Warsztaty są prowadzone w 80 szkołach w dwudziestu miast ach na terenie całego kraju. Kampania #JestemAutoAsertywny jest pierwszą ogólnopolską kampanią edukacyjną realizowaną przez szkoły nauki jazdy.
Z raportów policji wynika, że młodzi kierowcy, w wieku 18-24 są sprawcami ok 20 % wypadków w Polsce. Cechuje ich, z jednej strony brak umiejętności i doświadczenia, z drugiej zaś, nadmierna skłonność do ryzyka, przy równoczesnym przecenianiu swoich umiejętności. Statystyki policji nie podają jednak szczegółowych danych dotyczących okoliczności wypadków. Brak jest informacji o tym ile osob przebywało w samochodzie oprócz kierowcy, czy byli pod wpływem alkoholu i w jaki sposób zachowywali się pasażerowie. Właśnie problem wpływu pasażerów na kierowcę, rozproszenie oraz alkohol i nadmierna prędkość są głównymi tematami kampanii edukacyjnych adresowanych do młodzieży w wielu krajach. W Polsce temat „presji z tylnego siedzenia“ podobnie jak „rozpraszaczy“ był do tej pory pomijany w kampaniach edukacyjnych adresowanych do młodych osób.
Zobacz również
Celem warsztatów organizowanych w ramach akcji AutoAsertywni jest uświadomienie współodpowiedzialności kierowcy i pasażerów za to co dzieje się z samochodem. Pasażerowie mogą mieć zarówno pozytywny wpływ na kierowcę, wspierać go i pomagać, a mogą również swoim zachowaniem w sposób bezpośredni przyczynić się do wypadku. AutoAsertywność w przypadku kierowców to umiejętność stawiania granic np. nietrzeźwym pasażerom.
„Swoją kampanią pragniemy przybliżyć zachowania, które pomogą młodym osobom podkreślić własną rolę w samochodzie, uzmysłowić im odpowiedzialność za siebie, pasażerów i innych użytkowników ruchu drogowego.“ – mówi Paweł Tomaszek – dyrektor Akademii Auto Świat
W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii i wielu innych krajach, pomijany do niedawna problem presji rówieśniczej w odniesieniu do „świeżo upieczonych“ kierowców, stał się obiektem wzmożonego zainteresowania. Przeprowadzono badania dotyczące wpływu obecności rówieśników w samochodzie na częstotliwość podejmowania ryzykownych działań przez młodych kierowców. Poruszono 2etod zagadnienie asertywności pasażerów względem praktykowania zachowań niebezpiecznych przez kierowców.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Wyniki są zaskakujące. U.S. Department of Transportation* podaje, że częstotliwość wykonywania manewrów uważanych za zagrażające ruchowi drogowemu wzrasta z 5,7% – kiedy kierowca jest sam, do nawet 15,5% – gdy prowadzi w towarzystwie dwóch lub więcej pasażerów w zbliżonym wieku. Zupełnie inaczej zachowują się młodzi kierowcy w towarzystwie osob starszych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Akademia Auto Świat jako pierwsza instytucja w Polsce zajmuje się tematyką asertywności w samochodzie. Do tej pory zorganizowała szkolenia w ok. 50 szkołach na terenie całego kraju. Warsztaty te cieszyły się zainteresowaniem kadry nauczycielskiej oraz młodzieży. Oprócz przeprowadzanych warsztatów, na potrzeby akcji została uruchomiona strona internetowa, gdzie opracowano dekalog asertywnego kierowcy i pasażera oraz, w formie quizu, istnieje możliwość sprawdzenia swoich asertywnych predyspozycji. Na stronie znajdują się również materiały poświęcone bezpieczeństwu młodych kierowców.
Partnerem medialnym akcji jest tygodnik Auto Świat, Fakt oraz Noizz.pl.
Krótki film promujący akcję można obejrzeć poniżej:
Akcję wspiera kampania promocyjna realizowana w kanałach social media.