Nie tylko Netflix i Spotify. Oto mniej typowe usługi abonamentowe, które stają się coraz bardziej popularne

Nie tylko Netflix i Spotify. Oto mniej typowe usługi abonamentowe, które stają się coraz bardziej popularne
Subskrypcja na kawę, kosmetyki, a nawet... wino? Coraz więcej rzeczy możemy dziś zamawiać w usłudze abonamentowej. Oto najciekawsze przykłady produktów, które mogą pojawiać się co miesiąc pod naszymi drzwiami.
O autorze
3 min czytania 2021-05-14

Wino (Modern Wine Club)

A gdyby tak co miesiąc otrzymywać paczkę z butelkami pysznego wina? Na pomysł tej nietypowej usługi wpadli Jowita Michniowska i Marek Datkun.

– Chcemy, by Modern Wine Club było dla Ciebie miejscem, w którym łatwo i szybko znajdziesz wino w Twoim guście. Nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy o winnych szczepach, regionach winiarskich czy terroir. Zamiast czasu spędzonego przed półką sklepową, proponujemy Ci prosty quiz, dzięki któremu błyskawicznie wybierzesz swoją wymarzoną butelkę. – mówią twórcy Modern Wine Club.

Zamówienie subskrypcji Modern Wine Club zaczyna się od wspomnianej luźnej ankiety. W ten sposób pomysłodawcy usługi chcą „poznać twoje smaki, spytać ile i jakich butelek szukasz oraz w jakim budżecie powinniśmy się zmieścić.” Na podstawie tych odpowiedzi dobierane są konkretne alkoholowe propozycje – pod wybrany adres dostajemy minimum 3 butelki dopasowane specjalnie dla danej osoby lub też możemy sami wybrać wina z całego asortymentu na własną rękę. Członkowie klubu mogą się cieszyć promocyjnymi cenami butelek.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Podpaski i tampony (Your KAYA)

Konsumentki Your KAYA mogą korzystać z łatwej konfiguracji zestawu produktów dostępnych w subskrypcji. Wystarczy zaznaczyć, że chcą je otrzymywać raz w miesiącu, na kilka dni przed spodziewaną miesiączką. Paczki przychodzą regularnie pod wskazany adres, a płatność pobiera się automatycznie przed realizacją kolejnej wysyłki. W każdym momencie można edytować swoje zamówienie, dołączając lub usuwając niepotrzebne produkty, zmieniając częstotliwość dostawy i wybierając inną datę kolejnej wysyłki. 

Kluczowe dla zrozumienia sukcesu subskrypcji jest połączenie automatyzmu i elastyczności. Subskrybenci, którzy mogą w łatwy, intuicyjny sposób konfigurować zestaw cyklicznie dostarczanych produktów i termin dostawy, mają poczucie, że mechanizm dostosowuje się do ich potrzeb, a nie na odwrót – mówi Kaja Rybicka, współzałożycielka Your KAYA.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Golarki (Estrid)

„Kwestia usuwania włosów na ciele powinna być opcjonalna. Ich perfekcyjne usuwanie już nie. Właśnie dlatego stworzyliśmy Estrid.” – czytamy na stronie innego nietypowego konceptu związanego z usługą abonamentową. Współczesna kultura jest coraz bardziej wyrozumiała w kwestii zarostu, jednak mimo to większość z nas używa maszynek do golenia. Właśnie dla osób regularnie sięgających po to akcesorium powstała możliwość zamówienia abonamentu na maszynki i ostrza do nich, dzięki czemu zawsze pod ręką mamy cały niezbędny do golenia zestaw.

Sklep Estrid oferuje wygodną subskrypcję – jednorazowo wybieramy kolor rączki maszynki, a później deklarujemy jak często chcemy się nią golić. Do naszych preferencji automatycznie zostaje dopasowana liczba ostrzy, które co miesiąc przychodzą do naszej skrzynki pocztowej (dostawa jest za darmo i myśląc o środowisku). Do tego możemy dołożyć np. krem do golenia. Usługa Estrid jest dodatkowo warta uwagi za sprawą zaangażowanie w zniesienie tzw. Różowego Podatku, a także sprzedaży wyłącznie wegańskich produktów.

Wydruki (HP)

Mało kto na bieżąco sprawdza stan tonera w drukarce – zazwyczaj brak tuszu odczuwamy w momencie, gdy jest on na wyczerpaniu. Wiele biur z pewnością oszczędziłoby sobie sporo nerwów, gdyby zawsze miała w zapasie awaryjne tonery albo gdyby… korzystała z subskrypcji oferowanej przez producenta drukarek. 

Instant Ink to właśnie taka usługa, która może się okazać przełomem w sektorze druku. Jej inicjatorem jest znany producent sprzętu HP, który postanowił uruchomić pierwszą tego typu subskrypcję – w zamian za miesięczną opłatę, będziemy mieć stały dostęp do tuszu w naszej drukarence. W ten sposób zaoszczędzimy nie tylko czas, który przeznaczylibyśmy na na zamawianie czy uzupełnienie wkładów z atramentem, ale także pieniądze – koszt takiej usługi może być aż o 70 procent niższy niż w przypadku dotychczasowego korzystania z drukarki.

Oczywiście zawsze są jakieś „ale” – zanim zamówimy taką subskrypcję musimy wstępnie przewidzieć, ile stron w miesiącu będziemy chcieli drukować (nie ma znaczenia, czy są to strony czarno-białe, czy też kolorowe). Od tego zależna jest ostateczna cena abonamentu. Najtańszy plan (4,99 zł miesięcznie) zakłada ograniczoną liczbę wydrukowanych stron – jest to zaledwie do 15 stron w miesiącu. Jeśli miesięcznie drukujemy do 50 stron na miesiąc – zapłacimy 15,99 zł. Natomiast druk do 300 stron na miesiąc wynosi 61,99 zł, a do 700 stron na miesiąc – 129,99 zł. W cenie mamy nie tylko tusz i dostawę, ale także usługę recyklingu, co w dzisiejszych czasach jest sporym ułatwieniem dla biur. 

Ubrania (Singular Society)

Swego czasu głośno zrobiło się o subskrypcji na… ubrania. Pomysłodawcą takiej nietypowej usługi został H&M – szwedzka marka, która od jakiegoś czasu realizuje liczne proekologiczne inicjatywy. Ich nowy projekt o nazwie Singular Society będzie działać w podobny sposób jak Netflix. To znaczy, że ramach comiesięcznej subskrypcji będziemy mogli nabyć 5 nowych rzeczy (ubrania i akcesoria do domu).

Jak zaznaczają twórcy brandu, takie działanie ma zachęcić klientów do podejmowania świadomych decyzji zakupowych. Czy aby na pewno jest to proekologiczne działanie? Roczna subskrypcja tej kontrowersyjnej usługi kosztuje 114 euro.

Kawa (Coffeedesk)

Abonament na kawę w biurach jest czymś naturalnym – w końcu ekspres we wspólnej kuchni szybko ulega opróżnieniu, więc zapas czarnych ziaren musi być na bieżąco uzupełniany. Odkąd jednak wielu z nas pracuje z domu (lub z małych, kilkuosobowych biur) rośnie potrzeba regularnego zakupy kawy na prywatno-zawodowe potrzeby. Rozwiązaniem jest abonament na produkty od Coffeedesk – sklepu z kawą speciality, który co miesiąc dostarczy pod drzwi paczkę z wybranymi wcześniej ziarnami. Do wyboru mamy wysokojakościowe kawy pod filtr oraz pod espresso, które zawsze mają tę samą cenę.

Co ważne, w każdej chwili możemy zmienić skład swojej subskrypcji (na przykład podmienić profil smakowy na inną kawę czy dorzucić dodatkową paczkę). Ukłonem w stronę klienta jest też możliwość skorzystania z opcji jednorazowej pauzy – gdy np. wyjedziemy na wakacje, nasza dostawa zostaje przesunięta o jeden miesiąc.