FAS (ang. fetal alcohol syndrome) to charakterystyczny wzorzec psychicznych i fizycznych wad wrodzonych występujących u dzieci matek pijących alkohol w czasie ciąży. Zaburzenia te mogą się ujawnić nawet po latach od narodzin dziecka. Zakres i nasilenie nieprawidłowości mogą się znacznie różnić w zależności od przypadku i obejmować m.in. opóźnienia wzrostu przed i po urodzeniu, wady rozwojowe czaszki i okolicy twarzy, nieprawidłowości w mózgu, a także dodatkowe zaburzenia fizyczne. FAS może być również związany z różnym stopniem upośledzenia umysłowego, zaburzeniami uczenia się i problemami behawioralnymi.
– Płodowy zespół alkoholowy to dla dziecka dramat. To bilet do świata traum, niepowodzeń, frustracji i społecznego odtrącenia. Otaczamy opieką dzieci z FAS i wiemy, że mimo naszych największych starań, mimo wysiłków specjalistów, wsparcia terapeutów i leków – nigdy nie uda się zniwelować spustoszeń, jakie w życiu płodowym wywołał alkohol. Dlatego musimy robić wszystko co w naszej mocy, by raz na zawsze obalić wszystkie mity dotyczące picia alkoholu w ciąży. A przekaz musi dotrzeć nie tylko do przyszłych mam, ale także do ich otoczenia – mówi Jolanta Bobińska, założycielka i prezes domu dziecka dla dzieci chorych Fundacji „Dom w Łodzi”.
Zobacz również
Trzecia edycja kampanii
Aby uzyskać jak największy zasięg komunikatów kampanii organizatorzy, z pomocą influencerów, ponownie zaangażowali w nią społeczność internetową. Rolą ambasadorów jest zamieszczenie na swoim profilu w mediach społecznościowych zdjęcia z odwróconym kieliszkiem i oznaczeniem #FASOFF! Na potrzeby tegorocznej kampanii wyprodukowano kilka spotów, w konwencji mrocznych bajek, obalających mity na temat picia alkoholu w ciąży. Po raz kolejny partnerem kampanii FASOFF jest Kompania Piwowarska, lider rynku piwowarskiego w Polsce, która od lat realizuje projekty promujące odpowiedzialną konsumpcję alkoholu. W swoich działaniach firma przestrzega przede wszystkim przed spożywaniem alkoholu przez nieletnich i kobiety w ciąży oraz kierowaniem pojazdami pod wpływem alkoholu.
Z badań PARPA (Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych) wynika, że aż 30% kobiet przyznaje się do picia alkoholu w ciąży. Kampania „Nie wierz w bajki, bądź FASOFF” przestrzega przed spożywaniem alkoholu w ciąży, nawet w niewielkich ilościach.
– Niestety cały czas powszechne są mity, takie jak: „trochę alkoholu nie zaszkodzi”, „w pierwszych miesiącach ciąży dziecko jest chronione”, „FAS można wyleczyć”. Czas najwyższy, aby włożyć je ostatecznie między bajki. Wierzymy, że i tym razem uda się nam nagłośnić ten ważny problem społeczny i uchronić wiele dzieci przed dramatem FAS – mówi Małgorzata Walędzińska-Półtorak, kierownik ds. programów zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Za pomysłem i realizacją kampanii po raz trzeci stoi MOSQI.TO
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Informacje o FAS i kampanii są dostępne na stronie: www.fasoff.pl
Wcześniejsze edycje projektu FASOFF zdobyły wiele nagród i wyróżnień, w tym Digital Communication Awards 2020 w kategorii CSR Communication.