Od kilku lat liderem trend-listy rynku spożywczego jest wspomniana żywność funkcjonalna, inaczej zwana żywnością nutraceutyczną. Są to takie produkty, które oprócz funkcji odżywczej wykazują naukowo udowodnione pozytywne działanie prozdrowotne, np. wzmacniają układ odpornościowy, obniżają poziom cholesterolu czy zmniejszają ryzyko chorób serca. Jedynym słowem – produkty tego typu idealnie wpisują się w potrzeby, które ma spełniać żywość XXI wieku – ma być smaczna, łatwo dostępna, a co najważniejsze – dawać korzyści zdrowotne.
Polacy o żywności funkcjonalnej – wyniki badania opinii
Pomimo tego, że wiele firm spożywczych chętnie używa określenia żywności funkcjonalnej w odniesieniu do swoich produktów, jedynie ¼ Polaków wie czym jest tego typu żywność (posiłki o szczególnych właściwościach zdrowotnych) wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy On Board Think Kong. Ponad 30% badanych deklaruje, że nie zna tego pojęcia, a kolejne 23% twierdzi, że jest to zwykła, codzienna żywność. Nadając produktom miano żywności funkcjonalnej należy więc mieć świadomość, że tylko 1 na 4 Polaków zna poprawną definicję tego sformułowania.
Zobacz również
Badanie pokazuje też, że konsumenci mają trudność ze sprecyzowaniem poszczególnych składników żywności funkcjonalnej. Spośród listy zawierającej prawidłowe i nieprawidłowe składniki jedynie 3% wskazało wszystkie poprawne odpowiedzi. Ponad 77% respondentów nie wymieniło prawidłowo żadnego z nich, odpowiadając, że do składników prozdrowotnych w żywności funkcjonalnej należą m.in. węglowodany, kwasy tłuszczowe trans czy substancje słodzące.
Jak pokazują wyniki badania istnieje duża przestrzeń do podnoszenia wiedzy Polaków na temat żywności funkcjonalnej. Działania tego typu warto podejmować w powiązaniu z rosnącym w siłę trendem zdrowego stylu życia. Konsumenci coraz świadomiej wybierają produkty, szukają nowych przepisów, rozmawiają o trendach kulinarnych, z dużym zaciekawieniem przyglądają się nowościom pojawiającym się na sklepowych półkach. Przybywa telewizyjnych programów o tematyce kulinarnej, a blogi poświęcone tej kategorii niepodzielnie wiodą prym w blogosferze. Widać zatem potrzebę komunikowania żywności funkcjonalnej poprzez influencerów i liderów opinii, ekspertów – lekarzy, dietetyków, którzy swoją wiarygodnością i autorytetem wesprą działania komunikacyjne marek.
Zdaniem eksperta
Chociaż większość konsumentów nie zna pojęcia żywności funkcjonalnej nie znaczy to wcale, że nie interesuje się produktami mających pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Duże znaczenie odgrywają tutaj kampanie edukacyjne prowadzone przez poszczególne marki – te, które niosą ze sobą pewną obietnicę związaną ze zdrowiem są chętniej wybierane przez konsumentów. Dodatkowo cały czas rośnie świadomość i oczekiwania Polaków względem kupowanych produktów. Zwracamy uwagę na etykiety i walory prozdrowotne oferowanej żywności, ale jednocześnie nadal ważnym czynnikiem pozostaje smak i cena. Producenci żywności, którzy chcą dopasować się do wymagań stawianych przez współczesnych konsumentów powinni wziąć te czynniki pod uwagę poszerzając portfolio swoich produktów i podejmując decyzje związane z budowaniem rozpoznawalności marki – komentuje Dorota Ciszek, Sector expert, Media, Culture & Entertainment Grupa On Board Think Kong.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing