Nigdy nie prowadzę pod wpływem… pasażerów, #JestemAutoAsertywny

Sieć szkół nauki jazdy tygodnika AutoŚwiat, w dniach 14-18 marca, organizuje ogólnopolski cykl warsztatów edukacyjnych skierowanych dla młodzieży, których celem jest nauka asertywnych postaw w samochodzie. Odpowiedzialne, asertywne zachowanie powinno dotyczyć zarówno kierowcę jak i pasażerów.
O autorze
2 min czytania 2016-03-21

Warsztaty są prowadzone w 80 szkołach w dwudziestu miast ach na terenie całego kraju. Kampania #JestemAutoAsertywny jest pierwszą ogólnopolską kampanią edukacyjną realizowaną przez szkoły nauki jazdy.

Z raportów policji wynika, że młodzi kierowcy, w wieku 18-24 są sprawcami ok 20 % wypadków w Polsce. Cechuje ich, z jednej strony brak umiejętności i doświadczenia, z drugiej zaś, nadmierna skłonność do ryzyka, przy równoczesnym przecenianiu swoich umiejętności. Statystyki policji nie podają jednak szczegółowych danych dotyczących okoliczności wypadków. Brak jest informacji o tym ile osob przebywało w samochodzie oprócz kierowcy, czy byli pod wpływem alkoholu i w jaki sposób zachowywali się pasażerowie. Właśnie problem wpływu pasażerów na kierowcę, rozproszenie oraz alkohol i nadmierna prędkość są głównymi tematami kampanii edukacyjnych adresowanych do młodzieży w wielu krajach. W Polsce temat „presji z tylnego siedzenia“ podobnie jak „rozpraszaczy“ był do tej pory pomijany w kampaniach edukacyjnych adresowanych do młodych osób.

Celem warsztatów organizowanych w ramach akcji AutoAsertywni jest uświadomienie współodpowiedzialności kierowcy i pasażerów za to co dzieje się z samochodem. Pasażerowie mogą mieć zarówno pozytywny wpływ na kierowcę, wspierać go i pomagać, a mogą również swoim zachowaniem w sposób bezpośredni przyczynić się do wypadku. AutoAsertywność w przypadku kierowców to umiejętność stawiania granic np. nietrzeźwym pasażerom.

„Swoją kampanią pragniemy przybliżyć zachowania, które pomogą młodym osobom podkreślić własną rolę w samochodzie, uzmysłowić im odpowiedzialność za siebie, pasażerów i innych użytkowników ruchu drogowego.“ – mówi Paweł Tomaszek – dyrektor Akademii Auto Świat

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii i wielu innych krajach, pomijany do niedawna problem presji rówieśniczej w odniesieniu do „świeżo upieczonych“ kierowców, stał się obiektem wzmożonego zainteresowania. Przeprowadzono badania dotyczące wpływu obecności rówieśników w samochodzie na częstotliwość podejmowania ryzykownych działań przez młodych kierowców. Poruszono 2etod zagadnienie asertywności pasażerów względem praktykowania zachowań niebezpiecznych przez kierowców.

Wyniki są zaskakujące. U.S. Department of Transportation* podaje, że częstotliwość wykonywania manewrów uważanych za zagrażające ruchowi drogowemu wzrasta z 5,7% – kiedy kierowca jest sam, do nawet 15,5% – gdy prowadzi w towarzystwie dwóch lub więcej pasażerów w zbliżonym wieku. Zupełnie inaczej zachowują się młodzi kierowcy w towarzystwie osob starszych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Akademia Auto Świat jako pierwsza instytucja w Polsce zajmuje się tematyką asertywności w samochodzie. Do tej pory zorganizowała szkolenia w ok. 50 szkołach na terenie całego kraju. Warsztaty te cieszyły się zainteresowaniem kadry nauczycielskiej oraz młodzieży. Oprócz przeprowadzanych warsztatów, na potrzeby akcji została uruchomiona strona internetowa, gdzie opracowano dekalog asertywnego kierowcy i pasażera oraz, w formie quizu, istnieje możliwość sprawdzenia swoich asertywnych predyspozycji. Na stronie znajdują się również materiały poświęcone bezpieczeństwu młodych kierowców.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Partnerem medialnym akcji jest tygodnik Auto Świat, Fakt oraz Noizz.pl.

Krótki film promujący akcję można obejrzeć poniżej:

Akcję wspiera kampania promocyjna realizowana w kanałach social media.