„Nigdy byś się nie spodziewał”: bracia Sekielscy ambasadorami kampanii społecznej przeciw wykorzystywaniu seksualnemu dzieci

„Nigdy byś się nie spodziewał”: bracia Sekielscy ambasadorami kampanii społecznej przeciw wykorzystywaniu seksualnemu dzieci
Ruszyła kolejna odsłona kampanii pod hasłem „Nigdy byś się nie spodziewał” dla Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystywaniu seksualnemu małoletnich. Akcja koncentruje się na obalaniu społecznych mitów sugerujących, że problem wykorzystywania seksualnego dzieci jest odległy, a sprawcy nieznani.
O autorze
3 min czytania 2024-10-09

Siła, a zarazem świeżość przekazu tkwi w pokazaniu scen niebudzących podejrzeń, ciepłych i pozornie spokojnych, bez poczucia grozy w obrazie. Dopiero zestawienie takiego sielskiego widoku z komunikatem „Nigdy byś się nie spodziewał…Kto? Komu? Gdzie?” ma wywołać w widzu zgrzyt i zachęcić go do refleksji.

Dzięki zaangażowaniu braci Sekielskich, znanych z głośnych dokumentów „Tylko nie mów nikomu” i „Zabawa w chowanego” o wykorzystywaniu seksualnym dzieci w Kościele, działania kampanijne zyskały renomę i nabrały rozpędu.

To właśnie dzięki produkcji braci Sekielskich z 2019 roku PKDP zostało powołane do życia. Teraz historia zatacza krąg, gdy Tomasz i Marek Sekielscy zdecydowali się objąć role ambasadorów kampanii, podnosząc tym samym jej rozpoznawalność i wartość mediową. Jednym z głównych celów działań edukacyjno informacyjnych jest wzbudzenie świadomości na temat powszechności występowania zjawiska wykorzystywania seksualnego dzieci i młodzieży.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Autorzy kampanii, wraz z zaangażowanymi ambasadorami, pragną przestrzec zarówno dzieci, jak i ich rodziców oraz opiekunów, że WSD nie ma jednego oblicza i może dotyczyć każdego dziecka – bez względu na płeć, wiek, pochodzenie i status społeczny, a sprawdzą może być osoba, której nigdy byś się nie spodziewał.

Według raportu przeprowadzonego przez PKDP w 2021 wynika, że do wykorzystywania seksualnego najmłodszych najczęściej dochodzi w gronie bliskich, w tym wśród członków rodziny, a także wśród zawodów poważanych społecznie, takich jak nauczyciele czy księża. Jednym z wyzwań dla twórców kampanii było pokazanie „bohaterów” w taki sposób, aby nie stygmatyzować i nie wykorzystywać wizerunku żadnej konkretnej osoby, dlatego postaci występujące w kreacjach zostały wygenerowane za pomocą sztucznej inteligencji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kampania została podzielona na 3 etapy: wakacje, powrót do szkoły i okres okołoświąteczny, w ramach każdego z nich powstało wiele wariantów kreacji, pokazujących różne konteksty zjawiska WSD. W odsłonie wakacyjnej był to opiekun na koloniach oraz ksiądz, a także osoba niereagująca, która również podlega karze z kodeksu karnego.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W drugim etapie – trwającym od września do listopada – przekaz koncentruje się na zagrożeniach związanych z bezpieczeństwem dzieci w Internecie, szczególnie w kontekście powrotu do szkoły. Na tym poziomie, poza działaniami w mediach społecznościowych, ruszyła szeroko zakrojona kampania mediowa obejmująca spoty telewizyjne i radiowe oraz wizyty ambasadorów w mediach.

Z kolei w grudniu kampania skupi się na znaczeniu budowania silnych relacji rodzinnych, które stanowią ważny czynnik ochronny przed wykorzystywaniem seksualnym dzieci. Zgodnie z Pierwszym Raportem PKDP z 2021 roku, 24% przypadków wymuszeń seksualnych ma miejsce u dziecka w domu, a 40% przestępstw seksualnych wobec dzieci popełniają osoby znane dziecku, w tym członkowie najbliższej rodziny. Dlatego nagłośnienie tematu jest tak istotne szczególnie w okresie okołoświątecznym.

Dzięki zaangażowaniu dziennikarzy, znanych z troski o tematy społecznie wrażliwe autorzy przekazu liczą na wywołanie głośnej debaty publicznej i szerokie zaangażowanie społeczeństwa w przeciwdziałanie temu zjawisku. Twórcy kampanii nawiązali także współpracę z największym kanałem zajmującym się tematyką społeczną na polskim YouTube – 7 metrów pod ziemią Rafała Gębury, w ramach której powstały dwa odcinki w całości poświęcone kampanii „Nigdy byś się nie spodziewał”, w których wystąpiły osoby zaangażowane w walkę z nadużyciami: wiceprzewodnicząca PKDP Justyna Kotowska oraz Tomasz Sekielski.

W celu nagłośnienia tematu WSD wyprodukowany został podcast w formie rozmów bez tabu z przedstawicielami Komisji, policji, Kościoła, osobami publicznymi oraz tymi, którzy doświadczyli wykorzystywania seksualnego. Twórcy kampanii liczą, że przekaz podniesie czujność i pomoże zapobiegać wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w przyszłości.

Za kampanię odpowiada agencja Bees & Honey.

Osią kampanii jest strona, na której można znaleźć materiały edukacyjne oraz uzyskać wsparcie.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS „Nigdy byś się nie spodziewał…”: kampania społeczna PKDP przeciw wykorzystywaniu seksualnemu dzieci

„Nigdy byś się nie spodziewał…” to kampania społeczna Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystywaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 (PKDP). Jej celem jest zburzenie fałszywych przekonań dotyczących problemu wykorzystywania seksualnego dzieci (WSD) i uświadomienie społeczeństwa o jego prawdziwej skali.