala zrozumieć, jak szybko strona się ładuje, jak szybko reaguje na interakcje użytkownika i jak stabilna jest w trakcie ładowania.
RUM (Real User Monitoring):
Technika monitorowania wydajności oparta na danych pochodzących od rzeczywistych użytkowników. Pozwala ona gromadzić informacje dotyczące interakcji użytkowników ze stroną, takie jak czas ładowania, czas interakcji czy ilość błędów, uwzględniając wydajność strony w rozmaitych warunkach, jak: różne urządzenia, przeglądarki, połączenia internetowe itp. Dzięki temu, możesz lepiej zrozumieć, jak Twoja platforma działa dla różnych grup użytkowników i lepiej dostosować działania optymalizacyjne do ich potrzeb i oczekiwań.
Przykładowo, “Real data” zbierane z przeglądarki Chrome (i widoczne w wynikach Pagespeed Insights) są dobrym i darmowym wstępem do tego tematu. Integracje z takimi narzędziami jak NewRelic pomagają dużo dokładniej zrozumieć, jak zachowuje się produkt, a także dostarczają developerom narzędzi do szczegółowego profilowania aplikacji.
Jak mierzyć wydajność sklepu internetowego?
Chyba nie musimy już nikogo przekonywać, że mierzenie wydajności e-commerce to kluczowy krok w doskonaleniu platformy. Jak to robić właściwie? Istnieją 3 aspekty pracy nad stroną, które z naszej perspektywy mają największą skuteczność i zwyczajnie warto je stosować:
1. Użytkownik vs. „Laboratorium”:
Ważne, aby mierzyć wydajność nie tylko w „warunkach laboratoryjnych”, które mogą dostarczyć Ci jedynie ogólny obraz, ale także w rzeczywistych warunkach użytkowania. Prawdziwe doświadczenie użytkowników może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak prędkość internetu czy chociażby urządzenie, z którego korzystają. Warto zatem stosować narzędzia dające możliwość symulacji różnych warunków użytkowania i zbierania danych od rzeczywistych użytkowników.
Narzędzia takie jak Web Pagespeed Insights lub Lighthouse są niezastąpione w analizie wydajności strony internetowej. Pozwalają one na zmierzenie Core Web Vitals, zarówno na urządzeniu, na którym wykonujemy pomiar, jak również w emulowanym środowisku. Dodatkowo Pagespeed Insights zawiera raporty od realnych użytkowników testowanej strony. Korzystając z tych narzędzi, możemy uzyskać cenne wskazówki dotyczące optymalizacji i poprawy wydajności.
2. Urządzenia mobilne i emulacja:
Aktualnie wiele zakupów online odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. Dlatego niezwykle istotne jest monitorowanie wydajności Twojego e-commerce na tych właśnie urządzeniach. Warto korzystać z narzędzi umożliwiających emulację różnych modeli. Dzięki temu masz gwarancję, że zapewniasz doskonałe doświadczenia użytkowników również na urządzeniach mobilnych.
W tym przypadku, możliwe jest wykorzystanie narzędzi w modelu “SaaS” (np. usługa Browserstack), które ułatwiają dostęp do farm prawdziwych urządzeń, co znacząco zmniejsza koszty przeprowadzania takich testów.
3. Mierzenie wydajności BE aplikacji:
Samo zachowanie naszej aplikacji przeglądarkowej w telefonie to połowa sukcesu. Szybkość przetwarzania danych na backendzie i szybkość infrastruktury to równie istotna część. Odpowiednie mierniki, czy to syntetyczne, czy na realnych sesjach użytkowników, pomogą dostarczyć danych, dzięki którym możliwe będzie podjęcie decyzji, jakie elementy należy optymalizować.
Czas na przyspieszenie e-commerce
Użytkownicy mają coraz większe oczekiwania dotyczące szybkości i wygody zakupów online. Jeśli Twoja konkurencja oferuje szybsze i efektywniejsze doświadczenie, najpewniej klienci udadzą się właśnie tam. Badania wskazują, że ponad 40% użytkowników opuszcza stronę, jeśli jej czas ładowania przekracza 3 sekundy. Co więcej, prawie 80% klientów, którzy doświadczyli problemów wynikających z jej niskiej wydajności, nie powróci do tego samego sklepu.
Dbanie o szybkość działania witryny jest kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe klientów oraz lojalność wobec marki. Ponadto, sklepy internetowe o szybkim i efektywnym działaniu są postrzegane jako bardziej profesjonalne i wiarygodne. Dbałość o wydajność przekłada się zatem bezpośrednio na pozytywny wizerunek marki, co może zachęcić klientów do powrotu do Twojego sklepu.