>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
Zgodnie z danymi Bosch Tech Compass, w Polsce dostrzegamy szereg zalet płynących z rozwoju technologii, koncentrujemy się przede wszystkim na korzyściach praktycznych i poprawie jakości życia. Najczęściej wskazywane przez polskich respondentów zalety technologii to ułatwienie pracy (67%), poprawa komfortu życia (60%) i opieki zdrowotnej (42%) oraz zwiększenie bezpieczeństwa (37%).
Zobacz również
Mieszkańcy wielu krajów pokładają też nadzieje w tym, że innowacje technologiczne mogą pozytywnie wpłynąć na radzenie sobie z kryzysem klimatycznym. Największy optymizm panuje w tym względzie w Chinach (85%), Indiach (83%) i Wielkiej Brytanii (71%). Najbardziej sceptyczni są Francuzi (53%). W Polsce 62% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że przyszły postęp technologiczny będzie kluczowy w walce ze zmianami klimatu.
Rozważania na temat technologii nie są jednak wolne od obaw dotyczących potencjalnemu zagrożeniu prywatności, bezpieczeństwa pracy i pogłębiania nierówności społecznych m.in. przez AI i roboty.
– Badanie Bosch Tech Compass pokazuje, że musimy cały czas budować zaufanie do sztucznej inteligencji, bo strach przed nieznanym wciąż istnieje. 82% respondentów z Polski oczekuje, że firmy będą posiadały kodeks AI, czyli jasne wytyczne dotyczące wykorzystania tej technologii. To człowiek musi mieć pełną kontrolę nad tą technologią, aby móc mieć do niej pełne zaufanie – podkreśla Rafał Rudziński, prezes spółki Robert Bosch i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce.
PrzeglądTygodnia [11.02-17.02.25]: Karol Paciorek w #InfluLAB, zaręczyny w stylu LEGO, upoluj bilet na IAB HowTo: Wideo Marketing
AI najważniejszą technologią przyszłości
Za najważniejszą technologię mającą dominować w następnym dziesięcioleciu mieszkańcy wszystkich badanych krajów uznali sztuczną inteligencję – w Polsce wskazało ją aż 66% respondentów. Podobne wyniki technologia ta uzyskała w innych regionach świata. Dwa kolejne rozwiązania technologiczne wskazane przez polskich badanych jako kluczowe dla rozwoju kraju w kolejnych latach to roboty przemysłowe (27%) i wodór/ ogniwa paliwowe (25%). Mieszkańcy innych regionów dostrzegają też znaczenie 5G, robotów przemysłowych i pojazdów autonomicznych/ automatyzacji jazdy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing

A w jakich obszarach życia prywatnego jesteśmy już gotowi zaufać AI? Osoby mieszkające w Polsce wskazują przede wszystkim na finanse (36%), zdrowie (33%), prace domowe i sprzątanie (31%).
Polacy mniej chętnie niż reszta świata korzystają z AI w pracy
Jednocześnie Polska zdaje się być mniej zaawansowana we wdrażaniu AI w środowisku pracy – aż 63% respondentów deklaruje, że w ogóle nie korzysta z narzędzi AI w tym obszarze. Dla porównania, w Indiach i Chinach odsetek badanych deklarujących to samo wynosi jedynie 31%. Polscy ankietowani najrzadziej z mieszkańców wszystkich krajów widzą też AI jako technologię kluczową lub ważną w ich obecnej pracy (31%). Różnią się tym samym znacząco od mieszkańców Indii i Chin, w których aż 83% i 76% badanych uznało, że sztuczna inteligencja już dziś jest istotna w ich obszarze aktywności zawodowej.
Ukończenie szkoleń z obszaru AI w pracy deklaruje jedynie 10% polskich badanych. Stanowi to wyraźny kontrast – szczególnie w zestawieniu z krajami Azji: odbycie takich szkoleń zadeklarowało 57% respondentów z Indii i 38% z Chin. Jednocześnie w Polsce aż 64% osób zamierza samodzielnie poszerzać swoją wiedzę z zakresu sztucznej inteligencji.
Jeśli przyjrzymy się niepokojom związanym z AI, najwięcej osób obawia się, że AI zagrozi ich miejscom pracy w Chinach (70%) i Indiach (63%). W pozostałych badanych krajach twierdzi tak mniej niż połowa respondentów: najmniejsze obawy mają mieszkańcy Niemiec (34%) i Polski (38%).
Czy AI ma szansę stać się przedmiotem w szkole
Świadomość wagi edukacji w obszarze AI jest wysoka na całym świecie. W każdym z badanych krajów ponad połowa respondentów zgadza się z twierdzeniem, że powinien to być osobny przedmiot w szkole. W Chinach i Indiach konieczność wprowadzenia edukacji o sztucznej inteligencji do szkół dostrzega 84% i 79% osób. W Polsce – 74% badanych. Polscy respondenci wskazują też instytucje edukacyjne (68%) i rząd (55%) jako główne podmioty odpowiedzialne za edukację w zakresie AI. Jednak młodzi (18–29 lat) częściej niż starsi przypisują odpowiedzialność za edukację w zakresie AI firmom, co sugeruje oczekiwanie zaangażowania sektora prywatnego w przygotowanie przyszłych pracowników.
Jednocześnie jedynie 33% mieszkańców naszego kraju zgadza się ze stwierdzeniem, iż obecne placówki edukacyjne przygotowują studentów odpowiednio do wejścia na rynek pracy z AI. W innych krajach taki pogląd podziela blisko połowa respondentów.
Rola sztucznej inteligencji w polityce
Z tym, że politycy powinni wykorzystywać AI do rozwiązywania konfliktów, zgadza się aż 72% respondentów z Indii i odpowiednio 65% i 57% respondentów z Chin i Brazylii. W Polsce uważa tak 49% badanych i odsetek ten jest wyższy wśród osób starszych (w wieku 60–69: 56%) niż młodszych (w wieku 18–29: 45%).
Takie wyniki wskazują na potrzebę intensyfikacji edukacji w zakresie nowych technologii, szczególnie AI, oraz konieczność prowadzenia otwartej dyskusji na temat etycznych i społecznych aspektów jej wykorzystania. Podkreślają one również rolę instytucji edukacyjnych, rządu i biznesu w przygotowaniu społeczeństwa do wyzwań ery cyfrowej.
O raporcie Bosch Tech Compass 2025
Bosch Tech Compass to cykliczny raport badający nastawienie mieszkańców różnych krajów do technologii, przygotowywany na zlecenie Bosch. Obecna edycja została zrealizowana przez firmę GIM metodą CAWI w październiku 2024 roku. Wyniki indeksu globalnego oparto na średniej z siedmiu krajów, w których badanie realizowane jest od kilku lat (Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Wielka Brytania i USA). Ankietę przeprowadzono na reprezentatywnej próbie osób powyżej 18. roku życia. W Polsce badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1002 respondentów w wieku 18¬–69 lat, z uwzględniono płeć i region pochodzenia.
Grafiki: raport Bosch Tech Compass „Polacy o technologii – nadzieje, obawy i edukacja w erze AI”.